Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4211 besök totalt |
porsche TURBO fråga ....
Hej Alla som kör banträffar med sina porschar hur konkurenskraftig är en lagom modefierad 944 turbo ????? Modefierad: rensad på allt onödigt. fullbur vettiga bromsar lättad med div plast lämplig mod av motor 300-350 hk vettigt chassi Hur står sig en sådan mot div 911, gt3, gt2 osv _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||||
Re: porsche TURBO fråga ....
Inte alls mot GT2 elr GT3 med jämförbara förare men väldigt bra mot allt annat som det står Porsche på vid samma banträff. Du kommer att ha väldigt kul och inte alls vara långsammast i snabbaste gruppen om du lyckas avancera dit. Men som sagt, GT2 och GT3 är en helt annan femma... ![]() _________________ Joachim Qvarnström |
||||||
Kör man banträffar spelar det ingen roll, där tävlar man inte. Tävlar man däremot så kan det ha stor betydelse. Sedan beror det på vilken tävlingsklass man kör i, GT3 & GT2 förekommer nog inte i samma klass. _________________ Jörgen Eriksson |
||||||
Vad är det som gör gt2 & gt3 så fantastiskt snabba ![]() gt2 :an är ji inte nån lättviktare precis effekten på 300-350 hk kanske är ett handikapp mot gt2 :an men den väger ju ett antal hundra kilo mer ??? Var är det man tappar är det på rakorna eller i kurvorna??? _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||||
Nä tävlar gör man ju inte på en träff Det var mera en fråga hur det förhölls sig med prestandan. Kan man få en 944 upp till samma nivå som de snabbaste (gt3 & gt2) och om inte vad är det som fattas?? _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||||
Min bil är exakt modifierad enligt din lista och jag har aldrig sett en gt2 som är snabbare på svenska banor, blivit frånkörd av en gt3 har dock hänt ![]() Tider: (titta efter startnr 403 i kl 4) http://www.pcsracing.nu/raceresults/ http://www.pcsracing.nu/raceresults/ _________________ Andreas Zolnir |
||||||
Att GT2 och GT3 är så snabba beror på att de i grunden är mycket modernare bilar än en 944. GT2 är inte någon lättviktare men har å andra sidan såpass mycket mera effekt att den drar ifrån så fort det blir rakt, ett fenomen som så att säga accelerarer ju snabbare bana som avverkas. Att GT3 är en enormt snabb banbil är ett väl känt faktum. På snabba Nürburgring är den inte många sekunder efter GT2an ex. _________________ Joachim Qvarnström |
||||||
Är det några 996 GT2 som tävlar i PCSR? _________________ Joachim Qvarnström |
||||||
Nej det är det ju inte, men om det är någon som sitter på en gt2a som väger in på 3,5kg/hk åker på r-däck, har besiktigat bilen hos sbp och dessutom åker 1,24 på Mantorp eller låga 57or på Kinnekulle så lär ju det bli en vinnarbil i kl 4. M v h Andreas Z _________________ Andreas Zolnir |
||||||
Klarar den viktkravet på 1617 kg? _________________ Joachim Qvarnström |
||||||
P996 GT2 Effekt:462HK Vikt:1450kg Vikt/Hk:3,13 Kg / PS P996 GT3 Effekt:381HK Vikt:1420kg Vikt/Hk:3,7 Kg / PS _________________ Johan Nordqvist "Nulli secundus" |
||||||
Re:
Då får man vikta ner bilen för att klara vikt och effektförhållandet. Jag ställde just frågan i veckan i ett mail till PCSR om vi fick vara med och köra i sista finaltävlingen utom tävlan i en bil som väger ca 1400 kg och har ca 650 hk. Kontentan blev att det fick vi, om vi viktade i 875 kg bly i bilen!!! 650 hk x 3.5 = 2275 kg. Det blirt svårt att hitta plats för sådana mängder i bilen. Och inte minst att hitta sådana mängder;) Klass 5 kör - vad jag vet - helt enligt internationella Porsche Cup Gruppe 5 reglerna. Dvs det som du ser på STCC som supportklassen Carrera Cup. _________________ Joachim Qvarnström |
||||||
Det är inga problem att få en 951 (944 turbo) att köra från en original GT2:a. Det krävs bara pengar, problemet är att en GT2-ägare brukar ha mer av den varan.
![]() Med motormodifiering för ca. 55kkr och chassi, fälgar och däck för 50kkr på en 951 samt bur, rensning, stol och diverse annat för kanske 30kkr borde det inte vara något bekymmer att köra jämnt eller snabbare än en GT3:a. 951 är underskattade. _________________ Anders Hansson |
||||||
Re:
Rätt så billigt egentligen om man ser till prestanda vs pris. För prislappen på en gt3:a är ju rätt saftig. det blir några 951:or för dom pengarna ![]() _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||||
Re:
Du kan få låna asconan och ha i bogserlina efter =) den väger 890 precis ! /Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
Re:
Du får väl ställa ner effekten ![]() ![]() sen är det bara att köra ![]() _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||||
Re:
Vi har inte mappat under 0.8 bar = 650 hk så det blir svårt. _________________ Joachim Qvarnström |
||||||
neste år havner jeg i klasse med GT2/3 her i norge med min 951, så blir jo spennende å se hvordan det går, men jeg vet at den ene 951 som er med i klassen fra for av går radig. dog skal det sies at sjåforen der KAN kjore
![]() _________________ Anders Nerheim |
||||||
Hejsan,
Jag har bara kört på Anderstorp med min 944 Turbo och tyvärr var mina bromsok paj så de släppte inte beläggen från skivan med följd att beläggen smälte annars hade jag tveklöst hängt med de 6st 996/997 GT3RSarna som var där. De var ca 1-2 sek snabbare per varv som det var nu men på rakan tog de inte en meter så hade jag haft ordning på bromsar skulle inte det varit några större problem. Jag körde då med 353 hk på hjulen, Forzas Bilstein Coilover kit och original inredning så skalar du bort 150 kg och ännu styvare går det SNABBT!!! Själv uppdaterar jag vidare motorn nu och siktar på mer effekt med bättre respons, stol eventuellt bur med ungefär samma tanke som dig.....ska åka ifrån även de stora pojkarna ![]() //Björn |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4211 besök totalt |