Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
1, 2, 3 >> 8415 besök totalt |
Downforce, Luftutsläpp, Venturitunnlar mm
Hejsan! Håller på med ett projekt där jag bygger om en bil rätt rejält. Till saken tillhör faktan att bilen antagligen kommer bli såpass breddad att jag kommer få luftintag bakom dörrarna på sidorna likt endel modernare sportbilar. Hur bör man leda denna luft från dom intagen för att få så bra downforce elr minska turbolens mm som möjligt utan att läsa en tusen sidors bok? Vart bör luften släppas ut? Eftersom motorn sitter fram kan man ju inte ta nytta av luftintagen till kylning mm vilket kan ses som lite synd då man kunde fått fronten att se lite snyggare ut kanske. Tacksam för förslag och ideér! ![]() Behöver väl knappast tilllägga att jag aldrig hållt på med luftmotstånd osv tidigare då ni som har kunskap läser detta. ![]() ![]() _________________ Patrik Lundgren |
||||
Här är lite litteratur för en kurs jag gick i våras.
http://www2.mech.kth.se/courses/5C12 finns nog en del matnyttigt. ![]() _________________ Johannes Edrén R5 Gt-TURBO 2016 Ford fiesta ST 1953 Ford F100 2023 Ford Bronco Badlands |
||||
Ja läsa om det har jag gjort en hel del. Men hittar inget riktigt "kapitel" där nån tar upp precis det jag letar efter.
Jag kommer förhoppningsvis få två stycken hyffsat stora luftintag, ett på vardera sidan av bilen pga breddning. Istället för att enbart forma plåten runt hjulhuset kan man ju göra nått roligare/snyggare och såklart om det går även nått som kanske ökar väghållningen eller liknande. Problemet börjar här- Hur kan jag bygga luftintagen och försöka vägleda luften ut igen för att uppnå nån förändring alls? och vilken förändring kommer ske? Hittar massa fakta om hur man bäst formar bilen fram, under och bakifrån. Men luftintag och var luften bör ledas hittar jag ingenting om. Vet att det kommer bli svårt att uppnå nån större downforce hur man än gör, men att låta luften genomströmma breddningen och kanske minska lite turbulens bör väl hur man än vrider på det vara bra för hela aerodynamiken på bilen? Men då kommer den stora frågan upp igen, ska man försöka skicka luften rakt bakåt från bilen, åt sidan elr kanske uppåt/neråt för att få en possitiv förändring? Tack för länkarna! Ska kollas! _________________ Patrik Lundgren |
||||
Re:
-Jag kommer förhoppningsvis få två stycken hyffsat stora luftintag, ett på vardera sidan av bilen pga breddning. Istället för att enbart forma plåten runt hjulhuset kan man ju göra nått roligare/snyggare och såklart om det går även nått som kanske ökar väghållningen eller liknande. Det är väl mest för style, men skulle det som sagt gått att göra nått vettigt av det skulle det vatt roligt att prova på! _________________ Patrik Lundgren |
||||
Patrick.
Kan dessvärre inte annat än hålla med Johan,å då kanske det hör till saken att jag dock e utbildad aeronautiker. Ngt som varenda ingentingör känner till e ngt som heter Bernoullis lag. Vad den säger e för den vanliga människan att när hastigheten ökar för en projektil sjunker trycket. Mao hänger projektilhastighet å tryck(alltså i det här fallet luft)ihop i ett motsatsförhållande. (Blir lite mer invecklat när man börjar diskutera frekvenser å ljud åxå,vilket åxå e energi man kan tillgodogöra sig efter kunskap-men iaf) Men.. Det viktiga i det du frågar kan enkelt besvaras som så att oavsett vad du företar dig med den latenta energi luft har kommer att kosta dig,å då blir nog den relevanta frågan vad du skall använda den kraften till.(Man talar i huvudsak om två olika "R".Dels skadlig å dels den vi kan använda till ngt.Parasitisk drag finns alltid med i bilden) Mao,den effektiva formen e att inte pyssla med att leda luft om den inte finns ett direkt behov. Ta ngt så elemäntärt som underströmning(alltså i det här fallet luften under bilen) Lurigt för att vara försiktig,å ur mitt synesätt iaf ngt som allt för få tar i beaktan. Håll det enkelt,håll det slätt e väl ett gott råd i sammanhanget. Venturis(som DTM mercedesen),som då naturligtvis åxå arbetar efter Bernoullis lag, e väldigt luriga grejer när man börjar kika närmare på det. Kanske framför allt när man börjar diskutera sk vakområden-dvs det ställe där två eller fler strömmar möts igen. I all respekt sagt..kanske kul grejer att lattja med lite granna för att skapa sig en bild av vad som sker,men relativt svåra grejer när man verkligen skall börja använda det till ngt produktivt. _________________ Jesper Karlsson |
||||
Där kom svaret jag väntat på.
![]() Men, då kanske du kan hjälpa till lite mer. Iom att "kjolpaketet" elr hur man ska formulera sig (är inte glasfiber och sådant) kommer få ut dessa luftintag måste jag ju isf försöka komma på bästa sätt att leda ut luften i vilket fall, eftersom jag kan ju inte bara stänga dom. Elr jo kan kan man ju men låter som det blir en kraftig "vägg" för luften vilket ju inte är bra. Vart skulle du lett ut luften? Bara rakt bak för att minska så mkt luftmotstånd det går? Tack för det beskrivliga svaret. ![]() _________________ Patrik Lundgren |
||||
om du med våld skall ha luftinsläpp för syns skull så är det bästa du kan göra att leda ut dem till ett område med möjligast lågt tryck. Det blir ju röven på bilen. Dessutom skall kanalerna vara formade och dimensionerade så att det inte blir motstånd.
I princip kunde man minska luftmotståndet på detta sätt men i praktiken tror kan knappast du får kanalerna tillräkligt grova och släta då där är hjul och annat skräp i vägen. Rent teoretiskt så skulle det vara gynnsamt att leda ut luften på övre sidan av bilen i ett lågtryck. Detta skulle minska lyftet men skillnaden blir nog mycket, mycket liten. _________________ Micke Bergman Alfetta GTV 2.0 - Roadsport Alfa 75 TS - Endurance 164 Q4 - Till salu GTj - Project 7xx |
||||
En inte speciellt vacker... men säkert fullt funktionell lösning på hur man kan spräcka "varmluftbubblan" i hjulhusen och på så sätt få lite kylning.
http://www.928motorsports.com/our928 _________________ Adam Weinemo Porsche 928 S4 MY91 |
||||
Re:
Så att leda kanalerna upp över hjulhusen och släppa ut dom ovanför bagaget på bilen låter vettigt? Vad menar du med att minska lyftet?
Vad jag förstått är det oftast med komplicerat än man tror att ha utsläpp som dessa för att få något effekt av det, men är inte säkert. ![]() _________________ Patrik Lundgren |
||||
Hmm...känner mig ganska restriktiv till att ge specifika råd såhär eftersom det över nätet kan tolkas lite hur som helst.
Men,visst. Lägg inte så mkt fokus på luftens väg in,utan snarare hur den tar sig ut. Naturlagarna kommer då att "fylla på" det som leds ut i andra ändan efter bästa förmåga.(Tillströming är mao ett mindre problem än evakuering) Antar att det kanske framför allt är bromsluft du spekulerar ikring? Enklaste lösningen är att se till att fälgen du använder verkligen pumpar ut den luft som hettas upp,å kom ihåg att en ventilerad skiva tar sin kylluft ifrån mitten-dvs vid spindeln. Praktiska exempel på väl fungerande såna lösningar finns ofta på motorsport fälgar å allt som oftast på tyska bilar som ju är gjorda för att kunna köras fort och länge. Att överhuvudtaget försöka sig på att "lösa" det med den extremt turbulenta luft som finns i ett hjulhus är milt sagt överkurs för novisen,och många ggr är det bästa du kan göra att se till att luft inte träffar roterande massa överhuvudtaget. I ditt specifika fall antar jag att det är en god ide att ha breda skärmar,för det kommer definitivt bli lättare att relatera över dem än de i lufströmmen roterande däcken. om du är mer seriöst intresserad,men ändå inte vill sätta dig i ngn skolbänk,rekommenderar jag dig varmt en triologi med böcker på ämnet som är både lättlästa,korrekta och underhållande. Avhandlar i första hand formelbilar,och då även till en grad aerodynamik. De heter; Prepare to win Engineer to win Tune to win -och är skrivna av en amerikan som heter Caroll Smith. _________________ Jesper Karlsson |
||||
Re:
Ähh råd över nätet är bra! ![]() Tack för tipsen! Hörde om en bil idag när ämnet togs upp som vart med i bilsports tidigare nr som också hade luftintag bakom dörrarna, där hade han smällt dit kylare, men motorn satt fram. Nån som har nån aning vad dom kan vara till? För inte lär det väl gå att ha så långa kylarslangar ändå från motorn, då kan ju vattnet knappt röra sig? _________________ Patrik Lundgren |
||||
Re:
Det kan man väl om man vill. Det blir som du säger, långa rör, men varför skulle vattnet inte röra sig? Det sitter ju en pump på motorn som pumpar vattnet. Varför man sätter kylare bak har vi avhandlat på forumet tidigare men handlar om två saker, antingen utrymmesbrist fram eller tankar kring viktfördelning (fast totalvikten går upp iom. mer vatten i systemet). _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Re:
Han har skrivit två till, Drive to win, som jag inte har läst, och en som heter Nuts, Bolts, Fasteners and Plumbing. I den står att han tänkte kalla den Screw to win, men inte vågade. Han är klart läsvärd. Häromdagen hittade jag att han var ansvarig tekniker hos Carrol Shelby på GT40-tiden. _________________ Arne Lindgren |
||||
Re:
Ja, men menar orkar verkligen pumpen pumpa runt vattnet så långt och behålla bra flöde. ![]() Hmm, något minne av vad tråden heter? _________________ Patrik Lundgren |
||||
Re:
Rätt många bilar med motorn bak (och de brukar inte vara de impotentaste) har kylaren fram. Vad är skillnaden i längd på ledningarna? ![]() _________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||||
Hehe coolt! Kanske ska satsa på att ha kylare där ist.
Jag måste låta helt off för er men har inte hållt på med bilar så mkt så tänkte, nu är det dax att börja lära sig. Köpte en bil, som nu inte är en bil längre, utan mer en massa delar. ![]() Men tänkte på detta här med kylare lite, i och med att jag får 2st luftintag, går det att koppla in 2 kylare efter varrandra? För isf vore det ju coolt att flytta bak kylsystemet, så får man lite bättre plats fram och kanske lite mer tyngd bak (rör sig säkert om hela 2-3kg ![]() _________________ Patrik Lundgren |
||||
![]() |
Racetech
![]() |
1, 2, 3 >> 8415 besök totalt |