Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
SÄLJES
K: Coiloverdämpare
1268 besök totalt
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004

Trådstartare

Behöver ett par (eller fyra) sk coilovers, dvs fjäder och dämpare i ett. Ska vara avpassat för fjädrar av någon standard (2.25", 60mm eller så). Måste ha justerbar höjd, får gärna ha justerbar dämpning också. En uppsättning hjälpfjädrar vore också bra.

För att fjädrar ska vara värda något bör de ligga i krokarna 43N/mm (250lbs/in).

Något billigt dåligt (men fungerande) är att föredra. Kan även tänka mig att betala mer för bra grejer.

(Mina nuvarande dämpare är för korta och har en mycket "spännande" geometri, vill inte bygga om med vanliga dämpare.)

Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Du har inte funderat på att köpa nytt? Spax, Gaz eller Avo blir inte himmelens dyrt. Ca 6-9000 runtom beroende på spec.

Iofs beror det ju på vad man utgår från om detta är dyrt eller inte, men många förutsätter nog att det är ännu dyrare.

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Ca 2000:- per dämpare med fjäder skulle GAZ kosta från Roadster, om man ska den grövre (vilket de rekommenderar för bilar >800kg) och länkhuvuden. Det är väl i bilsammanhanget inte så stor del, men "budgeten" på bygget är ju som vanligt ganska "ansträngd". Hade tänkt köra orginaldämparna med biltemafjädrar ett tag till, men bak sitter de så jäkla dumt.

Skulle gärna ha fatt i något billigare att "leka med".

Uppsala
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Behövs fortfarande.

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Spåntan tanke bara.

ta en dämpare som du sätter inuti fjädern, simsalabim och du har en ciolover
Feltema måste ha nåt vättigt.
Eller måste fjäder sitta fast på dämaren av någon anleding????

Uppsala
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Re:

fuling skrev:
Spåntan tanke bara.

ta en dämpare som du sätter inuti fjädern, simsalabim och du har en ciolover
Feltema måste ha nåt vättigt.
Eller måste fjäder sitta fast på dämaren av någon anleding????

Vill främst åt den smidiga höjdjusteringen det smidiga formatet. Visst skulle man kunna bygga motsvarande justeringsmöjligheter till nuvarande fjädrar ("bara" att svarva lite rör och muttrar). Dock kräver det lämpliga hjälpfjädrar eller justerbara drop stops (typ wire). Känns som att det blir rätt mycket jobb för något man kan köpa för rimliga pengar? Måste ju endå ha någotsånär vettiga dämpare också.

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Höjdjustering ala vinkelkap och vajer som droppstopp är inte så mycket jobb.
Snygg lösing? Nej men funkar kalas.

Dämparn är en historia för sig som jag ser 2 lösingar på.
1. Köpa dämpare med känd dämparkurva så man vet att det borde funka, allså med stösta sanolikhet nytt.
2. Man hugger första bästa dämpare, typ std, eller från bil som väger lika mycket och har samma MR.
Dit med ski... Och testa, lär funka drägligt,

Uppsala
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Re:

fuling skrev:
Höjdjustering ala vinkelkap och vajer som droppstopp är inte så mycket jobb.
Snygg lösing? Nej men funkar kalas.

Dämparn är en historia för sig som jag ser 2 lösingar på.
1. Köpa dämpare med känd dämparkurva så man vet att det borde funka, allså med stösta sanolikhet nytt.
2. Man hugger första bästa dämpare, typ std, eller från bil som väger lika mycket och har samma MR.
Dit med ski... Och testa, lär funka drägligt,

Höjdjustering medelst vinkelkap är det som använts nu. Senare höjning är gjord med en bit tjockplyfa.

Fins gula justerbara koni för 1200:- st på koni.se för kadett c sedan (vars dämparmontering motsvarar den jag tänkt bygga om till). Ingen känd kurva och det är svårt att veta vilken hårdhet på fjäder de är avsedda för. Ungefär samma pris som för justerbara GAZ (där dock fjäder tillkommer). Vad som funkar bäst har jag ingen aning om. Det finns även röda koni för 618:-. Eller kanske Feltema gasdämpare från random bil för 3-400:-.

Hursom kvarstår en smidigare höjdjustering i alla alternativ utom det med GAZ.

Älvängen
Här sen Sep 2003

AVo = 6600 kr för 4 st inkl fjäder = ca 1650 kr/st (aningen högre eftersom frakten här är uppdelad på 4 st.)
Detta var med egenspecad dämparkurva och andra hål för montering och polyurethanbussningar uppe och nere.

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Citat:
Hursom kvarstår en smidigare höjdjustering

Spåntan så är höjdjusteringen över-reklamerat.
Ställa in höjden gör man en gång.
Fördelen med justering av höjden är mer en fråga att få en lätt justering vid hörnviksmätingen.
Men igen, i prinsip gör man bara det också en gång.

Så höjd justering är trevligt men inte nödvänigt.

Så i ditt fall så skulle jag köra på av eller på varianten.
Allså typ feltema eller riktiga grejor dirkt.

Då om jag förstår rätt så är bujeten är anstränd så skulle jag gå på sniklösingen.
Sen när bujten tillåter kan man köpa andra grejor, och då vet man mer vad man vill ha typ fjäderhårdheter mm när man kört skrotet en del.

Bara lite spånerirer från mig

Uppsala
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Re:

fuling skrev:
Citat:
Hursom kvarstår en smidigare höjdjustering

Spåntan så är höjdjusteringen över-reklamerat.
Ställa in höjden gör man en gång.
Fördelen med justering av höjden är mer en fråga att få en lätt justering vid hörnviksmätingen.
Men igen, i prinsip gör man bara det också en gång.

Så höjd justering är trevligt men inte nödvänigt.

Så i ditt fall så skulle jag köra på av eller på varianten.
Allså typ feltema eller riktiga grejor dirkt.

Då om jag förstår rätt så är bujeten är anstränd så skulle jag gå på sniklösingen.
Sen när bujten tillåter kan man köpa andra grejor, och då vet man mer vad man vill ha typ fjäderhårdheter mm när man kört skrotet en del.

Bara lite spånerirer från mig

Hittils är jag uppe i två höjdjusteringar, och det är fortfarande inte rätt . Av utseendeskäl vill jag ha så låg bil som möjligt utan att det blir dumt. Naturligtvis går det att ordna med olika tjocka mellanlägg i botten av fjäderskålen också, även om det är bonnigare.

Budgeten är väl inte så ansträngd ang dämpare längre, då det hör till kommande vinters projekt. Dämperiet är det enda mer kostsamma som ska göras i vinter (inbillar jag mig, vi vet ju hur det brukar gå...).

1268 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande