Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
1322 besök totalt |
Lite funderingar på cornerweight
på min tunga Porsche 944. Har ju plockat ur lite på bilen nu. Innan jag började hade bilen följande värden: VF 360 HF 315 VB 306 HB 305 1286 kg total med mig i och bensin Mätningen nu, ambulerande, kom vi fram till följande: VF 288 HF 295 VB 300 HB 242 1125 kg total med mig i och bensin Batteri är utbytt och flyttat till kupe. Funderar på att flytta batteri längst bak i reservhjulsbaljan. Kommer även att försöka lätta några kg här och där då jag kommer att montera splitter och en annan vinge. Några ideer om jag skall göra några andra förändringar? Vad som mer är gjort finns ju i min tråd. Inga krängningshämmare, endast dropstops fram. Bilen är mycket lättkörd, kan dock vifta lite med bakändan ![]() /Mats _________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||||||
Re:
Jag mistänker inte det, är gjort i depån på Knutstorp och det lutar ju lite grann där som bekant. Gjorde det egentligen bara för att få en fingervisning om att jag var på rätt väg. /Mats _________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||||||
Re: Lite funderingar på cornerweight
Jag gjorde faktiskt tvärtom för några år sedan. Hade batteriet i "lönnfacket" bakom höger bakhjul och flyttade det till golvet bakom passagerarstolen. Fram/bak-fördelningen försämras ju såklart men tyngdpunkten och masströghetsmomentet sänks marginellt . Vilket som är bäst vetetusan, jag var inte chaffis nog till kunna avgöra om det var sämre eller bättre. Tror att reservhjulsbaljan och lönnfacket ger ungefär samma höjd på monteringen. Tror det blir ca 10 cm högre än golvet i kupen. _________________ Pär Hylander |
||||||
Re:
om vågarna inte är inställda så de står jämnt så säger siffrorna inte mer än totalvikt.. Det viktigaste är ju att alla vågarna är i samma plan och vinkel.. (en diff på max 1mm mellan vågarna är hyfsat) om alltihopa skulle luta nån grad så påverkar det inte jättemycket, men enklast är ju att mäta ut det med vattenpass och då blir det ju vågrätt.
_________________ /Arne Lindgren |
||||||
Re:
Håller med dig helt och fullt, skall göra en riktig inställning senare, bilen är ju inte färdig i nu! _________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||||||
![]() |
Racetech
![]() |
1322 besök totalt |