Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Vad ger ett Chip?
945 besök totalt
Reggan
Habo
Här sen Aug 2006

Trådstartare
Vad ger ett Chip?

Hej Alla!

Vi kör en 318iS -90 som banbil, mycket rolig och vi köpte R-däck på knutstorp i helgen.

Vi vill få lite mer hästar i vår banbil, har fått höra att ett chip ger allt från 5% till 20% mer hästar, vi kan inget om detta ?!?!

Någon som kan svara

Mvh

Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004

20% mer effekt i en sugmotor? Skulle inte tro det...

Men chipen prukar väl göra att motorn känns lite rappare/piggare. Kan ju vara nog så mycket värt.

Rävlanda
Här sen Feb 2006

Det är väl inte troligt att du på elektronisk väg kan öka din effekt med så mycket som 20%.
Det innebär i ditt fall att motorns effekt skulle öka med 27 hästkrafter. thumbs down

Däremot kan du inskaffa ett chip, två roliga kammar, porta lite i toppen och matchporta mot insugsrör och extraktorgrenrör. thumbs up

Tanka V-power, kanske hitta en bakaxel som har lite högre utväxling så att bilen svarar bättre på pådrag.

Listan kan göras lång och den kan bli extremt kostsam, när det står en sugismotor på trimmarbänken brukar tusenlapparna ofta rusa iväg ganska okontrollerat.

En maskin med respirator är mer lättlurad.

320i Coupé -80 Hennarot
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

Konvertera till E85 och få den mappad med någon piggyback, det är nog det mest kostnadseffektiva sättet att öka effekten.

Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Re: Vad ger ett Chip?

Reggan skrev:
Hej Alla!

Vi kör en 318iS -90 som banbil, mycket rolig och vi köpte R-däck på knutstorp i helgen.

Vi vill få lite mer hästar i vår banbil, har fått höra att ett chip ger allt från 5% till 20% mer hästar, vi kan inget om detta ?!?!

Någon som kan svara

Mvh

Jag chippade min -is förra veckan med ett "race"(7500rpm) chip från PrORacing.

Buttdyno: Det är ingen direkt kännbar skillnad.

Jag gjorde lite tester med förare och full tank:

2000rpm till 6000rpm på 2'an: 5.4s, efteråt KANSKE en tiodel snabbare.

2000rpm på 1'an -> 130kmh på 3'an. Drar till 7000-7100rpm: 13.0s, efteråt 12.0s thumbs up

Fördelarna för min del ligger i att kunna dra längre på 2'an när man kör konbana.

beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Jag hade trimchip i min gamla is. Gjorde upprepade tester mot en ochippad sådan och märkte i stort sätt ingeting. Enda skillnaden var att varvstoppet var uppflyttat till cca. 7500.

E85, högre komp och mer förtändning...ja, då skulle det gå undan

Vad ger ett Chip?
945 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande