| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Vad gäller?
|
1057 besök totalt |
|
Vad gäller?
Har köpt ett par Avon däck som heter 7*22-13 som är knappt 180 mm breda i siltytan vilket dom oxå borde vara eftersom dom är 7" breda. Nu till problemet, det står med liten text på däcket 215/50-13 och ska jag tex köra roadsport så får jag max ha 205 breda däck. Vilket mått gäller, 7" eller 215 mm? Dom är bevisligen smalare än mina Yokohama 205:or som jag har hemma och har olika mått på däcksidan så det är inte lätt att veta...
|
||
|
Re: Vad gäller?
I roadsportfallet är jag tämligen säker på att det är märkningen som gäller, men konsultera reglementet för att vara säker. Men visst får du har bredare däck, men du åker på vikttillägg. En annan sak att observera är att dom ska vara E-märkta för roadsportanvändning. _________________ Pär Hylander |
||
|
Visst gäller märkningen, men vilken?? 7" (178 mm) som verkar vara den primära märkningen eller 215 som står insmuget efteråt?
|
||
|
Re:
Är det e-märkt? Är det inte det så är det egalt. _________________ Karl Birgander Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||
|
Re:
Sorry, menade 215 men blir osäker nu då det är dubbla märkningar. Konsultera reglementet! _________________ Pär Hylander |
||
|
|
||
![]() |
Däck för banåka
Vad gäller?
|
1057 besök totalt |