Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Ordentliga stolar + trepunktsbälte?
2349 besök totalt
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007

Trådstartare

har sökt en del nu och inte blivit jättemycket klokare. Stolarna i min bil har sett bättre dagar och jag funderar på om man skulle ersätta åtminstone en med en sitt-som-i-ett-skruvstycke-stol. Men då måste man lösa bältesfrågan. 4- eller 6-punktsbälte är nog både bra och snyggt, men på besiktningen måste man ju trots allt ha original 3-punktsbälte och jag vill inte skruva i och ur stolar för den sakens skull. Hur har ni löst det? Någon stol som är mer lämplig än andra (jag har inget behov av FIA-godkännande)?

Kristoffersson Engineering
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003

om jag vore dig skulle jag nog kolla på FIA certade stolar. Gjorde den lilla missen o tänkte med plånboken o köpte ridetechs skalstolar. monterade i bilen med allt vad det innebär i tid osv. Hela stolen känns dock väldigt vinglig. flexar och har sig.

Det rycktas om att de tester som gjorts med liknande stolar som dem så har ryggen vikit sig på stolen. Det blir ju en rätt otäck brått yta när det e glasfiber om man så säger. För min del blir det nya stolar sparco som det ser ut nu.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002

Jag har lossat nedre bältesinfästningen som sitter i vä tröskel och trätt in bältet genom vänstra hålet i stolen.
På högersidan så kortade jag "bälteslåshållarjärnet" så att jag kan dra ut spännet genom hålet på den sidan för att få bältet spänt över kroppen. Annars finns det ju risk att bältet ligger mot stolens kanter och därför inte får den verkan som det ska ha.

Hoppas att min beskrivning var begriplig.

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007

Trådstartare
Re:

Nils Classon skrev:
Jag har lossat nedre bältesinfästningen som sitter i vä tröskel och trätt in bältet genom vänstra hålet i stolen.
På högersidan så kortade jag "bälteslåshållarjärnet" så att jag kan dra ut spännet genom hålet på den sidan för att få bältet spänt över kroppen. Annars finns det ju risk att bältet ligger mot stolens kanter och därför inte får den verkan som det ska ha.

Hoppas att min beskrivning var begriplig.

fattar precis, tror jag iaf

hittade det här när jag surfade runt: http://www.mrmikes.com/fieroseatbeltslots.htm
vad tror ni om den varianten?

Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Re: ordentliga stolar + trepunktsbälte?

PerKr skrev:
...4- eller 6-punktsbälte är nog både bra och snyggt, men på besiktningen måste man ju trots allt ha original 3-punktsbälte och jag vill inte skruva i och ur stolar för den sakens skull. Hur har ni löst det?...

Jag har både 6-punkts- och 3-punktsbälte i min bil (3-punktsbältet har jag aldrig använt).

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Re: ordentliga stolar + trepunktsbälte?

PerKr skrev:
...4- eller 6-punktsbälte är nog både bra och snyggt, men på besiktningen måste man ju trots allt ha original 3-punktsbälte och jag vill inte skruva i och ur stolar för den sakens skull. Hur har ni löst det?...

Jag har fem- och trepunkts i min. Trepunktet är faktiskt ganska smidigt när man bara "ska ner till kiosken" eller ut och ta en provtur för att se om de nyjusterade prylarna funkar som de ska.
Trepunktet är även bra till alla passagerare som aldrig sett ett bälte med fler punkter... Man slipper ha säkerhetsgenomgång varje gång någon ska flyga/åka med då.
Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007

Trådstartare
noterade igår att bältet verkar bestå av 2 separata bälten med egna rullar som är placerade i samma hus. midjebältet går ner från huset genom en ögla som är fäst i golvet och upp igen till den gemensamma hanen. Axelbältet går från huset upp till en ögla och ner till hanen. vet inte om man vågar skruva isär huset för att ta ut den nedre rullen och trä genom en stol... Är det tillåtet att sätta in ett annat trepunkts-bälte som gör det enklare att få dit en stol? annars är det väl fällbara alternativ som kvarstår.

Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005

Dessa stolar borde gå att använda med 3-punktsbälte. Dom är gjorda av kolfiber och väger under 3kg. Det är inga lågprisstolar men dom är bra och snygg

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
zkungen
Markaryd
Här sen Mar 2007

Re:

Gustav Uhlander skrev:
om jag vore dig skulle jag nog kolla på FIA certade stolar. Gjorde den lilla missen o tänkte med plånboken o köpte ridetechs skalstolar. monterade i bilen med allt vad det innebär i tid osv. Hela stolen känns dock väldigt vinglig. flexar och har sig.

Det rycktas om att de tester som gjorts med liknande stolar som dem så har ryggen vikit sig på stolen. Det blir ju en rätt otäck brått yta när det e glasfiber om man så säger. För min del blir det nya stolar sparco som det ser ut nu.

Är inne på att inhandla att par nya stolar.
Va med inne på en lite billigare modell. Men det kanske är bättre o satsa nån extra krona och vet att man får en ordentlig stol.
Behöver en stol vara FIA godkänd med för att man ska få har den för Bilprovningen??

Renault Clio 16v
Citera
ErikBerg
Umeå
Här sen Nov 2005

Jag kör med öronlappsstol i min bil, har dragit 3-punktsbältet "genom örat" för bästa funktion. Funkar klockrent.

OBS!
1. Bilprovningen kan underkänna bilen om du kommer med en rally/racerstol. Stolen måste vara "CE-godkänd" (tror jag det hette). Min Corbeau har iaf inte någon sådan märkning, så jag byter innan besiktning.
2. Du får åka på besiktningen med 4/6-punktbälte, bara du har originalbältet kvar. Däremot får du inte använda 4/6-punktbältet på gatan.

Källa: Bilprovningen, juni -07.

Jönköping
Här sen Sep 2004

Re:

ErikBerg skrev:
Däremot får du inte använda 4/6-punktbältet på gatan.

Får man använda båda?

Jag har både 6-punkt och vanliga bältet monterat i min, använder det vanliga när man kör i trafiken, lite jobbigt att inte kunna luta sig framåt vid korsningar och dylikt, sitter redan lågt med dålig sikt så man behöver ju inte förvärra situationen ytterligare.

Sen är det ju förstås smidigt att slippa byta när det är dags för besiktning.

Belmont Kalifornien USA
Här sen Dec 2005

Jag har fått lära mig att trepunktsbältet i vanlig trafik är att föredra framför flerpunktsbälten.
Anledningen är att om man krockar med andra bilar (typ mötande frontalkrock) så är det mycket mindre belastning på nacken mot om du frontar med flerpunktsbälte, då hela överkroppen tillåts röra sig framåt och bromsas upp.

Flerpunktsbälte är jättebra innom racing och rally där risken för att slå runt är betydligt högre än att frontalkrocka med mötande. Kroppen sitter still och hålls på plats i stolen men om man frontar så sitter överkroppen fast och huvudet fortsätter framåt och all belastning kommer på nacken.
HANS-kragen löser ifs detta problem rätt bra. men hur oftar åker man med sån på gatan?

1953 Ford F100
2023 Ford Bronco Badlands
Citera
Skruva banåkabil
2349 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande