| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
bmws lilla diffbroms
|
4744 besök totalt |
|
bmws lilla diffbroms
har den lilla klumpen på min 318is med diffbroms som har gett upp efter banåka, ska o hämta en ny klump på lördag, men vad har hänt i min lilla klump tror ni? lamellerna slut?försvinner diffbromsverkan helt isf? för just nu "diffar" den helt klart sämre än vad en bmw klump utan diffbroms gör. så tänkte höra om den går att rädda eller om de är soptunnan som gäller
|
||||||||
|
Bara att kontakta Peder på Mobimech så fixar han nya lameller för en
billig peng. Peder håller till i Göteborg i Aröds industriområde om han inte flyttat sen jag var där sist. Hmm... Det har han visst gjort ser jag. Telefon: 031-288698 Adress Sisjövägen 187 43638 ASKIM www.mobimech.com
_________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||||||||
|
sjävklart går allt o renvoera frågan är om de är värt det. men ja har snackat me han på mobitech och han skulle tippa på att delarna kosta ca 1000kr som behövdes men inget han höll i lager till den lilla klumpen, men de får väl bli o renovera den o slänga i riktiga olja : )
|
||||||||
|
Jag misstänker att min (30000mil+) lilla diffklump har gjort slut på lamellerna, men jag trodde inte det gick att få tag på nya lameller till lilla diffen! Jag funderade istället på att köpa den större diffklumpen, med kanske 3,91 utväxlningen. (har 4,10 idag)
Så... kostar det alltså 1000kr för materialet om man vill renoveras själv? Inte så farligt ju. Kanske skulle göra det istället. Jag har märkt problem med diffbromsens verkan mycket mer nu sen jag monterade de hårda krängarna. När jag stod i en svag grusbacke så höll jag på att inte komma därifrån (morsan fick skjuta på) för ena bakhjulet fick inte så mycket markkontakt som det andra i den ojämna ytan, så den bara spann utan att dra bilen framåt. Så ska väl inte en diffbroms göra, även om det är en ramplamell? Jag tycker diffen (eller nått i drivlinan) känns rätt glappt med... Kanske kan man shimsa ihop spelet lite när man ändå är där å gräver? Har bytt annat som kan orsaka glappet, Det blev mindre när jag bytte, motorkuddar, växellåda och drivaxlar. Men det är fortfarande en del kvar. Det smäller gärna till lite i "baken" på bilen om man gasar på lite snabbt efter motorbroms.
_________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA
|
||||||||
|
jepps priset ligger runt 1000kr för de som behövs om du ska renovera själv, bara ringa mobitech och beställa, ska själv göra de i veckan nu så man kan fixa den lilla klumpen
|
||||||||
|
Fasen vad nice!!! Det ska jag med göra då! Vad är det för telefonnummer till han man skulle snacka med?
Ps. Hade din samma beteende som min. Att den slirade om ena hjulet har dåligt fäste? Mvh
_________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA
|
||||||||
|
Re:
031-288698 dit ska ringa så har du han, och att de spinner när ena hjulet har dåligt fäste är ju naturligt med tanke på att de bara är 25% diffbroms, går de ena hjulet för lätt så spinner de ju bara. ska de driva på båda jämt är de svetsen som gäller men ja har absolut ingen diffbromsfunktion kvar alls i min klump pga av fel olja och bana är inte bra ihop
|
||||||||
|
Hej!
Tack för numret! Jo jag hajar självklart att det inte är 100% spärrverkan när det är 25% bromsverkan Det jag menade var att min bil inte rör sig ALLS framåt när ena hjulet spinner i luften... Den borde ju röra sig lite framåt... eller kanske 25% framåt !? Hehe!
Jag ska ringa killen idag å beställa. Har du redan beställt eller? Mvh Nisse _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA
|
||||||||
|
Jag ringde Peder igår, och han sa att man bör skruva isär diffen först och kolla vad man behöver byta. Om man bara behöver byta själva lamellerna så kostar det 750kr. Men är det även stålskivorna som skall bytas så hamnar det kring 1000kr inkl moms.
Jag får beställa i vinter när jag skruvat isär den. _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA
|
||||||||
|
Re:
Inga pengar alls ju! Du frågade möjligtvis inte vad det kostar att uppgradera till steg 1 (40%) eller så? Det ser ut att vara 2 lameller och 2 stålskivor i kitet så det kanske inte är så mycket mer om man nu har stora diffen redan. om man har en liten eller stor obromsad diff, går den att bygga om till bromsad? Hur är det med spelet, man ska alltid kolla och shimsa vid montering eller? Jag vet att det är frågor som troligtvis är bättre att ställa till Peder direkt, men det är ju egentligen inte aktuellt för mig just nu så jag tänkte kolla med honom senare efter säsongen. _________________ VW Golf Alltrack -20 |
||||||||
|
Re:
Nej det var inte så farligt. Han sa att de små lamellerna kostar 300kr styck + moms. De för den större diffen kostar 350kr styck + moms. Jag frågade lite angående spelet. Han sa att det skulle vara ca 0,10mm men att det kanske är rätt bökigt att ställa in? Jag sa att jag är verktygsmakare och är van vid hundradelar, men det var nog lite bökigt ändå. Kontaktytorna mellan dreven ska ju stämma också, inte bara spelet Men det går nog att shimsa
Han tar 7-8000kr för en renoverad 40% diff MED garanti. Så vill man vara säker så kan man köpa en sådan
|
||||||||
|
Re:
En 40% sats kostar 1200:- för att bygga om en obromsad diff så måste man byta diffdrevpaketet mot ett bromsat med lamellpaket. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||||
|
jag bytte lager i min också. Köp inte sverull lager och sånt utan gärna av mobimech eller BMW. Jag fick fel spel och det gick inte få till rätt shimsning av sidolocken utan att tillverka egna schims. För övrigt har jag två nästan kompletta satser med schims från bmw om någon behöver.
_________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||||||
|
Re:
Ja det är en fördel om dreven sitter ihop som de ska, jag vet av andras erfarenheter...
Man kan alltså sätta ihop grejerna fel så dreven hamnar för tight eller inte får riktigt angrepp. Det borde ju bli samma som innan man tog isär kan man ju tro annars. Det har det blivit på mina gamla volvoaxlar tidigare när vi rotat i dom. Säker? Det är man aldrig, satsar man för mycket på en grej rasar garanterat allt annat runtomkring i omgångar.
Det blir till att ringa när det närmar sig, men det är bra att ha ett hum när man går och funderar. _________________ VW Golf Alltrack -20 |
||||||||
|
Re:
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
|
Re:
och med det menar du att...?
|
||||||||
|
Någon som vet hur man får tag på mobitech nu förtiden? Försökt i 2 veckor med att ringa å även skickat mail
_________________ Tobias Olofsson 0703101373 Dj_totten@hotmail.com http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing |
||||||||
|
Lägger en fråga till:
Är det någon fördel med stora diffen hållbarhetsmässigt? Vi bytte från obromsad 4.10 lilldiff till bromsad 3.90 "stordiff" i vår 318is. Sitter det ramper i dessa diffar eller är det samma bromsverkan vid både motorbroms som gas? _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
bmws lilla diffbroms
|
4744 besök totalt |