Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Avgjutning av förbränningsrum
1161 besök totalt
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3476


Trådstartare
Avgjutning av förbränningsrum

Har börjat fundera på hur man bäst gör en avgjutning av förbrännings rummet i motorn.
Första tanken var gips... men de sjunker ju medans de stelnar....
Silicone är för segt å "rinner" inte ut

Till slut hittade jag något som heter Epoxiharts.
De skall vara en typ av två-komp plast om jag fattar det rätt, likt polyester+härdare som
man använder vid tillverkning av glasfiber.

Hartzet blir glasklart efter att de har härdat å skall bli solit efter 24h.

Är de nån som har testat denna metod? Eller har något bättre förslag?

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19103



Du menar att du skall hälla ner genom t ex tändstiftshålet för att få förbrännningsrummets utseende i TDC?

Menar du med toppen av så är nog RTV silikon utsmetat med fingrarna att föredra för jag har ingen aning om hur du tänkt få loss epoxybiten efter härdning (det blir motsläpp runt ventilerna).

Ett alternativ skulle ju kunna vara att göra ett verktyg som speglar toppen och blocket + kolv och gjuta nåt i det. Frågan är vad man skall ha det till förutom en märklig variant av modern konst.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3476


Trådstartare
Re:

MaZ skrev:
Du menar att du skall hälla ner genom t ex tändstiftshålet för att få förbrännningsrummets utseende i TDC?


Ja!

MaZ skrev:
jag har ingen aning om hur du tänkt få loss epoxybiten efter härdning (det blir motsläpp runt ventilerna).


Hadde nog tänkt att lägga på ett lager av siliconspray på toppen+kolven för att inte de ska fastna.

MaZ skrev:
Frågan är vad man skall ha det till förutom en märklig variant av modern konst.


om man skall beställa kolvar så vill man vara på den säkra sidan när man skickar iväg "prov" kolven för
mätning.... Å när man går från 9.7:1 till kanske 11.5:1 så är marginalena inte stora...

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19103



Kör med lera istället, det lär vara ofattbart mycket enklare.

Du kan nog spraya hur mycket silikon som helst men faktum kvarstår att du får motsläpp runt ventilerna = du kommer inte få loss epoxybiten utan våld.
Är inte det där en välkänd motor förresten? Du borde kunna ringa vilken tysk trimfirma som helst och beställa kolvar som ger 11.5:1 med frigång till en specifik kam, så extremt är det ju inte.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3476


Trådstartare
Re:

MaZ skrev:
Är inte det där en välkänd motor förresten? Du borde kunna ringa vilken tysk trimfirma som helst och beställa kolvar som ger 11.5:1 med frigång till en specifik kam, så extremt är det ju inte.


Jo de finns en del som gör kolvar till dom, men då skall de till andra stakar mm mm å de blir
rackarns dyrt!

Varför skulle inte epoxin släppa mot ventilerna?

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19103



Därför att det blir klackar som greppar runt kanten på överdelen av ventilerna.




_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Allmänt banåkaforum
Avgjutning av förbränningsrum
1161 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande