Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Märkligt slitage på Toyo 888
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (7126 totalt)
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Citat:
Annars ger din justermöjlighet på Saaben bevis på att min teori med camber schims mellan spindeln och hjullagerhubben borde fungera. Fieron har en lös lagerhub typ på många nyare bilar med navfläns, lager och lagerhus i en odelbar enhet.
Lagerhubben sitter spänd med 3 st M12 mot spindeln. Det finns ingen passing mellan huben och det stora hålet i spindeln där hubben går igenom. Dock är hålet i spindeln för litet för att medge någon större vinkling.
om man tillverkar schims att lägga i mellan så bör de (om jag räknat rätt vara 1,7mm tjockare nere än uppe för varje grad önskad camber.
Dock måste man även har kilfomade schims bakom skuvarna då de annars kommer att spänna snett mot hubben.
Spårvidden kommer oxå att förändras något då schimset troligen minst måste vara 1mm på tunnaste stället och därmed 2,7 mm på det tjockaste.

Alltid kul med teoretiska lösningar!!

Är också en lösing, men käns inte direkt LÄTT att justera på banan.

Övre kulbulten justerbar känns lättare.
Iof åker toe lite då också.
Men man kan göra en tabell, de läget på kulbuleten ger ett mått vad man skall justera styrstagenslängden.

Var sitter styrstaget i höjdled?? (nära övre eller undre kulbulten sätt i vertikalt)

Trelleborg, Sweden
Här sen Feb 2004

Trådstartare
Re:

fuling skrev:

Är också en lösing, men käns inte direkt LÄTT att justera på banan.

Övre kulbulten justerbar känns lättare.
Iof åker toe lite då också.
Men man kan göra en tabell, de läget på kulbuleten ger ett mått vad man skall justera styrstagenslängden.

Var sitter styrstaget i höjdled?? (nära övre eller undre kulbulten sätt i vertikalt)

Det är ca 225 mm mellan kulcentrum på den övre och den nedre spindelleden:

Centum på styrleden/p-ändan ligger ca 125 mm ner från centrum på den övre spindelledskulan.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Hmm om du juster camber på övre eller under kulbulten ser inte att spela så stor roll om vi tittar på toe-förändringrna då styrstaget sitter i mitten.

Dubbel hmmm, lagerhållaren(hubben mm) är ett alterntiv.

Har för mig man kan ställa toe/camber bak på vissa bilar på det sättet.
Det jag inte gillar är styringen av lagerhållren/hubben.

Det finns skålade brickor, en konkav som ligger i en konvex så man kan ta upp snedställing.

Märkligt slitage på Toyo 888
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (7126 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande