Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
ABS'en tillåter mig inte att bromsa i höga hastigheter.
1114 besök totalt
riktigadavid
Sthlm
Här sen Apr 2005

Trådstartare

Ligger jag i över ~120km/h så går det inte att bromsa.
När man försöker trycka på bromsbedalen känner man att ABS'en kämpar emot direkt!
Åka av på gotlandring idag pga det, pajjade ett hjul
Under 100km/h funkar den felfritt.

Nu har jag ryckt säkringen till ABS'en så nu vågar man iaf köra bilen men det hade ju varit bra att få det fixat.

Bilen är en Toyota Celica GT4 st165 -88

Någon som känner igen felet?

Fixhult
Här sen Apr 2004

Låter som en ABS som får spel när den tror att de olika axlarna har en skillnad större än ett visst antal km/h. Har du möjligen annorlunda skillnad mellan hjuldiametrar fram/bak än orginal?

riktigadavid
Sthlm
Här sen Apr 2005

Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
Låter som en ABS som får spel när den tror att de olika axlarna har en skillnad större än ett visst antal km/h. Har du möjligen annorlunda skillnad mellan hjuldiametrar fram/bak än orginal?

Nä, likadana fälgar med likadana däck med likadant slitage (rätt fräscha).

edit: jaha, än orginal... Nä, det är 15" med typ ~50 profil. Rätt så orginal tror jag.

Fixhult
Här sen Apr 2004

om du har samma dimension runt om och det även är samma dimension runt om orginal så borde ju ABSen inte förvänta sig olika rotationshastighet på hjulen.
Är det däremot skillnad i diameter på fram och bakhjul orginal (olika bredd tex) så kan det ju bli krångel eftersom ABSen förväntar sig viss skillnad.

Det måste varit här på rejsa jag läst om nån bilmodell som hade samma problem. Skillnaden som ABSen använde var i absolut hastighet, inte relativ. Det var därför det sket sig över en viss hastighet.

Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003

Re:

Niklas Falk skrev:
Det måste varit här på rejsa jag läst om nån bilmodell som hade samma problem. Skillnaden som ABSen använde var i absolut hastighet, inte relativ. Det var därför det sket sig över en viss hastighet.

Kan nog stämma. Jag hade problem med det på min Passat. ESP:n tyckte att det rullade olika och tjurade vid inbromsningar. Var spännande när man upptäckte det.

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
SFR Danne
Uppsala
Här sen Jan 2005

Tjena

Jag jobbar som mek på Toyota.
Det som brukar bli på dem 4wd bilarna, är att ab-skranasen på yttre divknutarna ibak spricker.

Ta och kolla upp det, det blir fel signal ifrån kransen då med en extra öppning!
Det brukar kunna komma in fukt, så det blir rost imellan knuten o kransen.
Sen spricker kransen av spänningarna.

Mvh
Daniel
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Vad Daniel sa...det låter som att din Hall-givare ger otydliga singler till ABS-enheten. I högre hastigheter uppstor troligtvis frekvensskillnad som är över ABS:ens marginal och den börjar tro att du har fått hjullåsning.

1114 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande