Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
828 besök totalt |
Om däck och body lutar med?
Igår hade jag "one of those moments", kunde bara inte sova.. Och det som störde var att jag sett en bild på en Trike-cykel, som lutade med däckena se bild om man tänker sig en liknande konstruktion fast med motor och fyra hjul där elektronik sköter lutningen av body och däck, skulle detta vara en fördelaktig konstruktion jämfört med en traditionell bil måntro? Har ganska små kunskaper i ämnet, men hur jag än funderar så vill jag ha det till att kraftresultaten från gravitationen + sidokraften vid sväng, kommer gå rakt ner igenom hjulet likt en motorcykel. Borde man då inte helt komma undan viktförskjutning mellan inner och ytterhjul? Dvs innerhjulet kommer vara lika mycket belastat som ytterhjulet under sväng? Det enda jag kunde fundera fram som stort motargument, är att hjulen kommer likt ett mc hjul få mer eller mindre oändligt många olika vinklar beroende på hastighet och kurvradie, vilket betyder att däcksprofilen måste se ut precis som ett MC-hjul, dvs helt rundat. Detta ger ju en väldans liten kontaktyta per däck, men är vinsterna större måntro? Mvh Jon |
||
Re: om däck och body lutar med?
Det var en liknande tråd här för någon vecka sedan om Millikens bil. När det gäller en sådan här farkost där en person sitter tämligen högt upp vill hela konstruktionen lätt välta i en kurva. Det motverkas genom lutning och gör åkningen (behagligare gissar jag). Tror knappast det gäller bättre högfartscycklingsgrepp i kurvorna och att man nu kan åka på "ställ". När det gäller en bil så är det mindre vikt per gummiyta som ger mer grepp och det kräver att hjulen har rätt vinkel mot marken eftersom hjulet måste vara brett. Vi behöver inte bekymra oss om någon lutning på något hjul, eller på hur någonting över huvud taget lutar ovanför själva gummits kontaktyta mot marken. Det är själva KONTAKTYTAN MOT MARKEN som avgör greppet. Vi kan alltså ha fyra stycken plattor med gummi under vad greppet anbelangar. MVH Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
![]() |
Racetech
![]() |
828 besök totalt |