Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325im E30 1987
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
2 besök senaste veckan (34415 totalt)
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444


Trådstartare
Re:

Peter Eklöf skrev:
Bistec skrev:
Idag har det varit full fart i garaget igen...puuuust !

Började dagen med att avlägsna all underedsmassa från fjäderbenen, kommer aldrig göra om det jobbet, tog halva dagen, köper nya ben om jag behöver göra om proceduren.

När det väl var färdigt kom Kristian, och vi åkte och svetsade dit ringarna på benen, limmade sedan de gängade rören på benen.

Sedan blev det målning, och nu är benen redo !!

Fixade också ordning det mesta med bromskylningen idag, samt metallbussningar i bromsoken.

...


hej hej, ser fint ut!.. vad för lim använde du?

mvh Peter



Tjena och tack !!

Använde ett vanligt tvåkomponentslim från Mekonomen !!


Tack till andra också, för tipsen med tejp och dammskydd etc...

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
NickeD
Tullinge
Här sen Jun 2007
Inlägg: 163



tjenare

jag kanske missat något men vad körde du för stötdämpare?

_________________
Niklas Domeij
BMW Club Schweden Motorsport
BMW Z3 3.0
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444


Trådstartare
Re:

Nicke o skrev:
tjenare

jag kanske missat något men vad körde du för stötdämpare?



Bilstein grupp N !

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444


Trådstartare
Mera tokmeckat.

Fick idag belägg av Stacke, och tänkte mig att det bara var att smälla dit oken med belägg i, och lufta, sedan tuta och köra....

Helt oväntat blev det inte riktigt så....

Problem 1:

Släppte ner bilen, var hög som ett hus, och sjönk inte nämnvärt, ca 5 cm mellan däck och skärmkant, fram kunde jag ju sänka den, men bak är det ju lite svårare.....

Får jag ordning på de andra problemen ska jag förbi Samuel på fredag, för att byta fjäder !

Problem 2:

Bromsarna tog först inte alls, in och lufta ännu mer, och då började det ta lite, dock väldigt långt ner, om man trampar till på bromsen en gång, och sedan trycker ner den igen går det att bromsa hyffsat....teorier "!?!?!?!?

Problem 3:

Mystikst ljud från höger bakhjul, låter ungfär som en sådan där flärp man satte på cykeln när man var liten, för att den skulle låta som en moppe, fast mer metalliskt, som om något låg emot ett kugghjul, har kikat så mycket jag kunde med lampa i mörkret, men kunde inte hitta något som låg emot.



Har försakat familjen lite väl mycket på sistonde, och lovat familjedagar on + to innan fre - sön går åt till Knutan, så jag vet inte om jag får ihop bilen till slut ändå efter 2 veckors totalslit....

Knutan ligger pyrt till.....

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Glöm inte problem 4 med stoljäveln

Forsätt lufta och kika på om det inte är för långa hjulbult bak är mina inledande tips. Någon som har andra bra "första hjälpen"-tips?

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Re:

Kristian Larsson skrev:


Forsätt lufta och kika på om det inte är för långa hjulbult bak är mina inledande tips. Någon som har andra bra "första hjälpen"-tips?


Inga vi inte redan spånat om.

Gör som du, Kristian, sa så kommer det lösa sig...förutsatt att det är där felet sitter.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1058



Ang problem 2 gissar jag på luftning. Tycker mig ha krånglat en del med sånt...
Har du trycksatt vätskebehållaren? Brukar gå lättare då inbillar jag mig.

_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Andreas Lidström skrev:
Kristian Larsson skrev:


Forsätt lufta och kika på om det inte är för långa hjulbult bak är mina inledande tips. Någon som har andra bra "första hjälpen"-tips?


Inga vi inte redan spånat om.

Gör som du, Kristian, sa så kommer det lösa sig...förutsatt att det är där felet sitter.

Nu har jag provkört besten efter Martins morgonmek-sejour
Inga oljud, mer än från motorn (grannarnas tolkning ) och bra bett i bromsarna! Lite för bra med bett bak dock, klart spännande om man inte är beredd

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Re:

Kristian Larsson skrev:
Andreas Lidström skrev:
Kristian Larsson skrev:


Forsätt lufta och kika på om det inte är för långa hjulbult bak är mina inledande tips. Någon som har andra bra "första hjälpen"-tips?


Inga vi inte redan spånat om.

Gör som du, Kristian, sa så kommer det lösa sig...förutsatt att det är där felet sitter.

Nu har jag provkört besten efter Martins morgonmek-sejour
Inga oljud, mer än från motorn (grannarnas tolkning ) och bra bett i bromsarna! Lite för bra med bett bak dock, klart spännande om man inte är beredd


Vad var problemet?

Igår var tongångarna i paritet med att ngn delat karossen i 4 delar och tanken var att limma ihop den med Karlssons klister inför Knutan.

Bra att det löste sig. thumbs up

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Andreas Lidström skrev:

Vad var problemet?

Hjulbultar som tog i handbromsmekanismen samt tre rejäla luftningar.
Så nu är Martin på sommarstället och vilar upp kroppen inför Knutan thumbs up

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Re:

Kristian Larsson skrev:
Andreas Lidström skrev:

Vad var problemet?

Hjulbultar som tog i handbromsmekanismen samt tre rejäla luftningar.




Det är nu man biter sig i tungan för att inte säga...ja ni vet exakt vad.

Tur det var så enkelt då. thumbs up

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Andreas Lidström skrev:



Jag är faktiskt mest jäkligt glad för Martins skull. Igår kväll/natt var Stena metall väldigt nära en sommarpresent...

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Re:

Kristian Larsson skrev:
Andreas Lidström skrev:



Jag är faktiskt mest jäkligt glad för Martins skull. Igår kväll/natt var Stena metall väldigt nära en sommarpresent...


Ja, misstolka inte mitt inlägg...

Martin lät "sådär glad" när han ringde...och det var innan oljuden kom fram ordentligt...alla har vi väl varit i samma sits...då är det inte kul.

...men visst är det kul att tänka rätt ibland, det är ju inte för ofta.

Då blir det Knutan mao och lite valuta för allt slit. thumbs up

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8437



Re:

Andreas Lidström skrev:
Då blir det Knutan mao och lite valuta för allt slit. thumbs up


Skönt att höra. Annars får han väl ta tjänstepråmen eller rulla ut något ännu mer exotiskt från arbetsgivaren.

Konstigt att det skall strula så för Martin jämt?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Conny
Stavsjö
Här sen Jul 2004
Inlägg: 648



Re:

BTG skrev:

Konstigt att det skall strula så för Martin jämt?


.... Han byter ju bil så fort den han fått ordning på den han har för tillfället...

_________________
Conny Palm -BMWSC-BMWCS-
BMW 320i
BMW 330i
BMW 530d

http://www.garaget.org/?car=8980
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444


Trådstartare
Re:

Conny skrev:
BTG skrev:

Konstigt att det skall strula så för Martin jämt?


.... Han byter ju bil så fort den han fått ordning på den han har för tillfället...


Tror du har en mycket stor poäng i det du säger Conny

Ska försöka ha denna ett ett nu....


Bromsarna känns som sagt okej nu, behvöver reduceringsventil bak dock. Hoppas på lite bättre grepp då r-däcken fått några varv, för nu kommer arslet väldigt lätt !


Fotfarande hög, men jag mellanlandar hos Samuel för lite tokmeck på fredagen, där kollar vi också över hjulvinklarna ! thumbs up

Ser rätt ljust ut alltså...

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
Conny
Stavsjö
Här sen Jul 2004
Inlägg: 648



Jag tror du mår dåligt om allt flyter på för bra, det måste få strula annars är ngt galet...

_________________
Conny Palm -BMWSC-BMWCS-
BMW 320i
BMW 330i
BMW 530d

http://www.garaget.org/?car=8980
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444


Trådstartare
Då var banoskulden tagen på nya racern....

I stort sätt mycket nöjd

Finns en del att önska dock så klart.

Reduceringsventil till bakbromsarna står väl först på listan.


Chassit kändes bra, stort tack till Samuel på millway som hjälpte mig i fredags kväll med montering av nya bakfjädrar samt lite hjulinställning thumbs up thumbs up thumbs up

Har knappt hunnit kika på bromsarna, men det har funkat bra, förutom för mycket verkan bak då, men det var väntat, bromsarna betedde sig vid två tillfällen också mycket märkligt, ska utvärdera det lite senare.

Motorn gick kanon, inga problem med temp etc, dock vill den nu mer inte gå på tomgång, dör bara, vill ha varv, vad kan det bero på !?

Äntligen verkar man också fått till bra hjulvinklar som gör att däcken slits "bra" det känns riktigt gött...

En enda bild har jag, inte så rejsig...


_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327



Du lät bra på banan .. eller ja, bilen då. det hördes att den gick illa på låga varv, väldigt illa till och med .. men sen på höga varv lät han som han va glad .

_________________
Viktor Starkman
Citera
Ricke_1602
Emmaboda
Här sen Feb 2005
Inlägg: 465



Kul att se och höra bilen i helgen Vi hade ju dessutom tur med vädret också, längtar redan till nästa års träff då man kan köra med egen bil

_________________
Rikard Martinsson

Äger följande:
BMW M235 -14
BMW 330 -06 Banbil/bruksbil
*BMW 1602-71 2,2L motor(långtidsprojekt)
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Problem med bromsarna, har vi hört det förut...

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325im E30 1987
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
2 besök senaste veckan (34415 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande