| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bärande i bil!
|
1 besök senaste veckan (1745 totalt) |
|
Bärande i bil!
Hejsan igen! Frågorna är många, lika bra att reda upp lite saker man undrar över.
Jo, säg att vi har en standardbil likt Saab 900 cupe elr Bmw 318 cupe, i vilket fall cupe bilar/2 dörrar. Är själva chassiet i dessa bilar bak om man säger "bakskärmarna" (se tex Bmw 318 då menar jag all synlig plåt bakom dörrarna bak till bakluckan) på nått sätt bärande? Eller är det så att balkarna under bilen och dom som går upp til bältena mm sköter allt när det gäller bärande konstruktion? Mvh Hub _________________ Patrik Lundgren |
||||
|
Kryp runt och kontrollera vart alla krafter från bärarmar, stötdämpare och fjädrar tar vägen (det brukar gå att se/gissa sig till).
Plåten runt bakljusen är sannolikt inte bärande från hjulupphängningens synvinkel men även "skinnet" mellan bakskärm och C-stolpe kan mycket väl bära krafter som spelar roll. Har du tänkt att byta ytskikt till glasfiber? Kolla lite på Rallycrossbyggen av 900or för ideér (burarna hjälper ju till där iofs), Det verkar gå att byta allt ytskikt utom förardörren (reglementesgrej) till glasfiber. |
||||
|
Re:
Nje tänkte mer på en breddning där det ju känns aningen tung att lägga breddningsplåten ovanpå original. För tar jag bort original plåten och svetsar dit ny (fast den är bredare än originalet) så kanske den inte hanterar dom krafterna lika bra. Därför det skulle vatt bra att veta om jag måste behålla elr kan kapa bort originalet. _________________ Patrik Lundgren |
||||
|
Re:
Ett ganska vanligt förfarande är att kapa innerskärmen och låta den gå direkt ut till plåten utan 'skärmkant' och där svetsa ihop dessa. Sedan kan du lägga dina glasfiberbreddningar och limma fast dem utanpå, popnita fast dina breddare utanpå eller svetsa nya skärmkanter som är breddade. och hållfasthet etc är i sotrt sett som original. _________________ Roland Johansson |
||||
|
Förstår jag dig rätt menar du såhär ungefär-
Kapar av bakskärmarna helt och "förlänger" ut hjulhusen (svetsar dårå) så långt ut jag behöver, sen bara sätter fast dom nya (modifierade) bakskärmarna i dom förlängda hjulhusen? (och såklart runt om vid fönstret, trösklen osv). _________________ Patrik Lundgren |
||||
|
Re:
Jupp, korrektomundo. Exempelvis Rieger har sådana anvisningar för sina breddningar. _________________ Roland Johansson |
||||
|
Re:
Tack för svaret.
_________________ Patrik Lundgren |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Bärande i bil!
|
1 besök senaste veckan (1745 totalt) |