Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Köpråd: Nybörjar ban/gat bil
<<   1, 2, 3   >>
6269 besök totalt
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004

om du vill åka och inte mecka så köp en fwd Opel med c20xe, alltså gsi 16v motorn. Går inte sönder mekaniskt. Visst rostar dom en del och har lite elfel men sällan nåt som hindrar dig från banåka. En rensad kadett gsi 16v med bra däck kpstar under 20000:- rejsklar. Gör 0-100 på runt 7 sekunder och har en väldigt trevlig motorkaraktär.

Sen bland det viktigaste när man ska köpa busbil är märkesklubben. Man ska helst hitta en bil där det märket har en aktiv klubb så man får mycket körtid och det till bra priser. Nu är jag lite partisk men det är svårt att inte vara det efter 4 års banåka med samma kadett och inga direkta fel. Bara oljebyte en gång varje vår.

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003

Själv tycker jag att det här med aktiv märkesklubb fått mindre betydelse över åren. Jag tycker inte det är några större problem att hitta arrangemang, även om man bortser de från den egna märkesklubben.
Delvis beror det ju iofs på att det är så många av märkesklubbarna som även bjuder in folk härifrån numera.

RobbanT
Malmö
Här sen Maj 2007

En sån Honda jag har då? Runt 20-30k för en fin. 150hk runt 950kg med lite lättning räcker för att en nybörjare ska ha det riktigt skoj! Var väl lite i samma sits som dig (dock är jag hondafrälst) Har kört lite innan med dyrare bilar men detta är väl egentligen första året då jag tycker själv jag kört en del och ville ha en "billig" bil till det. Har inte gjort mer än oljebyten/bytade bromsvätska och Hondan bara rullar och rullar och förvörigt rullar den på bra! Självklart saknas lite effekt på dom större banorna

www.sodervidinge.se
Citera
Mäki
Sandviken
Här sen Aug 2007

Re:

Maxx skrev:

Audi? Jo, en 924 turbo kanske? Fast en 944 kanske är en bättre rekommendation i så fall. Om du tycker att 924/944 har alltför stort porschesläktskap kanske du kan byta porschevapnet mot fyra ringar på motorhuven?

Haha. Det är ju bara en tapetserad audi så Men såvitt jag vet har inte porsche quattron som jag vill åt =)

obizzz skrev:

Vad man får ha för SBP och vad man kommer igenom en besiktning med är lite olika saker

På en äldre icke helbilsgodkänd bil ska det nog inte vara några större problem.

Min bil gick igenom besiktning som den ser ut för bara några veckor sedan. (klicka på bilen-ikonen för att komma till biltråden)
När kom helbilsgodkännandet då? Så jag vet vilka bilar man kan köpa

Subaru Impreza WRX Bruksbil
Marcus Källström
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003

Re:

Mäki skrev:
Maxx skrev:

Audi? Jo, en 924 turbo kanske? Fast en 944 kanske är en bättre rekommendation i så fall. Om du tycker att 924/944 har alltför stort porschesläktskap kanske du kan byta porschevapnet mot fyra ringar på motorhuven?

Haha. Det är ju bara en tapetserad audi så Men såvitt jag vet har inte porsche quattron som jag vill åt =)

Du är en bit ifrån sanningen....

quattro kanske är trevligt, men de audis som finns inom budget har liiite understyrdhet inbyggd, inte alltid lika trevligt...
quattro gör inte heller bilen lättare...

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
Mäki
Sandviken
Här sen Aug 2007

Re:

Karl Birgander skrev:

Du är en bit ifrån sanningen....

quattro kanske är trevligt, men de audis som finns inom budget har liiite understyrdhet inbyggd, inte alltid lika trevligt...
quattro gör inte heller bilen lättare...
Skrev ju det med glimten i ögat så

Men jag kan tänka mig att gå upp lite mer i pris om jag säger så. Vad har ni för synpunkter på att renovera upp en urquattro?

Subaru Impreza WRX Bruksbil
Marcus Källström
Citera
Krokke
Trosa
Här sen Jun 2007

Trådstartare
Låg lite sömnlös inatt o funderade på om man skulle bygga nått på bilen man redan har?
Har ju en Bmw E36 318, men passar en m50/s50 motor i den? vet inte vad som skiljer sig i karosserna. får man på annan bakaxel o fram o växellåda o motor osv? Nån som vet?

Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Varför inte köra med den som den är ? Sen när du fått lite banvana så kan du sätta i en annan spis....

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Krokke
Trosa
Här sen Jun 2007

Trådstartare
Re:

Cédric skrev:
Varför inte köra med den som den är ? Sen när du fått lite banvana så kan du sätta i en annan spis....
Tror inte den håller faktisgt. Är gammla m40 motorn från e30 och trumbromsar i bak. Motorn gått 28k mil nästan.

Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Köp inte en 318is bara, då blir det fjorton på dussinet!!

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Krokke
Trosa
Här sen Jun 2007

Trådstartare
Re:

Roger Gustafsson skrev:

318is är en bra bil. Är nog det? Men lutar mer åt 325.

Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Re:

overBoosted skrev:
Roger Gustafsson skrev:

318is är en bra bil. Är nog det? Men lutar mer åt 325.

Är du inte över 1,75 så finns det egentligen bara en bil(nu kommer jag att bli emotsagd tror jag) som är det enda givna svaret även om många hävdar annat...

Den stavas M I A T A och går aldrig sönder, i princip färdig för banan "as is" och kräver inget annat än att någon sitter bakom ratten, tankar och kollar oljan.
Möjligen krävs ett visst sjävförtroende pga "hårfrisörskevarningar", men det går över så fort du kör om alla 318is på banan...

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Krokke
Trosa
Här sen Jun 2007

Trådstartare
Well im 1,89cm tyvärr hehe

sverige/sthlm/färentuna
Här sen Jan 2007

kolla in allards räser den e till salu nu här på rejsa.... den har allt en fransk räser vill å kan ha...bur bromsar renoverad motor.... å så e den skit ball renault clio 16v..https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=39555

leksaks lös
Citera
Krokke
Trosa
Här sen Jun 2007

Trådstartare
Re:

rscliosport skrev:
kolla in allards räser den e till salu nu här på rejsa.... den har allt en fransk räser vill å kan ha...bur bromsar renoverad motor.... å så e den skit ball renault clio 16v..https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=39555

Jo den har man suktat på! riktigt shysst dock har ja inte dom pengarna nu.

Stockholm
Här sen Apr 2003

Jag vill slå ett slag för Saab 9000 Turbo årsmodellerna 1994-1998
- enklaste bilen överhuvudtaget att trimma, löjligt enkelt tack vare ett modernt motorstyr, och den håller för det också (och inte syns det heller), möjligen ger lådan upp när kusarna blir för många under huven
- finns fortfarande ganska mycket tillbehör på chassiesidan (tror jag), inget hopplöst fall för banan alltså
- skön att åka med när man till äventyrs inte kör på bana (till och från t ex )
- ganska ovanlig banbil överlag
- billig i inköp
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003

Re:

poh99 skrev:
Jag vill slå ett slag för Saab 9000 Turbo årsmodellerna 1994-1998

Finns det något vettigt att göra åt bromsarna?
De gångar jag sett en 9000 på bana så har dom inte varit ute många varv i stöten...

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
Krokke
Trosa
Här sen Jun 2007

Trådstartare
Jag har nu bestämt mig. Blir att bygga om min E36 till en 325/328/m3 Blir skönt att slippa leta bilar, roligare leta godis, riight?
Enligt uppgifter jag har fått är det relativt smärtfritt att bygga om den till en 325 eller m3.
Tydligen inte många modifiktioner alls som behövs göras för att få grejerna att passa. Sen om dom uppgifterna stämmer eller ej kommer ja givet vis granska till 100% innan ja gör nått på bilen
Börjar i vinter om jag hinner med två saker.

1: Skaffa jobb (söker för fullt)
2: Skaffa garage plats (Har ett på g)

Ang: Saab 9000 som nån skrev så gillar ja dom sköna bruks bilar o skjuter på bra på vägarna, men inget jag skulle vilja ut på bana o härja med. O dom senare årsmodellerna som du pratar om har tcs (antispinn) som gör dom svåra och dyra att trimma efter 300hk. Men det är shyssta bilar helt klart. Men i minga ögon: För stora,För klumpiga,För framhjulsdrivna;) för bana.

over and out.

Hagelstorp
Här sen Jul 2004

Skulle du inte igenom SBP

Vespa PX 200 -83
Vespa P200 -80
Mazda MX-5 -91
Mitsubishi Pajero -15
Citera
Krokke
Trosa
Här sen Jun 2007

Trådstartare
Re:

Bladh skrev:
Skulle du inte igenom SBP

Batterit sitter i bagage luckan så dom har ingen anledning att ens lyfta på huven Jag får chansa helt enkelt kommer ha kvar gammla snurran i nödfall annars får man väl typa om den

Jönköping
Här sen Dec 2002

Dom kommer att lyfta på huven det kan jag garantera dig

Köpråd: Nybörjar ban/gat bil
<<   1, 2, 3   >>
6269 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande