Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Liggande montering av dämpare?
<<   1, 2
4588 besök totalt
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Re:

Pär Hansson skrev:
En bild och en massa text

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Re:

ice skrev:
Pär Hansson skrev:

Bjuder du ut mig på öl-date, eller? ........

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Re:

Pär Hansson skrev:
ice skrev:
Pär Hansson skrev:

Skålen var tänkt att tolkas: Jag håller med dig till fullo. thumbs up

Öl e' gott; visst kan vi trycka ner nå'ra så'na nästa gång du är i Tokholm.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Re:

ice skrev:
Pär Hansson skrev:
ice skrev:
Pär Hansson skrev:

Skålen var tänkt att tolkas: Jag håller med dig till fullo. thumbs up

Öl e' gott; visst kan vi trycka ner nå'ra så'na nästa gång du är i Tokholm.
OK, då är jag med! thumbs up

De där schims-stackarna är det verkligen synd om.

Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005

Re:

Pär Hansson skrev:

Det finns alltså alltid en viss gasvolym (ibland hör man termen lågtrycks gasdämpare, vilket bara betyder att man trycksatt gasen, luft eller oftast kväve, i en tvårörs dämpare litegrann) som naturligtvis strävar att flyta ovanpå hydrauloljan och vars enda uppgift är att kompensera för kolvstångens volym.

Jag skulle inte rekommendera någon som använder 'det andra dämparfabrikatet' att lägga dämparna horisontellt i något fall. Det funkar säkert när tätningarna är nya och man inte svänger. En horisontell motering tvärs är lika med 45° 'åt fel håll' vid 1 G lateralacceleration.

Vad som då händer är att gasbufferten 'flyter upp' till bottenventilerna på ena sidan och sabbar dämpningen.

Men, som sagt, jag är inte helt säker (bara ganska) på att GAZ kör samma princip. Känner bara att jag måste delge vad jag tror så att det inte felmonteras några dämpare utan att man kunnat ställa rätt frågor. Med risk för att få på skallen...

Det är nog lite olika beroende på fabrikat. Ett märke som jag känner till, går bra att montera lutande/upp o ner etc. Men precis som GAZ dämparen måste man meddela detta vid beställningen. I dessa dämpare har man löst problemet så att *gasen* inte hamnar i ventilpaketet.

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Re:

Libell skrev:
Pär Hansson skrev:

Det finns alltså alltid en viss gasvolym (ibland hör man termen lågtrycks gasdämpare, vilket bara betyder att man trycksatt gasen, luft eller oftast kväve, i en tvårörs dämpare litegrann) som naturligtvis strävar att flyta ovanpå hydrauloljan och vars enda uppgift är att kompensera för kolvstångens volym.

Jag skulle inte rekommendera någon som använder 'det andra dämparfabrikatet' att lägga dämparna horisontellt i något fall. Det funkar säkert när tätningarna är nya och man inte svänger. En horisontell motering tvärs är lika med 45° 'åt fel håll' vid 1 G lateralacceleration.

Vad som då händer är att gasbufferten 'flyter upp' till bottenventilerna på ena sidan och sabbar dämpningen.

Men, som sagt, jag är inte helt säker (bara ganska) på att GAZ kör samma princip. Känner bara att jag måste delge vad jag tror så att det inte felmonteras några dämpare utan att man kunnat ställa rätt frågor. Med risk för att få på skallen...

Det är nog lite olika beroende på fabrikat. Ett märke som jag känner till, går bra att montera lutande/upp o ner etc. Men precis som GAZ dämparen måste man meddela detta vid beställningen. I dessa dämpare har man löst problemet så att *gasen* inte hamnar i ventilpaketet.
Gott nog om köparna nöjer sig med detta utlåtande.

Har ärligt talat inte ens frågat min leverantör om möjligheten faktiskt, eftersom jag vet att det inte funkar i längden med den dämparprincipen. Så oavsett vad de skulle säga skulle jag aldrig rekommendera en montering som är flackare än att gravitation+annan acceleration överstiger vad som krävs för att hålla oljan nere i ventilpaketet ändå.

Eller är det så att de installerar membran i både inre och yttre cylindern på begäran? Isåfall bänglar det till produktionen rätt mycket och de blir inte så lätt renoverbara heller. Men det är isåfall leverantörens problem om de inte tar bättre betalt för jobbet.

Jag kanske får slå en pling till UK ändå...

Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005

Re:

Pär Hansson skrev:

Jag kanske får slå en pling till UK ändå...

Gör det, det kanske även funkar på *dina* dämpare.
Jag har inte sett hur det ser ut live än, men på *mina* dämpare använder dom någon typ av bag/membran.
Jag hoppas att under hösten kunna ta en tur till UK och se det live.

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
Skruva banåkabil
Liggande montering av dämpare?
<<   1, 2
4588 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande