Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Kolvfunderingar
1665 besök totalt
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Kolvfunderingar

Min M20B25 motor ( BMW 325 ) är idag strokad med en sk dieselvev, vilket ger en volymökning på 2 dl, slaget ökar 6 mm ( 3 upp och 3 ner ), för att undivka krock i toppen monterar man även 5 mm kortare vevstakar ( 130 mm ) då har naturligtvis förbränningsrummet blivit lite för stort, och det otgärdas med orginalkolvar genom att man planar blocket lite, men jag har istället smidda högkompskolvar från CP-Pistons.

För att bilen ska kunna klassa in modifierad-klassen i BMW-Cup måste orginalveven tilllbaka, max volym 2,5 L !!

När orginalkolven är på plats vänder ju då kolven för långt ner, 3 mm längre ner närmare bestämt, därför monteras orginalstakarna på 135 mm tillbaks, men då vänder ju kolven istället 2 mm längre upp än idag.

Har någon en bra lösning på detta dilemma....!?

Skulle det kunna vara så enkelt att man svarvar bort 2 mm på kolvarna, och så är problemet löst, eller !?

Påverkas kompressionen av att slaget blir kortare om förbränningsrmmet är på samma volym !?

Racern:
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Re: Kolvfunderingar

Ett snabbt svar: Ja, de borde gå.

MEN mät upp hur tjockt kolvtaket är innan du svarvar av något!
Jag tror väll att du bör ha ca 6mm kvar av taket

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003

Har kolvarna flyttad kolvbult gentemot orginal? I annat fall borde ju bli rätt med 325 vev + stakar + kolvar avsedda för detta.

Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Eftersom Martin frågat mig, och ALLA andra han känner reda, men inte tror på svaren så kanske det blir mer trovärdighet här...

Man kan sammanfatta det hela med att du har helt rätt i dina antaganden angående hur man kan/måste lösa det hela. Bra va?

Kompressionsförhållandet blir lägre om du minskar volymen på motorn med bibehållen förbränningsrumsvolym.

Kompressionsförhållande är en kvot mellan total volym (all volym ovanför kolven inklusive förbränningsrum när den är i sitt lägsta läge) genom volymen ovan för kolven i sitt högsta.

För dig betyder det som ett exempel (inga exakta siffror):
2500/6=416 cc per cylinder
Ca 45 cc volym i toppen. 416+45=461 cc

461/45= 10,2

Alltså 10,2:1 i kompressionsförhållande.

Läses 10,2 till 1.

Är du med så långt?

Då kan du göra samma sak fast med volymen för din nyvarande motor och se skillnaden.

Som redan sagts i tråden, är det bara material nog så går det svarva av kolven. Man måste bara se så det är tillräkligt med att åka helt plan kolvtopp för den önskade kompressionen. Annars måste man ev fräsa lite special och det kan kosta mer pengar än nya kolvar = inte värt det.

Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Re:

Karlsson skrev:
Har kolvarna flyttad kolvbult gentemot orginal? I annat fall borde ju bli rätt med 325 vev + stakar + kolvar avsedda för detta.

Svarar åt Martin.

Dom ska vara flyttade enligt utsago, för att slippa plana blocket. Därför går det inte mecka tillbaka med originalvev och stakar.

Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003

det bästa är ju att sätta ut kolvarna på annons för den som vill ha en fin 2.7l motor och sen köpa rätt kolvar utan flyttad kolvbult. Att svarva i dem känns inte som en bra ideé, beror ju förstås på hur den är utformad och så men man förstör ju kolven delvis. Kolvarna tycker jag borde vara väldigt lättsålda men tankarna på att tävla i år blir ju allt mer avlägsna.

Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Re:

Karlsson skrev:
det bästa är ju att sätta ut kolvarna på annons för den som vill ha en fin 2.7l motor och sen köpa rätt kolvar utan flyttad kolvbult. Att svarva i dem känns inte som en bra ideé, beror ju förstås på hur den är utformad och så men man förstör ju kolven delvis. Kolvarna tycker jag borde vara väldigt lättsålda men tankarna på att tävla i år blir ju allt mer avlägsna.

Nu ska inte jag skriva åt Martin men lösning två är ju att bygga en ny botten och sälja den gammla.

Dock undrar jag hur man förstör en kolv om man modifierar den enligt konstens alla regler så den passar? Fabriken tar ju fram dom genom svarvning/fräsning från början så har man bara tillgång till en bra mekanisk verkstad och tillräkligt med material i kolvtoppen samt vet vad man gör så är ju detta ett vedertaget sätt.

om du menade att man tunnar ut dom för mkt så dom spricker så måste ju detta mätas noga innan man bestämmer sig för en ev sådan lösning. På dom JE jag kollade på till en annan BMW-motor så var det 11,9 mm tjock kolvtopp, mao mer än nog för att ta bort nga mm.

Är det väldigt komplicerad form på kolvtoppen kan ju även det ställa till det. Även då kan ju egna modifieringar göra det hela dyrare/mer komplicerat än vad det är att beställa nytt.

Allt sådant måste redas ut först. Man kan inte chansa på varesig ena eller andra hållet. Man får göra det som är enklast och bäst.

Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003

nej det är ju klart den är ju fabricerad från början. Gjuta ett nytt lägre blocket är ju således ett alternativ också....

Men du är inne på mitt spår vad det gäller konstruktionssvårigheter samt kolvens tjocklek. Sedan så så flyttar man ju upp ringlandet två mm när man tar av kolven så.

Jag har JE kolvar och den toppytan vore ganska så lätt att ta av och flytta ner. Men det är ju till en turbomotor, dessa högkompskolvar bör väl ha en mer exotisk design för att unvika spikningar?

Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Ville bara ge det en sista chans, enklast ( men ändå väldigt krångligt... ) är nog att sälja botten och bygga en ny !!!

Racern:
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003

veven är värd sin vikt i guld. De brukar begära 4500kr(!) för dem...

Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Re:

Karlsson skrev:

Tänker mig att de smidda nästan nya kolvarna med ringar och allt, samt nyrenoverat / bearbetat block, och det faktum att grejerna redan är monterade, med rätt stakar etc, bara att smälla dit under en orginaltopp, bör väl vara värt en del också....

Racern:
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Re:

Karlsson skrev:
nej det är ju klart den är ju fabricerad från början. Gjuta ett nytt lägre blocket är ju således ett alternativ också....

Men du är inne på mitt spår vad det gäller konstruktionssvårigheter samt kolvens tjocklek. Sedan så så flyttar man ju upp ringlandet två mm när man tar av kolven så.

Jag har JE kolvar och den toppytan vore ganska så lätt att ta av och flytta ner. Men det är ju till en turbomotor, dessa högkompskolvar bör väl ha en mer exotisk design för att unvika spikningar?

Sant sant. thumbs up

Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Re:

Bistec skrev:
Karlsson skrev:

Tänker mig att de smidda nästan nya kolvarna med ringar och allt, samt nyrenoverat / bearbetat block, och det faktum att grejerna redan är monterade, med rätt stakar etc, bara att smälla dit under en orginaltopp, bör väl vara värt en del också....

Absolut. thumbs up

GtiR oscar
Göteborg
Här sen Jun 2004

Bistec skrev:
massa text om kolvhöjder å volymbegränsningar....

BMW-Cup kontrollmäter hur många motorer under året ?

( bara ett inflikande/funderande/undrande )

Volvo 242DL ( snart 242 T6 )
Nissan Sunny Gti-R
Honda CBR954RR
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

GtiR oscar skrev:
Bistec skrev:
massa text om kolvhöjder å volymbegränsningar....

BMW-Cup kontrollmäter hur många motorer under året ?

( bara ett inflikande/funderande/undrande )

Tillräkligt många om det behövs vilket visar sig ganska snabbt.

Sen bygger klubbracing på tillit gentemot varandra, kompisar emellan.
Finns dom som fusktrimmat och blivit förvisade från klassen de åkte i.
Dock är det lite svårt för dom det har gällt att se sina kompisar i ögonen nästkommande race...så dom brukar inte dyka upp.

Sen är ankdammen "klubbracing" inte så speciellt stor...jag hjälper tex till emd reglementet i BMW Cup sammtidigt som jag försöker hjälpa Martin och andra med tips och ideer på lösningar på problem...så fuskar ngt kommer det fram illa kvickt.

Så vill ngn fuska för att vinna i en serie som egentligen inte betyder ett skit (Det är i STCC vi sysslar med.) med risk för att bara skaffa sig ovänner och förlora bra kompisar så är det upp till var och en.

Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003

hur flexibelt är reglementet? Det går inte tala med tekniskt ansvariga så att 2.7or tillåts fast med en straffvikt?

Skruva banåkabil
Kolvfunderingar
1665 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande