Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Lite funderingar på cornerweight
1322 besök totalt
easec
Skåne
Här sen Sep 2004

Trådstartare

på min tunga Porsche 944.

Har ju plockat ur lite på bilen nu. Innan jag började hade bilen följande värden:

VF 360 HF 315
VB 306 HB 305

1286 kg total med mig i och bensin

Mätningen nu, ambulerande, kom vi fram till följande:

VF 288 HF 295
VB 300 HB 242

1125 kg total med mig i och bensin

Batteri är utbytt och flyttat till kupe. Funderar på att flytta batteri längst bak i reservhjulsbaljan. Kommer även att försöka lätta några kg här och där då jag kommer att montera splitter och en annan vinge.

Några ideer om jag skall göra några andra förändringar?

Vad som mer är gjort finns ju i min tråd. Inga krängningshämmare, endast dropstops fram. Bilen är mycket lättkörd, kan dock vifta lite med bakändan , mest beroende på föraremisstag.

/Mats

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
http://easec.blogspot.com/
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002

Är mätningen gjord med vågarna på ett absolut plant underlag? (invägt med vattenpass t.ex.)
Krysset ser ju inte så bra ut..

VF+HB=530kg
HF+VB=595kg
diff=65kg

Skåne
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Re:

Arne skrev:
Är mätningen gjord med vågarna på ett absolut plant underlag? (invägt med vattenpass t.ex.)

VF+HB=530kg
HF+VB=595kg
diff=65kg

Jag mistänker inte det, är gjort i depån på Knutstorp och det lutar ju lite grann där som bekant. Gjorde det egentligen bara för att få en fingervisning om att jag var på rätt väg. /Mats

Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Re: Lite funderingar på cornerweight

easec skrev:

Batteri är utbytt och flyttat till kupe. Funderar på att flytta batteri längst bak i reservhjulsbaljan. Kommer även att försöka lätta några kg här och där då jag kommer att montera splitter och en annan vinge.

Jag gjorde faktiskt tvärtom för några år sedan. Hade batteriet i "lönnfacket" bakom höger bakhjul och flyttade det till golvet bakom passagerarstolen. Fram/bak-fördelningen försämras ju såklart men tyngdpunkten och masströghetsmomentet sänks marginellt . Vilket som är bäst vetetusan, jag var inte chaffis nog till kunna avgöra om det var sämre eller bättre.

Tror att reservhjulsbaljan och lönnfacket ger ungefär samma höjd på monteringen. Tror det blir ca 10 cm högre än golvet i kupen.

Vejbystrand
Här sen Dec 2002

Re:

om vågarna inte är inställda så de står jämnt så säger siffrorna inte mer än totalvikt..

Det viktigaste är ju att alla vågarna är i samma plan och vinkel.. (en diff på max 1mm mellan vågarna är hyfsat) om alltihopa skulle luta nån grad så påverkar det inte jättemycket, men enklast är ju att mäta ut det med vattenpass och då blir det ju vågrätt.

easec skrev:
Arne skrev:

VF+HB=530kg
HF+VB=595kg
diff=65kg

Jag mistänker inte det, är gjort i depån på Knutstorp och det lutar ju lite grann där som bekant. Gjorde det egentligen bara för att få en fingervisning om att jag var på rätt väg. /Mats

Skåne
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Re:

Arne skrev:
om vågarna inte är inställda så de står jämnt så säger siffrorna inte mer än totalvikt..

Det viktigaste är ju att alla vågarna är i samma plan och vinkel.. (en diff på max 1mm mellan vågarna är hyfsat) om alltihopa skulle luta nån grad så påverkar det inte jättemycket, men enklast är ju att mäta ut det med vattenpass och då blir det ju vågrätt.

easec skrev:
Arne skrev:

VF+HB=530kg
HF+VB=595kg
diff=65kg

Håller med dig helt och fullt, skall göra en riktig inställning senare, bilen är ju inte färdig i nu!

Citera
Racetech
1322 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande