Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1161 besök totalt |
Avgjutning av förbränningsrum
Har börjat fundera på hur man bäst gör en avgjutning av förbrännings rummet i motorn. Första tanken var gips... men de sjunker ju medans de stelnar.... Silicone är för segt å "rinner" inte ut Till slut hittade jag något som heter Epoxiharts. De skall vara en typ av två-komp plast om jag fattar det rätt, likt polyester+härdare som man använder vid tillverkning av glasfiber. Hartzet blir glasklart efter att de har härdat å skall bli solit efter 24h. Är de nån som har testat denna metod? Eller har något bättre förslag? ![]() _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||||
Du menar att du skall hälla ner genom t ex tändstiftshålet för att få förbrännningsrummets utseende i TDC?
Menar du med toppen av så är nog RTV silikon utsmetat med fingrarna att föredra för jag har ingen aning om hur du tänkt få loss epoxybiten efter härdning (det blir motsläpp runt ventilerna). Ett alternativ skulle ju kunna vara att göra ett verktyg som speglar toppen och blocket + kolv och gjuta nåt i det. Frågan är vad man skall ha det till förutom en märklig variant av modern konst. ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Re:
Ja!
Hadde nog tänkt att lägga på ett lager av siliconspray på toppen+kolven för att inte de ska fastna.
om man skall beställa kolvar så vill man vara på den säkra sidan när man skickar iväg "prov" kolven för mätning.... Å när man går från 9.7:1 till kanske 11.5:1 så är marginalena inte stora... ![]() _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||||
Kör med lera istället, det lär vara ofattbart mycket enklare.
Du kan nog spraya hur mycket silikon som helst men faktum kvarstår att du får motsläpp runt ventilerna = du kommer inte få loss epoxybiten utan våld. Är inte det där en välkänd motor förresten? Du borde kunna ringa vilken tysk trimfirma som helst och beställa kolvar som ger 11.5:1 med frigång till en specifik kam, så extremt är det ju inte. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Re:
Jo de finns en del som gör kolvar till dom, men då skall de till andra stakar mm mm å de blir rackarns dyrt! Varför skulle inte epoxin släppa mot ventilerna? _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1161 besök totalt |