Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 6269 besök totalt |
om du vill åka och inte mecka så köp en fwd Opel med c20xe, alltså gsi 16v motorn. Går inte sönder mekaniskt. Visst rostar dom en del och har lite elfel men sällan nåt som hindrar dig från banåka. En rensad kadett gsi 16v med bra däck kpstar under 20000:- rejsklar. Gör 0-100 på runt 7 sekunder och har en väldigt trevlig motorkaraktär.
Sen bland det viktigaste när man ska köpa busbil är märkesklubben. Man ska helst hitta en bil där det märket har en aktiv klubb så man får mycket körtid och det till bra priser. Nu är jag lite partisk men det är svårt att inte vara det efter 4 års banåka med samma kadett och inga direkta fel. Bara oljebyte en gång varje vår. _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||||
Själv tycker jag att det här med aktiv märkesklubb fått mindre betydelse över åren. Jag tycker inte det är några större problem att hitta arrangemang, även om man bortser de från den egna märkesklubben.
Delvis beror det ju iofs på att det är så många av märkesklubbarna som även bjuder in folk härifrån numera. _________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||||
En sån Honda jag har då? Runt 20-30k för en fin. 150hk runt 950kg med lite lättning räcker för att en nybörjare ska ha det riktigt skoj! Var väl lite i samma sits som dig (dock är jag hondafrälst) Har kört lite innan med dyrare bilar men detta är väl egentligen första året då jag tycker själv jag kört en del och ville ha en "billig" bil till det. Har inte gjort mer än oljebyten/bytade bromsvätska och Hondan bara rullar och rullar och förvörigt rullar den på bra! Självklart saknas lite effekt på dom större banorna
|
||||
Re:
Haha. Det är ju bara en tapetserad audi så ![]() ![]()
![]() |
||||
Re:
Du är en bit ifrån sanningen.... ![]() quattro kanske är trevligt, men de audis som finns inom budget har liiite understyrdhet inbyggd, inte alltid lika trevligt... ![]() quattro gör inte heller bilen lättare... ![]() _________________ Karl Birgander ![]() Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||||
Re:
![]() Men jag kan tänka mig att gå upp lite mer i pris om jag säger så. Vad har ni för synpunkter på att renovera upp en urquattro? |
||||
Låg lite sömnlös inatt o funderade på om man skulle bygga nått på bilen man redan har?
Har ju en Bmw E36 318, men passar en m50/s50 motor i den? vet inte vad som skiljer sig i karosserna. får man på annan bakaxel o fram o växellåda o motor osv? Nån som vet? _________________ Jimmy Almgren |
||||
Varför inte köra med den som den är ? Sen när du fått lite banvana så kan du sätta i en annan spis....
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Re:
_________________ Jimmy Almgren |
||||
|
||||
Re:
Är du inte över 1,75 så finns det egentligen bara en bil(nu kommer jag att bli emotsagd tror jag) som är det enda givna svaret även om många hävdar annat... Den stavas M I A T A och går aldrig sönder, i princip färdig för banan "as is" och kräver inget annat än att någon sitter bakom ratten, tankar och kollar oljan. Möjligen krävs ett visst sjävförtroende pga "hårfrisörskevarningar", men det går över så fort du kör om alla 318is på banan... ![]() ![]() ![]() |
||||
kolla in allards räser den e till salu nu här på rejsa.... den har allt en fransk räser vill å kan ha...bur bromsar renoverad motor.... å så e den skit ball renault clio 16v..https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=39555
_________________ Emil Öberg leksaks lös ![]() |
||||
Re:
Jo den har man suktat på! ![]() _________________ Jimmy Almgren |
||||
Jag vill slå ett slag för Saab 9000 Turbo årsmodellerna 1994-1998
- enklaste bilen överhuvudtaget att trimma, löjligt enkelt tack vare ett modernt motorstyr, och den håller för det också (och inte syns det heller), möjligen ger lådan upp när kusarna blir för många under huven - finns fortfarande ganska mycket tillbehör på chassiesidan (tror jag), inget hopplöst fall för banan alltså - skön att åka med när man till äventyrs inte kör på bana (till och från t ex ![]() - ganska ovanlig banbil överlag - billig i inköp |
||||
Re:
Finns det något vettigt att göra åt bromsarna? De gångar jag sett en 9000 på bana så har dom inte varit ute många varv i stöten... _________________ Karl Birgander ![]() Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||||
Jag har nu bestämt mig. Blir att bygga om min E36 till en 325/328/m3
![]() Enligt uppgifter jag har fått är det relativt smärtfritt att bygga om den till en 325 eller m3. Tydligen inte många modifiktioner alls som behövs göras för att få grejerna att passa. Sen om dom uppgifterna stämmer eller ej kommer ja givet vis granska till 100% innan ja gör nått på bilen ![]() Börjar i vinter om jag hinner med två saker. 1: Skaffa jobb (söker för fullt) 2: Skaffa garage plats (Har ett på g) Ang: Saab 9000 som nån skrev så gillar ja dom sköna bruks bilar o skjuter på bra på vägarna, men inget jag skulle vilja ut på bana o härja med. O dom senare årsmodellerna som du pratar om har tcs (antispinn) som gör dom svåra och dyra att trimma efter 300hk. Men det är shyssta bilar helt klart. Men i minga ögon: För stora,För klumpiga,För framhjulsdrivna;) för bana. over and out. _________________ Jimmy Almgren |
||||
Re:
Batterit sitter i bagage luckan så dom har ingen anledning att ens lyfta på huven ![]() ![]() _________________ Jimmy Almgren |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 6269 besök totalt |