| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Vad ger ett Chip?
|
945 besök totalt |
|
Vad ger ett Chip?
Hej Alla! Vi kör en 318iS -90 som banbil, mycket rolig och vi köpte R-däck på knutstorp i helgen. Vi vill få lite mer hästar i vår banbil, har fått höra att ett chip ger allt från 5% till 20% mer hästar, vi kan inget om detta ?!?!
Någon som kan svara
Mvh _________________ Fredrik Regnell BMW 318d kombi |
||
|
Det är väl inte troligt att du på elektronisk väg kan öka din effekt med så mycket som 20%.
Det innebär i ditt fall att motorns effekt skulle öka med 27 hästkrafter. Däremot kan du inskaffa ett chip, två roliga kammar, porta lite i toppen och matchporta mot insugsrör och extraktorgrenrör. Tanka V-power, kanske hitta en bakaxel som har lite högre utväxling så att bilen svarar bättre på pådrag. Listan kan göras lång och den kan bli extremt kostsam, när det står en sugismotor på trimmarbänken brukar tusenlapparna ofta rusa iväg ganska okontrollerat. En maskin med respirator är mer lättlurad.
_________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||
|
Re: Vad ger ett Chip?
Jag chippade min -is förra veckan med ett "race"(7500rpm) chip från PrORacing. Buttdyno: Det är ingen direkt kännbar skillnad. Jag gjorde lite tester med förare och full tank: 2000rpm till 6000rpm på 2'an: 5.4s, efteråt KANSKE en tiodel snabbare. 2000rpm på 1'an -> 130kmh på 3'an. Drar till 7000-7100rpm: 13.0s, efteråt 12.0s Fördelarna för min del ligger i att kunna dra längre på 2'an när man kör konbana. _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||
|
Jag hade trimchip i min gamla is. Gjorde upprepade tester mot en ochippad sådan och märkte i stort sätt ingeting. Enda skillnaden var att varvstoppet var uppflyttat till cca. 7500.
E85, högre komp och mer förtändning...ja, då skulle det gå undan
_________________ G o r a n A m c o f f |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Vad ger ett Chip?
|
945 besök totalt |