| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Eloksera fälgar i stället för att lacka ??
|
2 besök senaste veckan (4547 totalt) |
|
Ska göra ordning en uppsättnig BBS RS fälgar. Funderade lite på att man kan ju eleksera fälgar i ställer för att pulver lacka dom. Men hur blir skyddet mot smyts då ??? Ytan som ska elokseras är glasblästrad. _________________ // Jani Hast |
|
Jag tror att om du skall eloxera dina fälgar, så krävs det en fruktansvärd ytfinish.
Eloxeringen är väldigt tunn. BBS RS... då är det splitfälgar. Varför inte glasblästra centrumen (det är kanske det du redan har gjort?) grunda dom med Epoxyprimer och sedan lackera dom i en fräsch färg, guld eller silver, och sedan högglanspolera kanterna? Det blir snuskigt fint. Eloxering står emot smuts och annat skit ganska bra för den delen. Hjulbultar är ju eloxerade.
_________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
|
man kan ju få vansinning tjusiga färger med eloxidering, men det är inte alla typer av alu som lämpar sig för anodisering. Var inne på en sida igår som listade olika typer som gick att eloxidera.. skall se om jag hittar den..
edit: http://www.finishing.com/Library/and _________________ Mats Andersen |
|
Ska man eloxera så bör man beta detaljerna först för att verkligen få ytan fettfri. Syrabad alltså.
Vi skickar lite grejer på eloxering på jobbet ibland, vanlig aluplåt som fräses till önskad form. Sen skickas de på betning och eloxering. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
|
Aluminiumlegeringar avsedda för gjutning brukar inte ge bra resultat vid eloxering och risken är väl att dina centrum är just gjutna? Brukar bli en flammig och ganska ful yta.
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
|
Läs den här tråden så vet du vad du skall göra med dina fälgar sedan.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
|
Shadd app oscar!
Pallar inte med en uppsättning BBS:er till... Skall det bli fint får man ligga i, och det gjorde vi. puh!
Men Jani är välkommen ner till oss på en köpp kaffe och lite fingervisning på hur det kan gå till...
Tror till och med vi har massa grejor kvar som vi kan tänka oss att avyttra för en smärre slant... Så slipper du leta upp allt och göra det jobbet som vi gjorde en gång till.
![]() |
Skruva banåkabil
|
2 besök senaste veckan (4547 totalt) |