| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Chassiuppdatering BMW 130i
|
18846 besök totalt |
|
Räknar med att börja använda min BMW 130i mer frekvent på bana under denna säsong och har därför börjat fundera på en chassiuppdatering från M-sport chassit som sitter på original. Anledningen är att bilen är nervös och tappar grepp i bakvagnen, vilket fler mer erfarna förare också noterat och menar beror på att M-sport dämparna är för hårda. Jag funderat och läst en del och tänkte höra vad expertisen tror om det jag kommit fram till: Förutsättningar: 1. Jag räknar med att bilen kommer att gå 3-4 banträffar/säsong och utöver detta användas för daglig transport samt "inspirerad" körning. Körglädje premieras, men bilen måste ändå kunna fungera utan att man "skallrar tänder" vid normala bilresor. 2. Jag upplever inte att M-sport chassit påverkar komforten negativt på de vägar jag normalt kör. Kan även tänka mig ett stramare chassi om det innebär en bättre kontroll på bakvagnen 3. Är inte ute efter en visuell sänkning utan enbart förbättrade köregenskaper 4. (kanske uppenbart) är jag inte någon erfaren skruvare av banbilar, men jag lär mig gärna
Mina egna funderingar: 1. Började fundera på Koni FSD som vissa menar kan lösa problemen med den oroliga bakvagnen, men har hört från annat håll (Birds i UK) att de är ett komfortalternativ snarare än ett sätt att förbättre väghållningen. Verkar därför inte vara vad jag söker (om detta stämmer?!?) 2. Har hört från flera som monterat Coilovers ställbara i både Compression och Rebound (KW Variant 3 och Bilstein PSS9) och är mkt nöjda med förbättringen av vägegenskaperna. Det låter därför intressant, msn samtidigt verkar det dock som de i princip använder grundinställningarna för dessa dämpare, vilket gör att "vanliga" brukare som tex varken behöver eller klarar av att ställa in dessa dämpare rätt och att de därför är en form av overkill, eller?? 3. Om grundinställningarna för tex KW Variant 3 fungerar bra, kanske man lika gärna kan spara in litet och köpa KW Variant 1, som enbart är ställbara i höjd? 4. Men varför skall man då köpa höjdställbara Coilovers över huvudtaget om man inte är intresserad av att sänka bilen? Det bästa kanske då är att köpa bättre dämpare till M-sport originalfjädrarna? Hur väljer/hittar man i så fall lämpliga sådana??? 5. Men om man nu tycker det är kul att åka på bana känns det kanske intressant att testa olika chassi-inställningar för att få bilen mer som man önskar själv? Det är ju intressant att lära sig mer om bilen också, och då kanske en medelväg med tex KW Variant 2 som är ställbara i höjd + rebound är ett alternativ som är den gyllene medelvägen? Som grädde på moset kanske man då kan välja en litet mer aggressiv inställning på bana eller när man har tänkt sig att köra mer aktivt på landsväg och välja en litet mer komfortabel inställning under vanliga bilresor. Det skall ju inte vara så krångligt att ändra om jag förstått det hela rätt.... Som ni kanske förstår är jag litet ambivalent just nu, men om ni orkade följa med i mitt resonemang så kanske det går att märka att det sista alternativet (KW Variant 2) är det som lockar mest just nu... Är litet sugen på att få till detta innan jag går licenskurs på Mantorp den 4/5, så all input som kan hjälpa mig att få ändan ur vagnen och fixa denna uppdatering (eller skippa den!) mottages tacksamt! om jag skall göra uppdateringen känns det vettigt att få det ur världen samtidigt som bilen får diffbroms (en Quaife är beställd och produceras om 1-2 veckor) och shortshift (Hartge) monterad.... _________________
|
||||
|
Provar att lyfta denna tråd igen....
Har fått erbjudande att köpa en uppsättning Intrax 1k2 till 130i http://www.intraxracing.nl/?cat=productdetail&prodid=419&title=E87_1-serie_130i_6_CYL._dampers_1K2 för motsvarande pengar som en uppsättning KW v3 kostar (bra pris med andra ord
Re:
Jag skulle föredra att du pratar klartext. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
|
För dom pengarna är det bara att köpa!! Vad jag förstått så är det väldigt vädigt billigt - kostar ca 4000 euro till en M3:a! Men det är racinggrejer och är inte i alla fall riktigt " bolt on". Köp!
/ John _________________ Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901 |
||||
|
Re:
Jo, de är rätt så dyra normalt men 18k är forfarande en hel del pengar.... Har sett en film där en 130i uppdaterad med Intrax 1k2, R-däck och diffbroms kör 8.24 BTG på ringen (i trafik som kostade en del), så bilen borde helt klart bli kompetent med denna uppdatering.
Re:
Nu såg det ju ut som om killen var riktigt duktig på å köra här är en länk för er som vill se: http://www.driving-fun.com/media/mov Men å andra sidan ska man inte glömma bort att bilen ska gå runt NS på 8.35 helvarv, dvs 8.05-8.10 BTG i sitt orginalutförande
|
||||
|
bmw130
Gå på KW typ 3 Vad jag har sätt, inte så mycket tyvärr, så verkar de veta vad de håller på med vad gäller stötdämpare. Igentligen har jag INGEN aning om kitet är bra till just din bil. Men som vanligt är allt en kompromiss vad man vill ha och betala för och har använding av(kan använda) Sen brukar man bli sur på sig sälj efter ett tag när man varit dumsnål och inte köpt värre grukor. 18 papp är en ansenlig hög deg men inte hisklig. Jag brukar kör med av eller på varianten. tex Typ KW3 eller ett chassi ala biltema. Nu är biltema chassi inget skämt, man kan komma rätt långt med att chacka fjäder där om man VET vad man skall ha för fjäderkonster. _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Svårt att ge råd när man inte har "hårda data"
typ fjäderkonstanter, dämparkurvor, vikter osv.
Hure exakt är den orolig: In i kurvan, bromsning, mitt i kurvan under gas i utgången...? Snabba långsamma kurvor. Bättre med diffbroms? 1 Är det "etablerat" att 130 med M chassi som din är svajig bak så är det bra eller är det bara ditt ex.? Lite toe-förändringar mellan olika ex kan göra all skillnad i världen. En liten sänkning är aldrig fel heller. 2 Justerbart värre - kul men kräver nog mer bantid än bara 3-4 träffar per år och att du lägger upp dagarna med ett litet test-schema. Det tog mig två säsonger att reda ut exakt koni gula (rebound) och justerhara k-hämmare så jag verkligen hade koll på hur jag ville ha det. 3 Se ovan 4 Looks och coolhet !!! Många vill ha på cm rätt höjd på kärran. Tillverkarna har ju massvis med olika fjädrar beroende på aut/man, ac eller inte ac dvs vikten. Eftermarknaden har inte den lyxen utan en fjäder till alla 130. 5 Puh! Ställa höjd är tråkigt å jobbigt så det vill du slippa plus att gängorna skitar igen sig på väg. Du vill först ha chassit balanserat med fjädrar & k-h därefter filar du på dämparna. Ergo: Köper man som du okänt så är det bara att ta det man hoppas är bäst - i bästa fall kan man ha turen att prova en bil med motsvarande spec. |
||||
|
Tack för mycket intressant input!
Kristoffer: Jag har inte några hårda data ännu (tyvärr), men det verkar som det finns ett internt BMW dokument om chassikomponenterna som det borde kunna gå att få tag på. Jobbar på det... 1. Bilen är främst orolig på sämre asfalt (där jag bor och kör normalt är det mycket potthål och tjälskott) och detta är ngt som man tex noterat vid körningar på vägar i UK som är lika dåliga som de uppländska vägarna. Se tex http://www.carenthusiast.com/roadtests.html?article=1281 http://www.tyresmoke.net/ubbthreads/showthreaded.php/Cat/0/Number/666054/page/0/vc/1 http://www.evo.co.uk/carreviews/evolongtermtests/203144/bmw_130i_m_sport.html http://www.tyresmoke.net/ubbthreads/printthread.php/Cat/0/Board/reviews/main/628462/type/thread Jag har kört några konbanor samt två dagar på Mantorp med bilen och på den fina asfalten som det var där känns bilen inte alls orolig på samma sätt. Den kränger dock en del (främst med R-däck) och det vore trevligt att minska detta. Har inte provat med diffbromsen monterad ännu och har nog rent allmänt inte testat tillräckligt noga för att kunna svara exakt på dina frågor om möjligt skulle jag dock vilja minska krängningen på bana och oroligheten på ojämn väg. Kan detta vara möjligt om man ställer om dämparna för gata/bana enligt tillverkarens rekommendationer?
2. Har förstått att det är en hel del jobb att ställa in dämparna rätt och att jag kanske skulle behöva köra betydligt mer innan jag kan göra detta. Samtidigt är jag nyfiken på att lära mig mer om hur man kan få bilen att ändra sitt beteende genom ett ställbart chassi. Alternativet skulle kanske vara att testa många olika bilar, men det är ju inte heller billigt
4. Så sant, men jag tror inte att BMW har olika fjädrar på sina M-sport bilar vad jag kan förstå från ETK. 5. I praktiken antar jag att man ställer höjd en gång och möjligen kan justera dämpningen beroende på applikation. I 1k2 manualen har de en rekommenderad inställning för komfort / sport / bana och den person jag pratat med som har 1k2 på sin 130i ( och även tävlar i 130i cup med en ännu mer updaterad bil) menar att 1k2 är en bra kompromiss mellan bana och gata. Om det stämmer vet jag dock inte och jag lär inte åka till Holland för att prova
fuling: 1k2 är vad jag förstått ett mer seriöst alternativ än KW3 (vissa nämner Intrax och Öhlin på samma gång). Dumsnål vill jag inte vara (tror jag), så antingen blir det nog en mer avancerad uppdatering eller att behålla std chassit. Frågan är bara om intresset att byta är motiverat eller enbart en produkt av en nyfikenhet Jag känner mig mycket nöjd att ha uppdaterat med en diffbroms, men frågan är hur det skulle kännas med ett nytt chassi också
Mats: Det verkar som om han har kört ungefär lika snabbt som BMW's tid då om man korrigerar för trafiken. Uppdateringarna kanske inte gjort bilen snabbare då , men visst såg det ut att gå stabilare för denna bil än den andra vi kikade på förra veckan?
Johan: om jag förstår det hela rätt så skall det vara "bolt on", eller har jag missat något? _________________
|
||||
|
Re:
Absolut, men den andra videon berättar ju inga detaljer om bilen, men misstänker att han kör med vanliga däck, tycker det låter så... Sen tror jag holländaren är en bättre förare, den andre är nog ingen duvunge han heller men kör nog mer aggressivt och mindre fort La för övrigt upp båda klippen här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Att börja spekulera i varför han bara kör ungefär lika fort som bilen ska gå orginal känns onödigt, NS är så speciell bana så att jämföra bilarna så kräver åtminstone 10-20 varv med samma professionella förare, dessa förutsättningar ges ju dessvärre inte Nu åter till topic
Så som jag förstått ifrån dig är du inte ute efter att bilen ska gå så fort som möjligt runt någon bana då hade du lagt 18 tusen på förarutbildningar istället Däremot vill du optimera bilen samt kunna ändra bilens beteende. Bilen kommer säkerligen bli bättre än orginal sen om det är värt 18 papp kan du ju bara själv svara på! Det roligaste är att du måste först göra av med dem innan du vet...
|
||||
|
Re:
och du har säkert inget mot att jag är först med att testa detta medan du sparar pengarna till annat ändamål troligen en 135i för att köra ifrån min uppdaterade 130i
Förarutbildig i sak är det det viktigaste men att köra bil som inte förmedlar så mycket är svårt.
Tämligen mjuka bilar måste man veta vad de kommer hitta på pga att man inte känner något, eller lite. En hårdare bil förmelar mer/snabbare så man känner tidiagre när man har hittat på dumheter. Så man kanske inte blir snabbre med div chassi grejor men jag tror man lär sig snabbre. Sen är ju alltid nya grejor kul
_________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Re:
Nädå roligare att behålla en helt original 130 dessutom utan M-chassit å sen köra ifrån dig ändå
|
||||
|
Nu är det riktigt nära att jag slår till - verkar som jag kan få dämparna inkl frakt för 18k och då verkar det som ställbara camber/caster plattor ingår
Har nu spenderat allt för många timmar nu på att googla på Intrax och det verkar som många som använder dem är positivt överaskade över hur väl de lyckas kombinera sport och komfort. Mer komfortabla än BMW's sportchassi på vanliga vägar och samtidigt bättre på bana. Frågan är hur mycket man skall tro på detta Det vore ju kul om så är fallet men just nu har jag väl svårt för att vara objektiv
_________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Re:
Jag trodde att jag skulle kunna få tag i detta från BMW's interna chassi-dokument, men tyvärr så fanns det inte så ingående information där _________________
|
||||
|
Hur är det med Intrax och KW?
Har du provat att få data därifrån? Är de väl inställda så kanske man får fjäderhårdheter + dämparkurvor. Sen bildatan sen går nog att luska ut med gemensamma krafter. _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Re:
Bra ide - provar! _________________
|
||||
|
Får du camberplattor med för 18t så är det ännu mer köpläge. Jag betalade 5500:- för plattorna. Det säger en del om hur bra pris det är!!! Sägs det att det är bolt on på en 130 så är det säkert det. På min M3 e36 så fick man göra lite plats för dom bakre benen samt att hitta fälgar som ger tillräcklig frigång. Köp det och prova, andrahansvärdet borde vara riktigt bra om du kommer på andra tankar. Vad det gäller fjäderhårdheter så kan du nog fritt välja själv om du inte vill följa Intrax-racings rekomendationer efter ditt användningsområde.
Lycka till! _________________ Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901 |
||||
|
Re:
ouch - är de så dyra normalt....
Detta är rätt så intressant, för om man läser på Intrax hemsida så skall 1k2 vara "fully modular", "fully upgradable" "springs replacable". Behöver man då köpa dessa uppgraderings grejor från Intrax, eller kan man ta dem (tex fjädrar) från andra källor? _________________
|
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
18846 besök totalt |