Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2384 besök totalt |
Toe-ändring vid camber-ändring, för mkt toe-out ?
Är det nån som har koll på hur mkt toe ändras när man ändrar camber på en Porsche 944 Turbo ? Jag hade tidigare ca -2,6 gr camber och 0- +1 mm toe. Monterade igår camberplates och ställde gatläget till -2 gr camber vilket gav -1 - -2 mm toe men när jag satte camberplatsen i banläge med -3,2 gr camber fick jag plötsligt +3 - +4 mm toe :shock: . Ändras toe så mycket av att ändra camber ? Hur kommer det lbi att köra bilen med 4 mm toe-out (hinner inte ändra till nästa banmöte) ?? /Dea _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||
Re: Toe-ändring vid camber-ändring, för mkt toe-out ?
Bilen kommer att styra in väldigt bra och dina däck kommer att ta slut ganska fort... Fråga gärna hur jag vet.. ![]() Att justera om toe-vinklarna tar ju typ fyra minuter, så jag rekommenderar nog att du gör ett försök. _________________ -- |
||
Tur att det bara är ca 3x15 min körning.... alternativt blir det ett panikmek på banan.
Fast om jag justerar in ca 1-2 mm toe-out vid max camber (-3,2) kommer jag vid gatläget (-2,0) har ca 3-4 mm toe-in och det är ju inte bra för gatdäcken så grundplroblemet är kvar, är det normalt med så stor toe-ändring vis camber-ändring på en 944 eller har jag trots allt lyckats mäta fel ? /Dea _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||
Re:
Det är ju framför allt toe-vinklarna som sliter däcken, så jag skulle nog strunta i att justera tillbaka från max camber till "gatläget", bara för att hålla koll på toevinklarna. När det gäller mätfel, kan jag inte uttala mig... Skulle göra detta senast idag, men framfälgarna var sneda och vinda, så det blev pannkaka av alltihop. ![]() ![]() _________________ -- |
||
Håller med föregående talare... Eftertsom toe ändras med camber måste man ju alltid följa efter.
Att justera toe är ju den enklare av de två operationerna... Går blixtfort. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php ![]() ![]() |
||
Får väl panikskruva lite på banmötet, fast risken är att det inte finns nån toe-mätare på plats... så det blir nog att begrunda slitaget istället och fixa till nästa möte.
Typiskt, jag som hade hoppats att jag bara skulle behöva ändra på camberplatsen i fortsättningen ![]() Får lägga ner lite tid på detta kommande veckor, tycker fortfarande att 6 mm toe-ändring (från -2 till +4) för -1 gr camber-ändring per sida låter misstänkt mycket... /Dea _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||
Tack för alla tipsen
![]() Jag får väl helt enkelt lära mig räkna varv på styrstagen och ha ett gatläge och ett banläge. Nu är det inte så långt till banan och inte så mycket körtid så för hoppningsvis blir inte däcken alltför snedslitna. Ett alternativ är ju att gå tillbaka till ca -2,5 gr camber, det är ju lätt gjort med camberplatsen men min erfarenhet av Kiunnekulle är att för lite camber sliter rejält på vä fram, körde -2,5 gr senast och hade en del slitage. /Dea _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||
Re:
Vad är det som är panik med att skruva i depån? Det är ju normalt ![]() Vill du göra det riktigt enkelt för dig så justerar du ju bara ena sidan och lever med att ratten blir lite sned, dra in den sidan ett kvarts varv till ett halvt (värdena fritt ur minnet.... dvs lita inte på det. ![]() _________________ Pär Hylander |
||
Antar att du har mätt upp cambern oxå, så du verkligen ändrar den 1.2 grader?
Man kan ju oftast inte lita på märkningen som står på camber plates... När vi ändrade ca 1 grad camber på långloppsbilen (McPärsson) fick vi 8 mm mer toe-out... ![]() Så helt omöjligt verkar det inte vara. _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||
Expertis har konsulterats och det är en normal ändring på en 944 så from nu blir det att vrida på styrstagen också....
Som jag misstänkte var jag lat och orkade inte fixa utab körde som det var. 50 min körning gav inget märkbart onormalt slitage (däcken var redan ganska slitna). Instyrningen in i kurvor blev grym men framförallt inbromsningen till Kvarnkurvan blev lite instabil och bilen vandrade från sida till sida. /Dea _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||
Re:
Nä, det tror jag inte är rimligt. Styrarmen sitter cirkacirka på halva avståndet från spindeln jmf avståndet spindel-fälgkant. Alltså borde utslaget på fälgkanten bli cirka dubbelt så stort som justeringen på styrarmen. Då jag tror att gängstigningen är rejält över 0,5 både och 1 mm per varv så låter det inte rimligt. _________________ Pär Hylander |
||
Mätte och räknade lite och fick det till att 1 varv skulle göra ca 3,5 mm per sida. Mtte nog lite slarvig både på längder och gängstigningen och kompenserade heller inte att styrarm och däcksyttersida inte rör sig runt samma punkt för när jag började skuva och mätte (i omgångar med provkörningsrunda mellan varje) så blev det 6,5 mm per sida per varv...
Justerade i 2 omgångar för att dubbelkolla och det verkar stämma även om det känns mycket. /Dea _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2384 besök totalt |