Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1201 besök totalt |
Porsche-Cup
Från www.forza-motorsport.se "Carrera Cup kommer till Skandinavien. Porsche, Sverige och Podium Racing presenterade den nya satstningen på en märkesserie på varuhuset NK i Stockholm under onsdagen. Med sexcylindriga 3.6-liters boxermotorer på 390 hästkrafter, bromsar med sexkolvsok, justerbara dämpare och hjulinställningar, krängningshämmare fram och bak och toppfarter på uppåt 300 km/h, kan Carrera Cup bli bland det häftigare som går att se på svenska banor de kommande tre åren. Från och med 2004 arrangerar Podium Racing, tillsammans med Porsche Sverige, Carrera Cup Scandinavia. Mästerskapet är tänkt att ingå i STCC-paketet och totalt siktar man på åtta deltävlingar fördelade över Sverige, Finland och Danmark. Sedan starten 1990 i Tyskland och Frankrike har Carrera Cup spridits över hela världen och körs nu i fyra nationella- och två internationella mästerskap över hela världen. Störst är naturligtvis Porsche Supercup som körs i samband med Formel 1. Det skandinaviska mästerskapet blir därmed det tredje internationella mästerskapet. För den skandinaviska serien är målet att få ihop ett startfält på minst 15 förare. Och intresse finns. Annika Runström, Podium Racing, fick många positiva responser senast när STCC kördes på Gelleråsen. Ett antal förare från olika kategorier har visat intresse, bland annat Niklas Lovén som just nu kör Ascar i England. - Alla har varit positiva, berättar Annika. Målet är att få ihop femton förare, åtta av dessa från Sverige. En förare som syntes i vimlet var STCC-veteranen Jan Brunstedt som funderar på vad han ska göra nästa säsong. Blir det Porsche nästa säsong? - Porsche vet precis hur man ska göra, säger Jan som är speciellt imponerad av att Porsche hjälper till med finansiering. - Det är första gången jag har hört att man kommer med ett finansieringspaket, fortsätter Jan. Just de ekonomiska förutsättningarna är viktiga när man drar igång en serie av den här kalibern. Med Porsche som garant för långsiktighet har serien förutsättningar att locka ett bra startfält. Som regel är andrahandsvärdet bra på den här typen av bilar vilket innebär att totalkostnaden är ganska rimlig, detta trots ett högt inköpspris. Bilen kostar precis över miljonen omräknat från Euro-valutan. Till det kommer ytterligare kostnader för den som vill utnyttja Porsches och Podiums tjänster i samband med tävlingarna. Dessutom utgör Carrera Cup en bra plattform för deltagarna att erbjuda sina sponsorer exponering och deltagande i olika evenemang. om Porsche och Podium kommer att lyckas med sin satsning hänger på att man lyckas locka ett tillräckligt stort startfält och att man framförallt får med serien i STCC-kalendern. Gör man det, kan den svenska publiken se fram emot en mycket sevärd tävlingsserie." Nån som har lite pengar över så man kan vara med? ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||
Har du räknat med mig? Jag sparar för fullt och har redan fått ihop 523 kr (plånboken + lönekontot) ![]() _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||
Undrar vad en säsongs budget kan hamna på... inte för att jag har några planer tyvärr
![]() ![]() Jag hörde för något år sen om vad det kostade att driva runt ett S60 challenge team nämligen. Om man räknade att man tog lån på bilen o inte skrev av den på en säsong utan räknade med att den var värd nåt efteråt så har jag för mig att det gick att köra för 300'? _________________ ![]() |
||
Man kan vinna S60 Challenge med en driftbudget på 80 000kr om man gör ALLT själv med familjen och nga polare.
Det är faktiskt sant, för det har gjorts! MKT imponerande... Kul när en underdog vinner, särskillt då han är toktrevlig och hans mamma gör gott kaffe... ![]() Men 300kkr är nog mer "normalt". Porsche har satt ihop ett finansieringspaket osv osv samt att andrahandsvärdet är bra på bilarna. Men jag är skeptisk. Entypsklass med allt vad det innebär... ![]() Sen får det vara hur fina bilar det vill. Roligare än S60 lär dom ju vara iaf. Jag vill ha tbx Special Saloon! ![]() |
||
Du missade alltså att besöka STCC på Gelleråsen senast. Det var många bekanta i Nordic Thunderscars /Gunnar _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1201 besök totalt |