Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
1285 besök totalt |
Förbränningsrum - CIS (Porsche 924 TURBO)
Porsche 924 turbo har ett CIS bränslesystem, K-jettronic. Jag har hört att det är (en av?) anledningen till att kolvtoppens urgröpning är förskjuten. (på bilden är övre delen insugssida/tändsida) En sak som för mitt otränade öga ser den inringade skarpa utfräsningen i toppen märklig ut (uppåt i bilden är insugssida/tändsida) Då förbränningsrummets utformningen troligen är viktig och troligen väl "ingenjörad" så tror jag ju inte det är en av en slump eller av produktionsteknisk anledning som den är där. Så, vilken funktion har den? ![]() Uppåt i bild är insugssida ![]() (denna kolv har varit med om ett kamremshaveri och därför haft ett möte med ventilerna, men det var enda bilden jag hittade. Uppåt i bild är insugssida) _________________ Pär Hylander |
||
Re: Förbränningsrum - CIS (Porsche 924 TURBO)
Det har nog ingenting med vilket bränslesystem varför de har förskjutit förbränningsrummet i kolven, är nog mest för att stiftet sitter på ena sidan av ventilerna och du vill ha ett kompakt förbränningsrum. Skulle förbränningsrummet setat i mitten hade de behövt sänka kompet...
_________________ Roland Johansson |
||
![]() |
Racetech
![]() |
1285 besök totalt |