Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
5 besök senaste veckan (3843 totalt) |
Halvakut problem: bil utan bromsar fast på sturup
tänkte höra om någon har ett bra tips på lösning på mitt problem, efter KAKs trevliga testkörning på sturup är mina fd. frambelägg HELT borta, det bromsar inte ett skvatt alltså. har någon ett släp som orkar med en subaru impreza (1360 kg(?)) jag antar att detta blir väl mkt att köra med B körkort, så om någon vänlig själ har ett släp som kräver BE kanske denna även vill ställa upp och dra den stackars bilen hem till mig, givetvis mot en rimlig ersättning? ![]() eller om någon söndagsöppen affär kanske har vettiga bromsbelägg fram till subaru impreza GT originalok? har mekonomen kanske tillochmed några ekonomibelägg som är billigare än att bärga hem den stackars bilen? ![]() kan någon hjälpa mig hade jag blivit jätteglad ![]() _________________ Pontus Fyhr |
||||||
Jag jobbar på Micro i Malmö och vi har öppet på söndagar 11-16. Micro-butiken i Malmö är lite speciell eftersom vi har ett hyfsat stort reservdelslager. Beläggen vi säljer är Ferodo så det är bra kvalitet. Eftersom Imprezan är ganska ovanlig så är nog inte chansen så stor att vi har belägg till den på lager men du kan ju ringa och höra imorgon så kan jag kolla: 040-6714100.
I vilket fall som helst hoppas jag att det löser sig för dig! Mvh Peter _________________ Peter Vighagen |
||||||
handbromsen och motorbroms räcker gott och väl att köra hem bilen med. glöm bara inte att lägga foten på bromsen så lysena tänds därbak när du börjar bromsa.
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
schysst!
får ringa till er på micro imorn och hoppas ni har belägg i lager ![]() annars blir det väl att prova på din metod dude, även om jag är lite tveksam! klart tar man det bara lugnt och kör saakta borde det väl gå ganska bra... konstigt nog tycker jag att hela episoden är ganska rolig ![]() ![]() håll tummarna för mig imorn vetja ![]() _________________ Pontus Fyhr |
||||||
min värsta episod med körning utan frambromsar var att jag skulle ta mig från gärdet inne i stan och till huddinge som ligger ca 1.5mil söderut i värsta rusningstrafiken en fredag.
åke mjuk fick en helt ny innebörd ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Jag som tyckte att det var jobbigt att sitta i passagerarsätet på den sträckan i rusningstrafik... att köra, och dessutom utan frambromsar... Vilket helvette!!! ![]() ![]() ![]() |
||||||
ehe, jag ska ju köra ~6-7 mil... Om jag nu inte får fatt i några belägg, men å andra sidan borde jag klara mig nästan helt utan trafik eftersom det blir på en söndag... wow jag kommer med andra ord att leka riktig söndagsbilist
![]() ![]() _________________ Pontus Fyhr |
||||||
Sätt upp en lapp i bakrutan med tydlig text som det står: Nu var du kaxig va? Körde ifatt en Impreza utan bromsbelägg! Vänta tills du kör om, tro inte att jag kan stanna när du hamnar i vägen! ![]() |
||||||
Körde hem från Våler i Norge för några år sedan med i stort sett obefintliga frambromsar, det är ca 50 mil... ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||
du ska alltid vara bäst vaaa vaa säg nu som det är va? ![]() ![]() _________________ Pontus Fyhr |
||||||
Jag tappade ett bak-bromsbelägg på Miatan vid odenplan ett par år sedan (vi tackar Söderqvist Racing för felkonstruktionen). Hade absolut noll bromskraft nånstans, förutom motorbroms.
![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
Jajamän! ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||
Det är inga problem att köra några mil utan bromsar. Jag "tappade" en bromskrets (den enda) på min Amazon när jag var några mil hemifrån för ett antal år sen. Första inbromsningen blev förstås en överraskning
![]() ![]() En kamrat körde nyligen sin Saab 96 en sträcka av 26 mil utan att vilja röra bromsen. Han konstaterade nämligen att ena framhjulet låste när man tryckte ner pedalen och sen fick man skruva för att få det att släppa. Planerar man körningen så funkar det! Jag tycker nog det är värre att köra utan koppling här i stan. Urtrampningslagret la av på en Valiant (med osynkad etta...) jag hade för några år sen och den var lite tråkig att få iväg vid rödljusen. När jag tänker efter så var min 323i E30 likadan... När jag läser det jag just skrev minns jag varför jag köpte en flång ny bil nyligen. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
När jag hade bilen inne på hjullagerbyte fram så bytte mekanikerna även en bromsslang som dom iofs glömde att dra åt så när jag åkte hem från norrköping (25mil ca) så började lampan för låg bromsvätskenivå lysa ca 10mil hemifrån.. iofs funkade bromsarna ända fram till sista svängen in till vårat kvarter så där åkte jag förbi med bromspedalen i botten..
Numer litar jag inte på märkesverkstad ![]() _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
Det går alldeles utmärkt att köra utan bromsar... så länge tex inte ett barn springer ut på ett övergångställe precis framför bilen....
--- om bromsarna tex går metall mot metall så kan man fortfarande bromsa om det kniper (testa att de verkligen funkar innan du kör iväg!). Då kör man helt enkelt med motorbroms o "planerad" körning men det går att stanna om det behövs! _________________ ![]() |
||||||
Kanske dumt att försöka övertyga någon om att det är ok att köra hem utan bromsar
![]() Men det är fullt möjligt... Körde hem min nyinköpta obes. 02:a de 40 milen mellan Skåne och Lkpg. Fick dessutom papper från VV att det var helt ok ![]() _________________ /Kristian Elisson |
||||||
I mina yngre dar lyckades vi(kommer inte ihåg vem som körde) köra fast en Volvo 140 i leran i grusgropen där körning a la folkrace praktiserades. När vi skulle hämta bilen dan efter hade leran torkat och bilen satt FAST. Då praktiserade metoden att hålla fullt järn och flytta foten ifrån kopplingen. De första gångerna hände inte så mycket förutom att det small till ganska rejält innan motorn stannade. Till slut gav dock motorfästena upp uch motorn vred sig 90 grader, varpå växellådslocket gick sönder, kopplingvajern gick av, etc.. Efter traktorhämtning och lossdragning var den bilen spännande att köra utan växelspak och koppling. Den hade dock bromsar, så man bromsade den till stopp i korsningerna och sedan startade m.h.a. startmotorn. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
Utan koppling genom Stockholm i rusningstrafik har jag lyckats med.
Sen att åka utan bromas har jag aldrig gjort, nja dåliga har jag väll åkt med. Det läbbigaste jag har varit med om var när jag närmade mig en högerböj i med god sula ock plaserade pjäxan på häjdarna och bilen DRAR HÄFTIGT ÅT VÄNSTER mot ett stålräcke. En krets hadde sakt upp, ligger diagonalt. Hua det var bara att ta bort dojan från bromasarna och skicka i så mycket ved i panna som möjligt och be en kort bön. Det gick tack och lov bra men lämnade spår i kallingarna. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
5 besök senaste veckan (3843 totalt) |