Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
porsche TURBO fråga ....
1, 2   >>
4211 besök totalt
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579


Trådstartare
porsche TURBO fråga ....

Hej

Alla som kör banträffar med sina porschar hur konkurenskraftig är en
lagom modefierad 944 turbo ?????

Modefierad: rensad på allt onödigt.
fullbur
vettiga bromsar
lättad med div plast
lämplig mod av motor 300-350 hk
vettigt chassi

Hur står sig en sådan mot div 911, gt3, gt2 osv

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 911



Re: porsche TURBO fråga ....

Michael Bäck skrev:
Hej

Alla som kör banträffar med sina porschar hur konkurenskraftig är en
lagom modefierad 944 turbo ?????

Modefierad: rensad på allt onödigt.
fullbur
vettiga bromsar
lättad med div plast
lämplig mod av motor 300-350 hk
vettigt chassi

Hur står sig en sådan mot div 911, gt3, gt2 osv


Inte alls mot GT2 elr GT3 med jämförbara förare men väldigt bra mot allt annat som det står Porsche på vid samma banträff. Du kommer att ha väldigt kul och inte alls vara långsammast i snabbaste gruppen om du lyckas avancera dit. Men som sagt, GT2 och GT3 är en helt annan femma...

_________________
Joachim Qvarnström
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314



Re: porsche TURBO fråga ....

Michael Bäck skrev:
Alla som kör banträffar med sina porschar hur konkurenskraftig är en
lagom modefierad 944 turbo ?????

Kör man banträffar spelar det ingen roll, där tävlar man inte.
Tävlar man däremot så kan det ha stor betydelse.
Sedan beror det på vilken tävlingsklass man kör i, GT3 & GT2 förekommer nog inte i samma klass.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579


Trådstartare
Re: porsche TURBO fråga ....

Qvarnis skrev:
[Inte alls mot GT2 elr GT3 med jämförbara förare men väldigt bra mot allt annat som det står Porsche på vid samma banträff. Du kommer att ha väldigt kul och inte alls vara långsammast i snabbaste gruppen om du lyckas avancera dit. Men som sagt, GT2 och GT3 är en helt annan femma...


Vad är det som gör gt2 & gt3 så fantastiskt snabba ???

gt2 :an är ji inte nån lättviktare precis

effekten på 300-350 hk kanske är ett handikapp mot gt2 :an men den väger ju ett antal hundra
kilo mer ???

Var är det man tappar är det på rakorna eller i kurvorna???

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579


Trådstartare
Re: porsche TURBO fråga ....

Jörgen (Jet) skrev:

Kör man banträffar spelar det ingen roll, där tävlar man inte.
Tävlar man däremot så kan det ha stor betydelse.
Sedan beror det på vilken tävlingsklass man kör i, GT3 & GT2 förekommer nog inte i samma klass.


Nä tävlar gör man ju inte på en träff

Det var mera en fråga hur det förhölls sig med prestandan.

Kan man få en 944 upp till samma nivå som de snabbaste (gt3 & gt2)

och om inte vad är det som fattas??

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Andreas Zolnir
Huddinge
Här sen Okt 2003
Inlägg: 283



Re: porsche TURBO fråga ....

Michael Bäck skrev:
Hej

Alla som kör banträffar med sina porschar hur konkurenskraftig är en
lagom modefierad 944 turbo ?????

Modefierad: rensad på allt onödigt.
fullbur
vettiga bromsar
lättad med div plast
lämplig mod av motor 300-350 hk
vettigt chassi

Hur står sig en sådan mot div 911, gt3, gt2 osv


Min bil är exakt modifierad enligt din lista och jag har aldrig sett en gt2 som är snabbare på svenska banor,
blivit frånkörd av en gt3 har dock hänt

Tider: (titta efter startnr 403 i kl 4)

http://www.pcsracing.nu/raceresults/resultat.asp?ID=145

http://www.pcsracing.nu/raceresults/resultat.asp?ID=144

_________________
Andreas Zolnir
Citera
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 911



Re: porsche TURBO fråga ....

Michael Bäck skrev:
Qvarnis skrev:
[Inte alls mot GT2 elr GT3 med jämförbara förare men väldigt bra mot allt annat som det står Porsche på vid samma banträff. Du kommer att ha väldigt kul och inte alls vara långsammast i snabbaste gruppen om du lyckas avancera dit. Men som sagt, GT2 och GT3 är en helt annan femma...


Vad är det som gör gt2 & gt3 så fantastiskt snabba ???

gt2 :an är ji inte nån lättviktare precis

effekten på 300-350 hk kanske är ett handikapp mot gt2 :an men den väger ju ett antal hundra
kilo mer ???

Var är det man tappar är det på rakorna eller i kurvorna???


Att GT2 och GT3 är så snabba beror på att de i grunden är mycket modernare bilar än en 944. GT2 är inte någon lättviktare men har å andra sidan såpass mycket mera effekt att den drar ifrån så fort det blir rakt, ett fenomen som så att säga accelerarer ju snabbare bana som avverkas. Att GT3 är en enormt snabb banbil är ett väl känt faktum. På snabba Nürburgring är den inte många sekunder efter GT2an ex.

_________________
Joachim Qvarnström
Citera
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 911



Re: porsche TURBO fråga ....

Andreas Zolnir skrev:
Michael Bäck skrev:
Hej

Alla som kör banträffar med sina porschar hur konkurenskraftig är en
lagom modefierad 944 turbo ?????

Modefierad: rensad på allt onödigt.
fullbur
vettiga bromsar
lättad med div plast
lämplig mod av motor 300-350 hk
vettigt chassi

Hur står sig en sådan mot div 911, gt3, gt2 osv


Min bil är exakt modifierad enligt din lista och jag har aldrig sett en gt2 som är snabbare på svenska banor,
blivit frånkörd av en gt3 har dock hänt

Tider: (titta efter startnr 403 i kl 4)

http://www.pcsracing.nu/raceresults/resultat.asp?ID=145

http://www.pcsracing.nu/raceresults/resultat.asp?ID=144


Är det några 996 GT2 som tävlar i PCSR?

_________________
Joachim Qvarnström
Citera
Andreas Zolnir
Huddinge
Här sen Okt 2003
Inlägg: 283



Re: porsche TURBO fråga ....

Qvarnis skrev:


Är det några 996 GT2 som tävlar i PCSR?


Nej det är det ju inte, men om det är någon som sitter på en gt2a som väger in på 3,5kg/hk
åker på r-däck, har besiktigat bilen hos sbp och dessutom åker 1,24 på Mantorp
eller låga 57or på Kinnekulle så lär ju det bli en vinnarbil i kl 4.

M v h Andreas Z

_________________
Andreas Zolnir
Citera
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 911



Re: porsche TURBO fråga ....

Andreas Zolnir skrev:
Qvarnis skrev:


Är det några 996 GT2 som tävlar i PCSR?


Nej det är det ju inte, men om det är någon som sitter på en gt2a som väger in på 3,5kg/hk
åker på r-däck, har besiktigat bilen hos sbp och dessutom åker 1,24 på Mantorp
eller låga 57or på Kinnekulle så lär ju det bli en vinnarbil i kl 4.

M v h Andreas Z


Klarar den viktkravet på 1617 kg?

_________________
Joachim Qvarnström
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579


Trådstartare
Kikade lite lite på reglementet för pcsr.

Fanns lite olika klassindelningar vad händer om man kommer under 3,5 kg/hk

Fanns ingen uppgiven vikt/ hk för klass 5.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
elken
Skåne
Här sen Feb 2005
Inlägg: 20



Re: porsche TURBO fråga ....

Qvarnis skrev:
Andreas Zolnir skrev:
Qvarnis skrev:


Är det några 996 GT2 som tävlar i PCSR?


Nej det är det ju inte, men om det är någon som sitter på en gt2a som väger in på 3,5kg/hk
åker på r-däck, har besiktigat bilen hos sbp och dessutom åker 1,24 på Mantorp
eller låga 57or på Kinnekulle så lär ju det bli en vinnarbil i kl 4.

M v h Andreas Z


Klarar den viktkravet på 1617 kg?

P996 GT2 Effekt:462HK Vikt:1450kg Vikt/Hk:3,13 Kg / PS
P996 GT3 Effekt:381HK Vikt:1420kg Vikt/Hk:3,7 Kg / PS

_________________
Johan Nordqvist
"Nulli secundus"
Citera
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 911



Re:

Michael Bäck skrev:
Kikade lite lite på reglementet för pcsr.

Fanns lite olika klassindelningar vad händer om man kommer under 3,5 kg/hk

Fanns ingen uppgiven vikt/ hk för klass 5.


Då får man vikta ner bilen för att klara vikt och effektförhållandet. Jag ställde just frågan i veckan i ett mail till PCSR om vi fick vara med och köra i sista finaltävlingen utom tävlan i en bil som väger ca 1400 kg och har ca 650 hk. Kontentan blev att det fick vi, om vi viktade i 875 kg bly i bilen!!! 650 hk x 3.5 = 2275 kg. Det blirt svårt att hitta plats för sådana mängder i bilen. Och inte minst att hitta sådana mängder;)

Klass 5 kör - vad jag vet - helt enligt internationella Porsche Cup Gruppe 5 reglerna. Dvs det som du ser på STCC som supportklassen Carrera Cup.

_________________
Joachim Qvarnström
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10600



Det är inga problem att få en 951 (944 turbo) att köra från en original GT2:a. Det krävs bara pengar, problemet är att en GT2-ägare brukar ha mer av den varan.

Med motormodifiering för ca. 55kkr och chassi, fälgar och däck för 50kkr på en 951 samt bur, rensning, stol och diverse annat för kanske 30kkr borde det inte vara något bekymmer att köra jämnt eller snabbare än en GT3:a.

951 är underskattade.

_________________
Anders Hansson
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579


Trådstartare
Re:

sweanders skrev:
Det är inga problem att få en 951 (944 turbo) att köra från en original GT2:a. Det krävs bara pengar, problemet är att en GT2-ägare brukar ha mer av den varan.

Med motormodifiering för ca. 55kkr och chassi, fälgar och däck för 50kkr på en 951 samt bur, rensning, stol och diverse annat för kanske 30kkr borde det inte vara något bekymmer att köra jämnt eller snabbare än en GT3:a.

951 är underskattade.



Rätt så billigt egentligen om man ser till prestanda vs pris.

För prislappen på en gt3:a är ju rätt saftig. det blir några 951:or för dom pengarna

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10600



Jag har lite trimgrejer och hjul och sånt över från min planerade uppgradering av turbo Cupen, om det är av intresse.

_________________
Anders Hansson
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8068



Re:

Qvarnis skrev:
Michael Bäck skrev:
Kikade lite lite på reglementet för pcsr.

Fanns lite olika klassindelningar vad händer om man kommer under 3,5 kg/hk

Fanns ingen uppgiven vikt/ hk för klass 5.


Då får man vikta ner bilen för att klara vikt och effektförhållandet. Jag ställde just frågan i veckan i ett mail till PCSR om vi fick vara med och köra i sista finaltävlingen utom tävlan i en bil som väger ca 1400 kg och har ca 650 hk. Kontentan blev att det fick vi, om vi viktade i 875 kg bly i bilen!!! 650 hk x 3.5 = 2275 kg. Det blirt svårt att hitta plats för sådana mängder i bilen. Och inte minst att hitta sådana mängder;)

Klass 5 kör - vad jag vet - helt enligt internationella Porsche Cup Gruppe 5 reglerna. Dvs det som du ser på STCC som supportklassen Carrera Cup.


Du kan få låna asconan och ha i bogserlina efter =) den väger 890 precis !

/Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579


Trådstartare
Re:

Qvarnis skrev:
Michael Bäck skrev:
Kikade lite lite på reglementet för pcsr.

Fanns lite olika klassindelningar vad händer om man kommer under 3,5 kg/hk

Fanns ingen uppgiven vikt/ hk för klass 5.


Då får man vikta ner bilen för att klara vikt och effektförhållandet. Jag ställde just frågan i veckan i ett mail till PCSR om vi fick vara med och köra i sista finaltävlingen utom tävlan i en bil som väger ca 1400 kg och har ca 650 hk. Kontentan blev att det fick vi, om vi viktade i 875 kg bly i bilen!!! 650 hk x 3.5 = 2275 kg. Det blirt svårt att hitta plats för sådana mängder i bilen. Och inte minst att hitta sådana mängder;)

Klass 5 kör - vad jag vet - helt enligt internationella Porsche Cup Gruppe 5 reglerna. Dvs det som du ser på STCC som supportklassen Carrera Cup.


Du får väl ställa ner effekten jag har bara 300 hk
sen är det bara att köra

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 911



Re:

Michael Bäck skrev:
Qvarnis skrev:
Michael Bäck skrev:
Kikade lite lite på reglementet för pcsr.

Fanns lite olika klassindelningar vad händer om man kommer under 3,5 kg/hk

Fanns ingen uppgiven vikt/ hk för klass 5.


Då får man vikta ner bilen för att klara vikt och effektförhållandet. Jag ställde just frågan i veckan i ett mail till PCSR om vi fick vara med och köra i sista finaltävlingen utom tävlan i en bil som väger ca 1400 kg och har ca 650 hk. Kontentan blev att det fick vi, om vi viktade i 875 kg bly i bilen!!! 650 hk x 3.5 = 2275 kg. Det blirt svårt att hitta plats för sådana mängder i bilen. Och inte minst att hitta sådana mängder;)

Klass 5 kör - vad jag vet - helt enligt internationella Porsche Cup Gruppe 5 reglerna. Dvs det som du ser på STCC som supportklassen Carrera Cup.


Du får väl ställa ner effekten jag har bara 300 hk
sen är det bara att köra


Vi har inte mappat under 0.8 bar = 650 hk så det blir svårt.

_________________
Joachim Qvarnström
Citera
andersnorge
Norge
Här sen Dec 2005
Inlägg: 40



neste år havner jeg i klasse med GT2/3 her i norge med min 951, så blir jo spennende å se hvordan det går, men jeg vet at den ene 951 som er med i klassen fra for av går radig. dog skal det sies at sjåforen der KAN kjore

_________________
Anders Nerheim
Citera
bjorre82
Växjö
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1300



Hejsan,
Jag har bara kört på Anderstorp med min 944 Turbo och tyvärr var mina bromsok paj så de släppte inte beläggen från skivan med följd att beläggen smälte annars hade jag tveklöst hängt med de 6st 996/997 GT3RSarna som var där. De var ca 1-2 sek snabbare per varv som det var nu men på rakan tog de inte en meter så hade jag haft ordning på bromsar skulle inte det varit några större problem. Jag körde då med 353 hk på hjulen, Forzas Bilstein Coilover kit och original inredning så skalar du bort 150 kg och ännu styvare går det SNABBT!!!

Själv uppdaterar jag vidare motorn nu och siktar på mer effekt med bättre respons, stol eventuellt bur med ungefär samma tanke som dig.....ska åka ifrån även de stora pojkarna

//Björn

_________________
Björn Karlsson
Porsche 944or
www.himalayanpp.se
Citera
Allmänt banåkaforum
porsche TURBO fråga ....
1, 2   >>
4211 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande