Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 318is -90 turbo *såld* | 1, 2, 3 ... 14, 15, 16 >> 7 besök senaste veckan (110291 totalt) |
Jahopp så var en 318is inhandlad igen då Tyvärr lyckades jag inte hitta en utan taklucka denna gången men den är fri från rost iaf
Så här ser den ut i sin helhet Trilskande larm är sååå kul Bort med skiten... Hårda fina grupp n fjädrar Monterade bak med grupp n dämpare Främre topplagringar från millway På väg ner till Knutstorp så stannade vi till hos millway och där hittade Samuel ett par bakre topplagringar i gömmorna också Väl på plats på knutan så körde jag första passet utan att byta dom och tyckte väl att den funkade helt ok om än nervös i baken. Till andra passet bytte jag dom och vilken skillnad det blev Men de e klart, istället för att gummit flexar så får man en stötdämpare som kan göra sitt jobb. Förövrigt gick knutstorpträffen rätt ok (dock ett hyggligt fyrhjulssläpp över NGK krönet tur man hade med extra kalsonger ), bromsarna funkade över förväntan med okända belägg, däcken gav ju inget under av bett men det var ju rätt väntat Dessutom olika profilhöjd, 40 fram och 45 bak gav ju än mer understyrning Men värre var att kopplingen slirade rejält visste att den var dålig men trodde inte att det var så här illa så det blev bara körning på lördagen för mig. Träffade många nya ansikten och sånt är ju alltid trevligt Sen har jag även skaffat en m-tech 1 vinge, så att man får lite mer downforce Funderar på att lacka hela vingen inkl gummidelen men är osäker på att det går? Nån som har provat att lacka gummidetaljer? original is-vingen är ju i nån mjukplast/gummi och den är ju lackad, dock något hårdare än denna... _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||
Grattis!
Ser riktigt fin ut dessutom. Vad gäller spoilern så tror jag att dendär liknar M535-bakspoilern rätt mycket och de brukar vara lackade på det hårda men inte på det mjuka om jag inte minns fel. Någon som kan bekräfta/dementera? _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
_________________ Conny Palm -BMWSC-BMWCS- BMW 320i BMW 330i BMW 530d http://www.garaget.org/?car=8980 |
||||
Jo det stämmer bra det men jag vill alltså lacka även gummit om det är möjligt. _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||
Jag har varit riktigt nära ett par gånger men som tur är har jag klarat mig ifrån dom _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||
Hej och hopp...får en svag känsla av dejavú
Kopplingen var ju dålig....och en annan växellåda har inskaffats...och en diffbroms ligger ju och väntar. Lika bra att riva ur skrotet då Motorn blir en tvättäkta bigblock rejsmotor Målet är BMWSC's träff på Kinnekulle _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||
ordentligt med mjukmedel i färgen så går det. Kolla med en målarkludd först bara. _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||||
|
||||
Jaha... tog batteriet i tangentbordet slut sen eller? Ska du inte berätta mer? |
||||
Så här ser svänghjulet ut, Andreas borde känna igen det
och så här ser hela moroten ut Den skarpsynte BMW-nörden ser såklart att det är en M44 på hela 1.9 l slagvolym Det här exemplaret har suttit ca 3000 mil i en Z3 cab och sen gått 3-4 ?? långloppsrace i NSHC, tvättäkta bigblock racemotor mao Det här är dock bara en tillfällig lösning tills den riktiga motorn är klar. _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||
Kanske e dags för en uppdatering och för att göra en lång historia kort kan man säga att jag har fått bygga om motorn till M42 E30 spec vad gäller det mesta, tex kabelhärva, insug, ventilkåpa etc etc och min fina M3E36 låda kunde jag inte använda pga att 328 E36 kardanen var för kort Trots att alla turboåkare kör med den kombinationen, men tydligen bygger sexan så pass mkt bakåt att det funkar. Så nu kör jag med en vanlig E36 låda så man får 1:1 på femman iaf. När jag köpte motorerna så fick jag med 2 st E36 lådor också varav den ena skulle ha en taskig synkring, men säljaren var osäker på vilken...gissa vilken som jag chansade på och satte i bilen
Så fyrans växel är inte helt enkel att få i även om det går Men vem behöver den när man åker bigblock med jäääättebrett effektregister Antingen får man åka på 4:an hela tiden eller så får man hoppa över den Men iaf så blev den körklar för 2 veckor sen och motorn går riktigt fint Tyvärr kunde jag inte använda den JWR mappade styrboxen iom bytet av kabelhärvan men det får gå ändå Pga strulet har jag inte orkat göra iordning diffbromsen men något ska man ju göra i vinter Ska byta däck och bromsar sen är den klar för kullen Lite bilder: Till och med en 3:åring kan se att det här inte kommer att funka Det här var också en tråkig upptäckt Några svordomar senare så är bilfan klar iaf, dock utan 4:ans växel > Stacke på PEAN har fina bromsar till E30 Sen kom jag över en uppsättning fräscha 15x7" Mim fälgar med ET13 till rätt kurs , tänkte köra på 15" däck nästa år _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||
Nu har bilen fått r-däck också 215/45-17 Yokohama A048 fram och Bridgestone RE540 bak. Nån som har tips på lämpligt lufttryck, låter 1.8 bar varmtryck som en vettig utgångspunkt?
_________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||
Nu känner jag ju inte till däcket i fråga så väl, men det låter väl generellt lite lågt, omkring 2,0 - 2,1 skulle jag säga !? _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||
Den moroten har jag provkört på Sviestad. Går snuskigt bra.
Allt detta trixande med kardanlängder och krav på att använda M3-kardan var sådär upplyftande. > Är man dum i skallen om man tänker tankar som 25mm, solid, extra Hardyskiva på vägen... För seriös banåka så skulle jag testa på ännu lite lägre tryck kallt. 1,60-1,7 som start. Fast då kommer det ju krav på att man gasar som sig bör för att få upp rätt temp/tryck |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 318is -90 turbo *såld* | 1, 2, 3 ... 14, 15, 16 >> 7 besök senaste veckan (110291 totalt) |