Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Svetsa kolvtopp, går det?
3825 besök totalt
ErikBerg
Umeå
Här sen Nov 2005

Trådstartare

Som frågan lyder, går det att svetsa i en kolvtopp? Dvs svetsa fast material som sedan formas till en passande kolvtopp?

Nån som VET om det funkar eller ej? Tackar för svar!

(Idiotförklaringar och tro/tyckande undanbedes vänligen.)

Bromma
Här sen Feb 2003

Re: Svetsa kolvtopp, går det?

ErikBerg skrev:
Som frågan lyder, går det att svetsa i en kolvtopp? Dvs svetsa fast material som sedan formas till en passande kolvtopp?

Tillåt mig gissa lite.
Det går självfallet att svetsa, men kolven kan slå sig. En kolv är inte rund utan oval, den är dessutom konisk på höjden varför det är tämligen svårt att få rätt form på den igen. Själva kolvoppen är inget svårt att få till rätt form på, bara man vet hur det ska se ut.
MVH
Göran

Här sen Jan 2004

Vet en vid namn Sune som har då svetsat kolvtoppar på rally(cross) motorer
fick iaf för mig att han var nog själv i sverige med att göra sånt

Boden
Här sen Dec 2005

Re: Svetsa kolvtopp, går det?

ErikBerg skrev:

Egentligen går det inte att svara på frågan då du undanbeder tro och tyckande eftersom frågan inte är möjlig att besvara utan att veta mycket mer än vad som framgår här.

Det korta svaret är nej, det går inte. I alla fall inte om du vill ha en kolv med samma toleranser, form (förutom materialet du lägger till) och hållfasthet som utgångsmaterialet.
Sedan går det säkert att hitta någon som säger sig kunna göra det. Rent praktiskt går det antagligen mycket bra att svetsa dit material på de flesta kolvar för en halvbra TIG-svetsare men det innebär inte att kolven uppfyller kraven på tolerans, form och hållfasthet.

Norrköping
Här sen Jun 2003

Svetsa kolvar går, dock skulle jag nog vija påstå att det du tänkt göra är mycket olämpligt. När man svetsar en kolv så är det vanligen av andra orsaker och man använder speciell svetsteknik, som vid tillverking av smidda kolvar med interna oljekylningskanaler (tror man använder elektronstrålesvetning eller någon liknande teknik då).

om man trots allt tänkt försöka så måste man i så fall efter svetning med rätt tillsatsmaterial värmebehandla kolvarna på nytt innan man får kontrollera och eventuellt ombearbeta kolvarna (kräver en svarv som kan hantera ovala och koniska former).
Citera
Sten
Vasa, Finland
Här sen Jun 2004

En V8 kille knackade sönder en dyr specialbeställd kolv i sin motor och alternativet var att beställa 8 nya eller svetsa. Kolven sattes i ett elektronmikroskop och materialet analyserades och ett liknande tillsatsmaterial söktes fram. En kille som reparationssvetsar aluminiumtoppar till vardags svetsade och den motorn användes flera somrar. Jag tror inte att kolven värmebehandlades men det vet jag inte säkert.

Annars är svaret på din fråga NEJ. Det går inte att svetsa kolvar. Formen och värmeledningsförmågan kommer att ändras. Allt beror förstås på motorns belastningsgrad. Har du en veteranbil och vill köra några mil per sommar går det säkert men att varva en racingmotor till maxvarv med svetsade kolvar tror jag blir dyrare än att köpa nya från början.

gbg
Här sen Nov 2005

Farsan kör med svetsade kolvtoppar på sin rallycrossbubbla. "sune janson byggd o sunesvetsad"
mvh Daniel

Umeå
Här sen Dec 2007

Det går alldeless utmärkt! På jobbet lasersvetsar (belägger) vi kolvar med bla. stellite eller ett legerat rostfrit stål som 316L (mjukare). Beläggningen har ingen uppblandning med grundmaterialet som en vanlig svets har utan binder atomisärt med grundmaterialet. Har betydligt högre hårdehet än grundmaterialet ca: 7-800 vickers mot grundmaterialets 300 vickers (beroende på stål). Har dock ett lite högre pris än att hemmasvetsa Man bör få en mkt starkare kolvtopp än en smidd. Hade gärna provat belägga kolvarna till min m20b25 turbo för att utvärdera, men där är det ringlanden som är den svaga länken.

Boden
Här sen Dec 2005

Re:

kartungen skrev:
Det går alldeless utmärkt! På jobbet lasersvetsar (belägger) vi kolvar med bla. stellite eller ett legerat rostfrit stål som 316L (mjukare). Beläggningen har ingen uppblandning med grundmaterialet som en vanlig svets har utan binder atomisärt med grundmaterialet. Har betydligt högre hårdehet än grundmaterialet ca: 7-800 vickers mot grundmaterialets 300 vickers (beroende på stål). Har dock ett lite högre pris än att hemmasvetsa Man bör få en mkt starkare kolvtopp än en smidd. Hade gärna provat belägga kolvarna till min m20b25 turbo för att utvärdera, men där är det ringlanden som är den svaga länken.

Jag antar att du jobbar på Duroc.
Att belägga kolvar med laser är knappast att jämföra med att lägga på stora mängder material för att forma om kolvtoppen.
Lägger ni på Stellite eller 316L på aluminium? De provbitar jag sett har bara varit på järnmaterial.

3825 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande