Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 21 besök senaste veckan (32997 totalt) |
Hej på er
Jag vet egentligen inte om detta hör hemma i "Skruva banåkabil", det är ju rätt generellt men påverkar också många banåkarbilar. Det bör läggas in i FAQ-tråden också eftersom det hänger ihop med den. Men så länge det är nytt kanske det passar här? om inte, är det ju bara att flytta. Den 1/5 kommer delvis nya avgasregler att börja gälla. Eftersom de är helt nya vet vi ännu inte den exakta tolkningen i praktiken. Men avsikten med reglerna är att underlätta motor byte i ombyggt fordon, även för nyare bilar. Detta gäller enligt skrivningen bara bilar som kan klassas som ombyggt fordon, viktigt att komma ihåg. "Bara" motorbyte räcker alltså inte. Föreskrifterna säger: För bensinmotor: 50 § Vid motorbyte till bensinmotor eller modifiering av befintlig bensinmotor där motorn inte stämmer överens med bilens ursprungliga motor gäller vad som sägs i andra stycket. ombyggd bil med bensinmotordrift av 1969 års modell eller senare, får i stället för kraven enligt 3 och 4 §§ förordningen (2001:1085) om motorfordons avgasrening uppfylla följande krav. 1. Bil med fyrtaktsmotor skall vara utrustad med ett slutet vevhusventilationssystem. Inga föroreningar får tränga ut till ytterluften från motorns vevhus eller från ventilationssystemets slangar, anslutningar etc. Utsläppen i avgaserna vid tomgång får inte överstiga 4,5 volymprocent kolmonoxid. 2. Bil som är av 1976 års modell eller senare skall vara försedd med trevägskatalysator, syresensor, samt styrbox. Dessa avgaskomponenter skall ha sitt ursprung från samma fordon som den nya motorn. Utsläppen i avgaserna skall uppfylla avgasreningskraven enligt bilaga 3 punkt 1.1 och 1.2 till förordningen om motorfordons avgasrening. Vad innebär detta i praktiken? Jo, att det numera är möjligt att byta bensinmotor i alla bilar som kan räknas som ombyggt fordon, oavsett årsmodell. Från och med 1976 års modell måste den nya motorn ha katalysator och insprutning med lambdasond. Motorn, insprutningen och katalysatorn måste komma från samma "donatorbil". För ökning av effekt och vridmoment gäller samma regler som tidigare. För dieselmotor: 51 § Vid motorbyte till dieselmotor eller modifiering av befintlig dieselmotor där motorn inte stämmer överens med bilens ursprungliga motor gäller vad som sägs i andra stycket. ombyggd bil med dieselmotordrift som är av 1980 t.o.m 1999 års modell får i stället för kraven enligt 3 och 4 §§ förordningen (2001:1085) om motorfordons avgasrening uppfylla följande krav. 1. Röktäthet i avgaserna vid fri acceleration skall uppfylla kraven i bilaga 3 punkt 2.1 till förordningen om motorfordons avgasrening. 2. För bil som är utrustad med köldstartanordning skall köldstartanordningen vara så beskaffad att den inte kan förbli i, kvarhållas i eller sättas i funktion sedan motorn startat. Med köldstartanordning avses anordning på insprutningspumpen med vilken den insprutade bränslemängden tillfälligt kan ökas för att underlätta start av motorn. Vad innebär detta i praktiken? Jo, att det numera är möjligt att byta motor eller byta till dieselmotor i alla bilar som kan räknas som ombyggt fordon, till och med årsmodell 1999. Observera att byte inte är möjligt från och med årsmodell 2000! För ökning av effekt och vridmoment gäller samma regler som tidigare. Det roliga är förstås att det här gör det enklare för dem med seriösa byggen även på nyare bilar. Nu skulle man till exempel kunna tänka sig att bygga en Puma -99 med Focus ST170 motor, låda och bromsar...eller en Sierra -92 med Scorpio 24v sexa, Scorpio bakvagn och bromsar. Ändringen har kommit till stånd genom ett idogt arbete av SFRo. Reglerna är kanske inte perfekta men vi anser att det totalt sett är bättre än förut i alla fall. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Bra jobbat av SFRo och alla inblandade! Verkar enkelt och tydligt utan en massa krångliga tillägg och undantag.
![]() ![]() _________________ Alexander Widell BMW E30 327iM -88 Opel Kadett coupé -75 Buell XB12S -08 |
||
Kalasbra men en fråga dyker upp som du redan svarat på i ett PM för ett tag sedan men vi tar den igen för att fler ska kunna ta del av svaret.
Fråga: Måste katalysatorn vara från donatorbilen eller går det bra med en ersättningskatalysator från t.ex. Mekonomen eller Biltema? Svaret förra gången var: Ja, det skulle gå bra med en ersättningskat. Gäller detta fortfarande? Följdfråga: Det nämns ingenting om kolkanister för avluftning av tank och sånt i den nya lagtexten, vad gäller där? _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Innebär detta att man får modifiera en motor så länge kraven ovan uppfylls och maxeffekt och vrid inte ökas över tillåtna gränser? Låter mycket trevligt i såna fall. ![]() |
||
Reglerna är som sagt så nya att vi inte vet hur allt ska tolkas än. Vissa saker måste "provas", vissa kanske vi kan komma överens om med Bilprovningen. Därför blir en del svar lite tunna, hoppas ni har överseende med det.
Mats: Det står ju att katalysatorn ska komma från samma bil som motorn men den rimliga tolkningen borde vara att en ersättningskat som fungerar borde duga. Eftersom kolkanister etc. inte är nämnt är det knappast ett krav. Jonka: Vi vet inte. SFRo vill ha det så men det är ju inte övertydligt skrivet. Ett sätt att ta reda på saken är att testa ;-) Det kan bli lite jobbigt om man inte blir överens med Bilprovningen utan måste överklaga till Vägverket men det kan vara enda sättet att få reda på vad som egentligen menas. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Innebär detta att det nu kommer att gå att regga som ombyggd fordon trots att bilen/motorn är "ny" (dvs såna med EU-intyg mm).
Tex en Honda Civicmotor i en Elise (och resten som behövs för ombyggt fordon)? Tidigare var det ju tvunget att bli amatörbyggt i ett sådant fall. Trevligt om gamla sanningar nu måste revideras åt rätt håll ![]() |
||
Är turbokonverteringar (turbo på en motor som aldrig funnits med turbo) fortfarande omöjliga att regga?
|
||
det var bara på ombygda så alla andra rörs inte av detta?
amatör har altså samma som förut ? och när jag läser detta så antar jag att förgasar motorer blir omöjligt? och får man inte sätta i ett eget sprut ? och detta gör inte att man får etanolkonvertera bilar som är i övrigt orginal? bara så det blir klarhet i dett ! _________________ // Mikeal Rylen |
||
Så avgaskraven är i princip samma, skillnad är att man kan regga nya bilar som ombyggda fordon.
Alltid nåt, låter bra för framtiden. Bara synd att man inte kan bygga förgasarbilar nyare än -76, men man kan inte alltid få allt man vill... ![]() |
||
Ja, det blir möjligt (eller enklare ska man säga, möjligt var det förut också) att regga nyare bilar - även helfordonsgodkända - som ombyggt fordon eftersom man då kan tillåta motorbyte utan intygskrav.
När det gäller att ändra på motorn eller stoppa i ändrad motor har vi som sagt inte tolkningarna klara. Men reglerna tillåter inte etanolkonvertering. Förgasarmotor blir i praktiken omöjligt även om det finns vissa skumma förgasarsystem med lambdareglering. Eget sprut, se ovan... Amatörbyggt fordon har samma regler som förut, för "ändrat fordon" (dvs det som inte är ombyggt fordon utan bara lite ändrat) så gäller det inte heller enligt texten men exakt tolkning återstår. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Så dom med "bygga med annan bmw motor i en bmw kaross" kan nu göra så? Tidigare föll det om jag fattar allt rätt på att BMW vägrade skriva ett enda intyg på minsta lilla utsläppspartickel....typ... Eller har jag som vanligt missuppfattat reglerna för detta med ombyggt fordon? ![]() oavsett låter ju detta riktigt trevligt. ![]() |
||
Mycket bra jobbat! hade nästan gett upp hoppet om att få min Peugeot 205MI16-88 laglig. mycket jublande på peugeotklubben nu då peugeot tokvägrar att lämna intyg på motorn! många fulkonverterade 205or
![]() ![]() ![]() _________________ Robert Brink 2 st peugeot 205gti-89 o en 205mi16 som ska reggas nångång när alla papper e klara o jag fått tag på bromsoken som ska sitta fram. |
||
Aaaaaa, dom vägrar oxå... Fick ett trevligt PM nyss oxå som bekräftade att jag tänkt rätt. ![]() ![]() |
||
Precis, eller att bygga en Corrado TDI som jag funderat på.... ![]() _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Men det gäller att komma ihåg att allt annat för ombyggt fortfarande gäller. Drivlina+bromssystem, minst.
Att slippa omöjliga intyg är underbart, men det är inte fritt fram helt och hållet. SFRo's besiktningsmän kommer att vara rejält upptagna när poletten trillat ner (i vinter gissar jag). |
||
Jag tror det blir tidigare än så, det går ju flera(många?) bilar på gatan idag som inte är godkända som bara behöver en SFRo-besiktning för att bli godkända med de nya reglerna. _________________ ![]() |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 21 besök senaste veckan (32997 totalt) |