Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Jämförelse Seven-varianter | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (29916 totalt) |
Ny på det här med Seven, men det verkar väldigt kul!
Har sökt runt en del men inte hittat nån hyfsat strukturerad jämförelse mellan de vanligaste Seven-varianterna; liksom lite sammanställt styrkor/svagheter. Det är ju rätt överväldigande många fabrikat/byggsatser att få överblick över. Om man dessutom kombinerar med olika motorstuk blir det, ja, mycket... Det här var en lista jag snodde nånstans: - Caterham - Westfield - Dax - Donkervoort - Sylva - The Champion Motorcar Company - ESTfield - Lolocost - Luego - MK Engineering - Stuart Taylor Motorsport - Tiger Avon Lowcost - Triton Sports Cars Vad ska man t ex tro om Tiger (som jag funderat på och som enligt nån annan lista från UK var på femte plats i vanlighet)? /Håkan _________________ Sven-Håkan Olsson Ducati Monster S4R, KTM EXC 450, Maserati 3200GT |
||||||||
har du varit på http://www.locostsweden.se/
där finns mycket matnyttigt... + att det säkerligen finns seven/locost ägare i din landsända för besende och ev provtur. _________________ Michael Thulesius |
||||||||
Jo jag har kollat http://www.locostsweden.se/ men det jag hoppades på var nån tabell med sammanställd kort info med styrkor/svagheter för de vanligaste sorterna...
_________________ Sven-Håkan Olsson Ducati Monster S4R, KTM EXC 450, Maserati 3200GT |
||||||||
Här kommer några egna uppfattningar om några av de olika fabrikaten
Caterham - originalet + Hög kvalitet på både ram och kaross. Alla delar kommer uppmärkta i små påsar. Lätt att bygga ihop. - Priset Donkervoort + Hög kvalitet och mycket kompetenta på bana och väg. Snyggaste se7enklonen - Kan ej byggas själv, endast färdiga bilar säljs till mycket högt pris. Priser från 70.000 euro DAX + Genomgående hög kvalitet - Lite dyrare Westfield + Genomgående bra kvalitet, svensk ÅF. Bra byggbeskrivning - Leveranstiderna kan variera. MK + Bra kvalitet för priset. Svensk åf - Kan vara leveransproblem och lång leveranstid |
||||||||
Konstigt minus på Westfielden...
Kolla även in http://www.mnrltd.co.uk/ Det är någon i Västerås som är svensk generalagent, eller vad man ska kalla det. Det verkar vara bra grejer. Pris i nivå med Westfield. _________________ Göran Karlsson |
||||||||
hehe skrev lite fel....
Det är Peter Lilja här i Västerås som är ÅF för dom. Tyvärr har jag inte hunnit besöka honom än. Men jag såg MNR vid senaste besöket i england och det ser bra ut, men hann inte skärskåda ramen i detalj. |
||||||||
Jag letar mest efter en som redan är byggd, jag misstror tyvärr min egen ihärdighet, garageplats och tidstillgång vad gäller att bygga själv, även om det skulle vara väldigt kul. Under 175 000 bör det nog vara begagnat, lite mer om det skulle vara nybyggt. _________________ Sven-Håkan Olsson Ducati Monster S4R, KTM EXC 450, Maserati 3200GT |
||||||||
Då har du väl förmodligen sett denna -> http://www.blocket.se/vi/11945891.ht Har varit på blocket sedan början av juni, dags för prisjustering |
||||||||
Sedan har denna hela bakvagnen från Sierran kvar och stora delar av framvagnen. Dessa prylarna är knappast lätta och ge inte de bästa köregenskaperna så jag skulle personligen kolla efter en variant med bättre hjulupphängning. _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||||||
Jo just det, det var anledningen att jag nämnde Tiger tidigare. Man borde väl också få säsongen-är-tyvärr-snart-över-rabatt också tycker jag!
Jo det verkar ju som att t ex Westfield har väldigt slimmad och snygg hjulupphängning när jag försökte kolla lite idag, vad jag amatörmässigt kan förstå, den ger säkert lägre ofjädrad vikt, och sen hur viktigt det blir beror väl på hur slät vägbana man kör på :-) Men det andra är förstås totalvikten. Fast jag kanske vinner lite på att vara en sparris och bara väga 69 kg själv, hehe. En strategi med den där Tigern kunde ju vara att pruta ner priset nu samt se det som novis-bil, ifall jag blir hooked borde jag kunna byta ut delar i upphängningen efterhand. (Undrar om ägaren till den där Tigern läser här, fniss) _________________ Sven-Håkan Olsson Ducati Monster S4R, KTM EXC 450, Maserati 3200GT |
||||||||
Såg att Rallydesign säljer rätt så kompletta chassiekit för dryga 80000 SEK ex frakt o moms.
Hittar ingen länk nu såklart, men det är med i deras katalog. |
||||||||
Den kommer från GTSTuning och är mer eller mindre en rak kopia av en Westfield chassimässigt (möjligt att den är aningen bredare och längre i sittbrunnen - det vet jag inte). Karossen blir ju som vanligt i aluminium. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||||
Det är inte riktigt sant.
GTS sevenbilar har De-dion bakvagn vilket inte Westfield har. Vidare så har GTS även "plastkaross" Sen bör man veta att det ryktas att GTS har problem att leverera. Ägaren har blivit anmäld ett antal gånger (även från svenskar). _________________ Micael Åman Petrolhead and all around nice guy |
||||||||
Hursom så verkar det ju bli mycket billigare att köpa direkt från england istället för att handla i Sverige. Man blir ju onekligen sugen ibland när man ser priserna.
|
||||||||
Färdig bil från England är ju kört om du vill köra på gata i Sverige... |
||||||||
Tänkte på byggsatsen! |
||||||||
hur kommer det sig? såväl sverige som england är ju med i EU och det som är godkänt i ett eu-land borde vara det även i ett annat? _________________ Per Kristoffersson Kristoffersson Engineering |
||||||||
Allmänt banåkaforum Jämförelse Seven-varianter | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (29916 totalt) |