Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Var ska man fästa axelrämmarna till bältet?
1400 besök totalt
Törnsjö
Kungsbacka
Här sen Aug 2006

Trådstartare

Jag funderar över vart jag ska fästa mina axelrämmar till 6-punktsbältet. Antingen drar jag dem rakt bak från stolen och hamnar i plåten bakom baksätet, det skulle vara bra men då måste jag ta ut baksätet varge gång jag ska ha i 6-punktsbältena och eftersom bilen går till vardags känns det som nåt jag gärna slipper. Alternativ två är att fästa dem under sittdynan i den plåten som går ner till golvet i baksätet. Men då får jag problem med att bältena kommer att gå från stolen och ganska kraftigt neråt, vet inte om det är så bra vid en krock.

Så nån som vet vilket som är bra, vågar man dra ner bältena eller är det farligt vid en krock. Stolen är en fast racing stol, och bilen är en Audi coupé -87 utan bur.

www.garage11.se
Citera
Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004

Jag skulle nog skaffa bälten med karbinhake och sätta öglor och plocka ur dom när dom inte behövs.
Grenbandet kan ju ligga på golvet när det inte används.
Var rädd om kroppen.

Skåne
Här sen Apr 2006

Inte för att klanka ner, tänker mer på din säkerhet.
Är det så bra att ha en fast monterad racing stol och 6-punktsbälte, när du inte har bur, skulle du volta så kommer du ingen stans och huvudet är ju de som får ta en del av smällen då? Med vanligt 3 punkts bälte så har du ju lite möjlighet att åka framåt.

Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Re: Var ska man fästa axelrämmarna till bältet?

Megiltura skrev:
Så nån som vet vilket som är bra, vågar man dra ner bältena eller är det farligt vid en krock. Stolen är en fast racing stol, och bilen är en Audi coupé -87 utan bur.

Gör inte det, 45 grader (från horisontalplanet) brukar anges som max vinkel. Gör som Arne tipsade om
och bygg något kraftigt på/under hatthyllan.

Kungsbacka
Här sen Aug 2006

Trådstartare
Stol och bälten ska plockas ur när de inte behövs. Blir nog till att sätta krokarna bakom baksätets ryggstöd då. Det verkar säkrast och det är ju därför bältena sitter där. Tackar för tippsen.

www.garage11.se
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

klabbe.p skrev:
Är det så bra att ha en fast monterad racing stol och 6-punktsbälte, när du inte har bur, skulle du volta så kommer du ingen stans och huvudet är ju de som får ta en del av smällen då? Med vanligt 3 punkts bälte så har du ju lite möjlighet att åka framåt.

En ren och skär myt som sprider sig ohämmat
Sök på forumet ang just 4-6punkt bälte utan bur, så får du en förklaring varför thumbs up

Anders Bisting
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Re:

klabbe.p skrev:

Sök i forumet på det där... finns några spaltmetrar ang. den diskussionen.

Hur lätt tror du själv det är att flytta runt kroppen i en bil som håller på att volta? G-krafterna gör nog snarare att du kastas omkring om du inte sitter fast ordentligt.
Nåja, det är lite OT i denna tråden.
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator

Här kommer länk thumbs up

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=32826&highlight=b%E4lte

I denna tråd finns fler länkar thumbs up thumbs up

Anders Bisting
Citera
klabbe.p
Skåne
Här sen Apr 2006

oj oj oj!
Verkar vara ett spännande forum det här. Fler svar på mitt inlägg som var "fel" än på det som verkligen handlade om, o flera stycken som skriver samma sak.

Men jag är inte sån att jag inte kan ändra mig, och har läst igenom tråden som Dude skickade in och har därmed ändrat min uppfattning på denna såkallade myten

Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator

Inga påhopp eller likn här inte thumbs up
Men vi är snabba på att försöka informera/diskutera sånt som är lite åt mythållet.
Just denna "myt" kommer alltför ofta fram som just en sanning s.a.s..

Min personliga mål är att lära mig en ny sak varje dag, så jag blir rättat alltför ofta

Anders Bisting
Citera
klabbe.p
Skåne
Här sen Apr 2006

Re:

Dude skrev:
Inga påhopp eller likn här inte thumbs up
Men vi är snabba på att försöka informera/diskutera sånt som är lite åt mythållet.
Just denna "myt" kommer alltför ofta fram som just en sanning s.a.s..

Min personliga mål är att lära mig en ny sak varje dag, så jag blir rättat alltför ofta

Tog inte de som ett påhopp heller, blev bara lite förvånad!!!
Det är alltid bra att lära sig något nytt!!

Åter till Topic

Asse
Karlstad
Här sen Jun 2004

Jag har fäst mina såhär i väntan på båge: http://www.takataracingproducts.com/guide.html

Det är gränsfall att jag klarar 45 grader, men jag sitter hellre fast än far omkring i bilen.

Accord -04
Citera
Skruva banåkabil
1400 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande