| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Understyrd p944 TURBO får smalare bakdäck = snabbare?
|
2103 besök totalt |
|
Har en liten fundering som kan appliceras på min bil. Bilen har varit väldigt understyrd efter att hårdare framfjädrar installerats. För att dels förbättra balansen, men framförallt spara på plånboken (och Sambons IKEA konto = spara på förhållandet) så byttes backdäcken 255/45/17 (vettiga gatdäck) till 245/45/17 (billigare variant) när de gamla var slut på mönster. Framdäcken är precis samma som förut. Bilen har ingen diffbroms. Frågan är nu, då balansen blivit mycket bättre, har kurvhastigheten ökat iom bättre balans? Eller är bilen egentligen lika snabb som förut, bara det att jag försämrat greppet bak, vilket ger en fiktiv känsla av att bilen blir snabbare, då den skrubbar alla fyra däcken? |
||||
|
Hur mycket effekt har du och till vilken vikt?
Behöver du inte däcksbredden för acceleration så skulle jag tro att balansen hjälper dig att köra fortare. Balansen gör ju att framdäcken kan jobba i sitt slipfönster (maxgrepp) och inte utanför (kasande med lägre friktion). Men knasiga saker kan ju hända och klockan ljuger inte.
Är kurvhastigheten viktigare än varvtiden? Nedväxlingen kan spela in iofs (på acceleration, växlingspunkter och varvtider). |
||||
|
Bilen är en Porsche 944 Turbo, tidig modell som har 220 HK orginal, men nu har uppskattningsvis 280HK (Chip-tillverkaren antyder strax under 300 vid 1.2 bars laddtryck, och jag laddar kanske 1.05-1.1 nu)
Jag har nu, som då, problem med spinnande innerhjul vid utgången ur en del kurvor (diffbroms skulle klart behövas). Rikard kom med flera värdefulla tips, bland annat att gå lite hårdare in i kurvan för att släppa ut bilen när man börjar accelerationen (för att få ner innerhjulet i backen lite bättre). Resulterade i att jag nära på bara hade problem med Kvarnböjen på kullen. Tid med tidtagarur visar på en varvtidsförbättring på runt 1.2 sekunder, men då detta är mitt egentliga första riktiga banåkar år, så vet jag inte om tiden sitter i bilen, eller bakom ratten. Därav min fråga. Det enda som är ändrat från förra träffen är bakhjulen. Så fort man börjar räta på ratten har jag inga problem alls med något hjulspin. Kommer jag ur böjen med spinnande innerhjul så slutar det spinna när man rätar upp ratten. |
||||
|
I början av min utbildning så gjorde vi ett projekt. Vår del i projektet var att mäta understyrningsgradient samt lite annat i en volvo v40 där vi hade vinterdäck fram och sommardäck bak och sedan tvärt om. Och givetvis sommardäck runt om. Enligt mätningarna så fick vi lägst understyrningsgradient och högst sidoacceleration med vinterdäcken bak och sommardäck fram. Lite lurigt det där...
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
|
Bilen som sådan är antagligen långsammare, du har offrat grepp i bakänden medan greppet fram är oförändrat. Framför allt ut ur kurvor borde bilen vara långsammare.
Sedan kanske kombinationen bil+förare ändå är snabbare beroende på att bilen är lättare att komma sams med. Kombinationen som dock skulle varit snabbast är att ha bra bakdäck kombinerat med högre rollstyvhet bak. Då tar du visserligen bort lite grepp bak precis som nu men skillnaden är att nu flyttar du det greppet du tar bort bak till framänden. Du behöver då inte ta bort så mycket grepp bak för att få balans eftersom framänden får bättre grepp. Summan blir alltså att både bak och framände får mer grepp än de har nu. _________________ Tomas Lindbäck |
||||
|
Re:
Kanske dum fråga, men testade ni på torr sommarväg, eller var det på vinterväglag? Men om jag förstår den mätning du talar om, så var det på sommarväg. Där vinterdäcken hade sämre grepp än sommarsulorna. Vid testen så resulterade sämre grepp bak i mer sidoacceleration, än vid bättre grepp bak. Dvs om vi översätter till mitt fall, så kan bilen ha blivit snabbare av att ha sämre däck bak, som jag har nu? Är jag rätt ute då
Jag som mer var inne på Tomas spår, dvs att jag faktiskt försämrar totalgreppet i bilen vilket borde vara lika med långsammare?
|
||||
|
Re:
Det var ett tort flygfält en sommardag. Vet inte om det går att dra några slutsater sådär, men det är ju en indikation iaf. Fast sen blir det ju oftast en annan sak när däcken börjar överhetta. hade vi provat bankörning med den där så tror jag den hade blivit helvetiskt slingrig i bakändan..Det är ju inte rekomenderat att åka olika sorters däck fram och bak när man bankör, är ju lite lurigt om dom ändrar karaktär på var sitt sätt.. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
|
tjena jon, vi har jo samme bil, jeg har 235 front, og 295 bak, min bil er fortsatt overstyrt, men ikke så mye som den var. har stabstag på slakkeste bak nå, men skal jobbe litt med bump/rebound for å få den enda mere mot noytral.
jeg har jo som du vet endel LSD kasser, men ikke rukket å montere, så har kjort endel uten, har jo seff endel bredere bakdekk endeg, og endel mere grep, men hemmeligheten er å rette ut sporet mest mulig som rikard foreslo og bruke rette linjer til å akselerere. med en gang 1 hjul river los vil bilen understyre og du sliter. så du videoen min fra rudskogen nå sist? hvordan understell hadde du igjen? hehe vi får vel ordna så du får hentet en LSD kasse i vinter, så blir det bra 2009 sesong iaf. _________________ Anders Nerheim |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2103 besök totalt |