| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Förpump innan catch tank.
|
6 besök senaste veckan (7416 totalt) |
|
Jag har sökt på forumet och på google och försökt bilda mig en uppfattning om vad man ska ha för typ av förpump i ett soppasystem med catch tank. Pumpen ska klara att jobba utan motstånd eftersom returen från catchen går direkt till stora tanken. Jag summerar vad jag hört/läst mig till: * Membranpump a la biltema/mekonomen funkar prima. * Membranpump a la biltema/mekonomen är kass. * Solid State (typ Facet) pump funkar prima. * Solid State (typ Facet) pump är kass. * Kugghjulspump (typ Holley) funkar prima. * Kugghjulspump (typ Holley) är kass. Som ni förstår är jag aningens förvirrad. Någon med längre tids erfarenhet som kan upplysa mig? En annan fråga. Man vill ju att pumpen ska få ren soppa, samt man vet att ett eventuellt pumphaveri kan leda till skräp i soppan. Betyder detta att man bör ha filter både före och efter förpumpen, samt efter huvudpumpen, alltså totalt tre filter? _________________ William Ekström |
||||||
|
Jag har kört med Biltemas pump, det funkade. Men nu använder jag en förpump från Volvo 740/940 som sitter i tanken, den är smidig och funkar lysande bra.
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
|
Re:
Finns ingen, tanken är från en förgasar Bmw. _________________ Jonas Wiborg Corvette C6 2,3Turbo Snart 1,8L Turbo eller ??? Nr 24 i www.MSLS.info RIP Ascona B 2,3 16V |
||||||
|
Jag körde med dubbla Facet Red Top tidigare, men de blev för varma när de fick jobba hela tiden. De är avsedda att klucka fram lite soppa då och då på en förgasarmotor, inte för att fylla en catchtank.
Använder numer en Holley "Blå" som matarpump, den har fungerat klanderfritt och klarar av att hålla catchtanken tillräckligt full för att hantera en Bosch 044. Jag har både fuelrailens & catchtankens retur till huvudtanken, för att undvika att cirkulera runt varmt bränsle. Har även ett bränslefilter mellan Holley-pumpen och catchtanken, av "oljefiltertyp". _________________ Johan H |
||||||
|
Att dra stora returen till huvudtanken motverkar ju själva iden med en catchtank. Då måste matarpumpen alltid kunna leverera huvudpumpens maxflöde plus det som går genom returen från catchtanken. Vad är då vinsten? Suger matarpumpen luft i en sväng så pumpar huvudpumpen ur catchtanken till huvudtanken med maxflödet samtidigt. Har man en catchtank på en liter och matar i motorn 20 liter i timmen stannar soppan 3 minuter i catchtanken vilket torde värma ganska lite i sammanhanget. Catchreturen till huvudtanken kan ju vara i dimension som ett bromsrör så borde vilken förgasarpump som helst gå att använda utan att den rusar. Rusar den klämmer man bara lite på returröret.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||||
|
Re:
Fast det blir ju som en tryckregulator på returen från catch tank till huvudtank, vilket höjer trycket i fuel railet. _________________ William Ekström |
||||||
|
Re: Förpump innan catch tank.
Här är mina erfarenheter; Membranpump alá biltema funkar säkert, men mina (2st) lät mer än vad Pontiacen gör på fullgas vilket gjorde att jag valde en "vanlig" soppapump istället (i detta fallet till en BMW M5, flödar ca 240L/h utan mottryck) och den lever fortfarande. Har iof inte kört mycket mer än 100 mil ungefär i den tappningen så det är lite tidigt att säga. Den är inte strypt på något sätt, men om man inte vill att pumpen ska rusa borde man väl kunna sänka spänningen till tex 10V istället för 13.8V? På så sätt borde den ju inte gå på fullvarv, eller missar jag något annat väsentligt? |
||||||
|
Re:
Bränsletrycksregulatorn reglerar väl relativt atmosfärstrycket (eller annat lämpligt tryck på turbobilar), inte inkommande vätsketrycket? Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||||
|
Re:
Han menar nog att man får övertryck på retursidan. Diskussioner angående effekter av detta finns här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php /Björn
_________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||||
|
Re:
Jag är osäker på hur vår tryckreg funkar. Jobbar verkligen alla tryckregulatorer oberoende av tryck på retursidan? _________________ William Ekström |
||||||
|
Re:
Jag tycker bilderna i den tråd som refereras till ovan stödjer det jag säger. Jag vet inte om andra bränsletrycksregulatorer jobbar på annat sätt. Bromstrycksregulatorer (reduceringsventiler) tex funkar på helt annat sätt och ger ett uttryck som beter sig som en del verkar tro att bränsletrycket skulle bete sig. Varför man skulle konstruera en bränsletrycksregulator enligt den principen förstår jag inte. Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||||
|
Vi kan väl hålla regulatorpratet i den andra tråden?
När ni säger "Facet pumpar" menar ni de små fyrkantiga eller Red Top och liknande? Jag har åkt en bil med red top som förpump oreglerat och det funkade utmärkt, i alla fall efter byte till den nyare varianten, de gamla är tydligen väldigt känsliga för glappkontakt. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
|
jag söker förpumpar som dessutom inte ogillar etanol....jag antar att man inte kan använda vanliga pumpar då?
_________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||||||
|
tycker ni börjar bli för avacerade med regulatorer osv
dagens bilar har ofta förpumpar pga att tankarna är utformade att passa i bilen och har flera "sumpar" där det ligger bränsle tanken med en catch tank är ju att huvudpumpen alltid skall ha bränsle ,det absolut enklaste är att ta en vanlig bosch pump som tar från huvudtanken och pumpar till catchen ,där t huvudpumpen tar vid ,och sedan går returen till catchen ,och på toppen på catchen en retur till huvudtanken .....klart måste säga att ibland så blir det djupt tekniskt till absurdum istället för att bara göra
dagens bensin innehåller ca 10% etanol och mer lär det väll blir med tanke på just biltemas priser på pumpar så kan man lätt ha någon i reserv _________________ Torbjörn Andersson |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
6 besök senaste veckan (7416 totalt) |