Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bur i impreza
1, 2   >>
3953 besök totalt
anden__z
sandviken
Här sen Jan 2007

Trådstartare
Bur i impreza

Har en fråga som jag hållt på o nött i flera år på och inte får nått vettigt svar.
Har en Subaru Impreza GT av 1998:ans årsmodell som är helbilsgodkänd.
Tanken är att jag ska ha den både på gatan och kunna köra bana med den och då kommer problemet: Jag vill sätta i bur , byta bromsar och kanske styrväxel.
Har hört mig för lite både på sfro och bilprovningen och alla bara bollar tillbaka frågan till varann .
Finns det nån möjlig väg att gå för att åtminstone få i en bur som godkäns av beskitningen eller är det helt omöjligt .
En på bilprovningen sa att jag skulle svetsa igen bakdörrarna och ta bort handtagen o ch fönsterhissarna och regga den som ombyggt fordon med bara 2-platser , då skulle jag få sätta i bur eligt honom. Men då måste sfro beskita.
Stämmer detta ? Man vill ju inte så gärna göra några större ingrepp om man ej kan besikta när det är klart ändå.

A.Z

Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Re: Bur i impreza

Det där med att svetsa igen dörrarna bak låter ytterst osannoliktm, finns många 4-dörrars med bur.

De vanliga teknikerna på bilprovningen är inget man bör lyssna på tyvärr.
Finns det inte skruvade burar till de där? Är ju enklast.

Fixhult
Här sen Apr 2004

Det går inte att regbesikta en helbilsgodkänd bil med mindre ändring, tro mig, jag har luskat i det rejält.
I de fall där det gått har det efterhandsgranskats om tjänstefel mm.

ombyggt eller Amatörbyggt fordon är de val du har om du vill vara snövit.

Skruvbar bur som inte sitter i vid besiktning är nog det smidigaste.

Edit: Rallybilsreggning är iofs möjligt men det tror jag inte du är intresserad av.

Edit2: Hmm USA/Japan-importer klassas ju inte som helbilsgodkända(?), då borde det vara lite lättare med en sån?

anden__z
sandviken
Här sen Jan 2007

Trådstartare
Tack för svaren.
Jo det verkar vara den enda vettiga lösningen att köpa en skruvbur . Vilket märke är det som gäller då?
Vart kan man hitta sånna?
Har gjort så mycket ändringar på min bil o lagt så mycket pengar så nån tanke påatt sälja o skaffa en importare är bara att glömma , lägger hellre mer pengar på den bil jag har nu eftersom jag vet vilket skick den är i och så.

sandviken
Här sen Jan 2007

Trådstartare
Men vilken väg ska jag gå om jag vill regga som ombyggt fordon?
Vilken väg är enklast om det nu inte går att typa om till 2-dörrars??

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

anden__z skrev:
Men vilken väg ska jag gå om jag vill regga som ombyggt fordon?
Det tar lite tid men dessa trådar är läsvärda:
Regga som ombyggt fordon; För och nackdelar?

Ändrade avgasregler möjliggör motorbyten för fler

Den andra tråden beskriver det trevliga att det numera går att regga ett byte av motor även i en nyare bil (vilket var nära omöjligt förr pga krav på intyg).

I korta drag skall du byta drivlina och bromssystem för att få regga som ombyggt fordon. Prata med närmaste SFRobesiktningsman för råd (therealpinto här på rejsa kan SFRobesikta i norra sverige).

anden__z
sandviken
Här sen Jan 2007

Trådstartare
ok , ska lusläsa =)
Men hade tanken att göra subarun bakhjuldriven istället för fyrhjulsdriven , men antar att det inte räcker med att sätta dit ett konverteringskitt i växellådan för att den ska kunna reggas som ombyggt fordon=( .
Vad menas med bromssystem då , måste man bygga det själv eller kan man köpa andra bromsar och ok , sen byta bromscylinder o ta bort abs:en??

Fixhult
Här sen Apr 2004

Tolkningar görs bäst av SFRos besiktningsmän.

Drivlina verkar ofta nämnas som motor+växellåda+diff (bakaxel klassiskt sett), bromssystem brukar beskrivas som samtliga ok och huvudcylinder. Men du bör kolla upp ditt specifika fall med den som i så fall skall SFRobesikta din bil.

Lillen
Ume
Här sen Jul 2003

Förresten?
Varför skulle det inte gå att regga med endast 2st platser i bilen?
Med 1st förare och endast 1 passagerare?
Går ju med andra fordon så varför inte med denna?
Antal dörrar skall ju inte spela roll?

Skall bilen ändå reggas som ombyggt eller amatörbyggt så får man ju välja lite!?

sandviken
Här sen Jan 2007

Trådstartare
Jadu som jag fattat så är det omöjligt att göra på en bil som är helbilsgodkänd , annars hade baksätet varit urrivet för länge sen . En impreza är ingen bil man ska skjutsa runt folk i ändå=).
Men skit synd är det , tycker det är så skrämmande svagt av sverige att man inte får göra sin bil säkrare med racing godkända burar o bälten .

sandviken
Här sen Jan 2007

Trådstartare
Börjar bli lite otålig nu , vill inte sälja bilen för att ja inte hittar nån väg att besikta den som ombyggt fordon , vill behålla drivlina o motor , annars är det ju bara bortkastat , vill ju inte sätta i en volvosnurra i en subaru=).

Ingen som har ett enkelt svar på denna fråga?
The real pinto kanske?

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Det finns en möjlighet som allt för få tänker på...

om man skulle bygga på en vanlig Impreza GL, och lyfta i motor, drivlina och bromsar från en Impreza GT, STi eller vad de nu heter, så blir det normalt sett en klassning som ombyggt fordon.

Med nya avgasreglerna för ombyggt fordon är motorbytet inget hinder längre, det enda man kanske får vara försiktig med är att se till att man är inom 15kW/100 kg tjänstevikt. Men eftersom en vanlig GT verkar ligga på runt 1310 kg i tjänstevikt kan man ju godta 260 hk i alla fall. Med bur kan ju bilen bli lite tyngre också så med vassare bromsar borde man kunna ro hem 280 hk.

/Gustaf

Citera
RallyStacke
Skillingaryd
Här sen Mar 2004

Cusco har fina burar som passar dina behov.

anden__z
sandviken
Här sen Jan 2007

Trådstartare
OK , var väl tänkte att bygga på min nuvarande bil som är en gt .
Finns det ingen annan väg att gå ?

sandviken
Här sen Jan 2007

Trådstartare
Jo cusco har bra burar som man kan skruva i och ur , men har ju taklucka , så ingen av dom burarna passar , va ja vet=(

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Ska den bli ombyggt fordon måste bilen byggas om tillräckligt mycket, det finns det inga vägar runt. Vill du bygga på GT'n du har skulle jag också rekommendera att bygga om den till 2-dörrars, men inte bara svetsa igen bakdörrarna, utan ett riktigt bygge med förlängda framdörrar och tillbakaflyttad b-stolpe etc.

Jag får ofta motsvarande frågor av folk som har en "ball" modell (kan vara Type R, GT, M3 eller vad som nu passar beroende på vilket märke man kör) som man vill bygga vidare på och jag kan förstå det. Men ska man vara taktisk är det oftast bättre att sälja den bilen medan den är någorlunda original, och använda pengarna för att finansiera nästa projekt.

En GT -98 verkar ligga mellan typ 62 och 115 kkr på Blocket. En GL eller annan snik-Impreza verkar ligga på 29-35kkr nånstans. Säg att du får 90kkr för din, och köper en GL för 40kkr. Då har du 50kkr att bygga för. Jag vet inte vad en rullad bil från Tyskland skulle kosta men nog borde det gå att få ihop ekvationen...?

Nåja, det är ditt val :-)

/Gustaf

Citera
anden__z
sandviken
Här sen Jan 2007

Trådstartare
ok , så byte av bromssystem med bromsvåg och nya skivor andra ok är inte en tillräcklig ombyggnad för att få besikta det som ombyggt fordon?
Vad skulle vara enklast att bygga på då , leta reda på coupe dörrar från en 2-dörrars o sen flytta b-stolpen eller bara låta stolpen vara och bredda med 22b kit och svetsa igen bakdörrarna helt , om man nu får göra så?

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Nej, man måste antingen byta motor, låda och slutväxel/växlar SAMT hela bromssystemet, eller bygga om karossen i större grad.

I större grad skulle jag då mena är om man flyttar B-stolpen, att bara lägga igen bakdörrarna är klart gränsfall. I definitionerna/lathunden står ungefär "ändring av antal dörrar genom ombyggnad" - att bara permanent stänga dörrarna tycker jag knappast är ombyggnad.

/Gustaf

Citera
anden__z
sandviken
Här sen Jan 2007

Trådstartare
Verkar ju rätt konstigt om inte det räknas som en större ombyggnad , gör så att det inte går att göra den 4-dörrars igen . Tar bort baksätet , gör nya dörrsidor. byter ut lister till 2-dörrars.
Måste ju räknas som en större karosseriförändring, annars är det ju lite konstiga defenitioner , men som sagt , jag är ju ingen kunnig besiktningsman =)

Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Re:

anden__z skrev:
Verkar ju rätt konstigt om inte det räknas som en större ombyggnad , gör så att det inte går att göra den 4-dörrars igen . Tar bort baksätet , gör nya dörrsidor. byter ut lister till 2-dörrars.
Måste ju räknas som en större karosseriförändring, annars är det ju lite konstiga defenitioner , men som sagt , jag är ju ingen kunnig besiktningsman =)

Det är ju gjort på 2 timmar med kafferast, bygga tillbaka nästan lika fort

Skellefteå
Här sen Dec 2002

För att det ska vara ombyggt fordon ska "tidigare egenskaper eller prestanda i större omfattning ändrats". Att stänga två dörrar, ta bort baksäte och byta lister är nog inte vad som var tanken riktigt. Men om man börjar flytta på b-stolpe etc. så ändrar man ju bilens krockegenskaper, till exempel.

/Gustaf

Citera
Allmänt banåkaforum
Bur i impreza
1, 2   >>
3953 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande