Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
1016 besök totalt |
Stafettpinnen är tagen !
Min första ringen kontakt var i början av 90-talet. Vi var nere på en ölfestival i Dinkelsbühl, det är en liten by som dom Svenska karolinerna skonade vid något krig. Eftersom vi var bussiga och inte brände ner hela by så har dom en festival varje år med karoliner som marscherar igenom staden. Eftersom vi åkte bil så mötte vi upp grabbarna som åkte hoj, det var nog ingen ide att försöka hålla jämnt tempo med hojarna i en Nissan sunny. Grabbarna med hojarna skulle åka vi ringen på vägen hem. Men eftersom dom förmodligen inte hade lyssnat ordentligt när någon hade sagt vart ringen låg, så drog dom sina egena slutsatser och åkte till Nürnberg. För min del så skulle det ta ända fram till -99 innan jag kom dit själv. Jag och tjejen hade åkt på semester till Skagen. Låg och tittade på eurosport på hotelrummet, när jag såg att det skulle vara MotOGP nere på Sachenring ![]() Fick ok av tjejen att åka dit och kolla, det var ju inte mycket mer än ca två dagars körning ( tur att man har en tjej som tycker att mc & bilsport är helt ok att fördriva semestern med) Så när vi ända var där nere så skulle jag absolut åka till RINGEN punk slut, det var ju bara till andra sidan Tyskland ( Chemnitz>Nurburg ) No problemas, Väl frame vid ringen så inhandlades biljetter för fem varv. Tänkta att det är väl som med skidåkning, Färsta åket är farligt, för att man är ovan. Mitten åket, för att man börjar bli trött. Sista åket för att det just för sista åket och man skall ta i så att känslan finns kvar till nästa år. Jag fick med mig tjejen på första varvet, efter att ha lovat dyrt och heligt att köra försiktigt ![]() ![]() strax innan gamla start/mål rakan frågade hon om däcken skulle hålla för det här äventyret ![]() ![]() ( jag hade satt på nya Bridgestone S02 Potenza ) Efter två km så tystnade hon allt mer ![]() Så efter tre varv var jag mer än nöjd, bilen var hel och oskulden var veck ![]() Enligt tjejen så såg jag ut ungefär så här ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tydligen så blev hon inte helt avskräckt, för nu kör hon alltid minst ett varv själv när vi är där. Det har blivit ca tre gånger om året sen första gången ![]() Det är inte bara jag som har dragit på mig ett behov utan jag lyckades få med min en kompis förra sommaren, jag kan ju säga att hans tjej vart inte lika glad ![]() ![]() Han köpte visst en bil dagen efter som vi kom hem ![]() Nu har hon har insett att det inte går att stoppa så han fick ett par race handskar i julklapp. The race goes on ![]() Nästa resa är bokad, 12-15 september. Skickar stafettpinnen vidare! _________________ Pelle Mattsson Btg: 9:04:8 Scuderia Hanseat våren -09 |
För att spara tid & plats, så finns mitt första besök på Ringen 1969 på länken här under.
![]() ![]() http://www.ssij.nu/ringen.htm _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
Europa semester med Porsche hade varit ett stående inslag sedan första Porschen inköptes i mitten av 80-talet. I början av 90-talet mognade bilintresset och gick från att glida runt i cab till att köra på bana.
Sensommaren 1992 blev det så dags för första besöket på Ringen. Jag vet inte riktigt vad som triggade det hela och någon dedikerad resa var det inte fråga. Jag och flickvännen (numera min sambo) var och semestrade i vin-dalarn och åkte över en dag på vinst och förlust. Bilen var en 964 Turbo och vi anlände på förmiddagen. Jag vill minnas att vi kom upp från Cochem (där man ser den där gamla borgen på en ö) och jag minns känslan av "action" när vi närmade oss Nurburg. Hela regionen tycktes ju vimla av häftiga bilar! Senare visade det sig ju att det var onsdag före Scuderia kursen vilket förklarade den sprudlande aktiviteten mitt i veckan. 3 varv kördes, jag har åtminstone ett av dem på video. Gumman håller, eller försöker hålla i kameran. Jag kör som en kratta mitt ivägen och har noll koll på alla blinda krön och kurvor. Flickvännen skriker och stönar istort sett var 20:e sekund. Varvtiden slutar på ca 12 minuter och ALLA kör om oss! Jag minns speciellt när jag blir omkörd av en Polo GT i god fart i det som jag nu vet är Brunnchen. Jag jobbade hårt för att hänga på men efter Pflanzgarten försvinner den som ett skott över de blinda kullarna. På långa rakan ser jag den i fjärran och accelerar allt jag kan för att komma ikapp. När vi kommer in i den extremt trånga parkeringen kliver föraren ur, drar av sig hjälmen och skakar ut de blonda lockarna. Omkörd av en Polo med en tjej bakom rattten - självförtroendet fick sig en välbehövlig knäck! ![]() Andra minnen var en mycket trevlig middag på Zur Burg med flera av deltagarna på Scuderian. Det skulle faktiskt dröja 2 år innan det blev återbesök, och återigen 3 år till nästa men sedan var man fast i beroendet! _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
![]() |
Nürburgring
![]() |
1016 besök totalt |