Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Ändrade avgasregler möjliggör motorbyten för fler
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
21 besök senaste veckan (32997 totalt)
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5852


Trådstartare
Hej på er

Jag vet egentligen inte om detta hör hemma i "Skruva banåkabil", det är ju rätt generellt men påverkar också många banåkarbilar. Det bör läggas in i FAQ-tråden också eftersom det hänger ihop med den. Men så länge det är nytt kanske det passar här? om inte, är det ju bara att flytta.

Den 1/5 kommer delvis nya avgasregler att börja gälla. Eftersom de är helt nya vet vi ännu inte den exakta tolkningen i praktiken. Men avsikten med reglerna är att underlätta motor byte i ombyggt fordon, även för nyare bilar.

Detta gäller enligt skrivningen bara bilar som kan klassas som
ombyggt fordon, viktigt att komma ihåg. "Bara" motorbyte räcker
alltså inte.

Föreskrifterna säger:
För bensinmotor:
50 § Vid motorbyte till bensinmotor eller modifiering av befintlig
bensinmotor där motorn inte stämmer överens med bilens ursprungliga
motor gäller vad som sägs i andra stycket.

ombyggd bil med bensinmotordrift av 1969 års modell eller
senare, får i stället för kraven enligt 3 och 4 §§ förordningen
(2001:1085) om motorfordons avgasrening uppfylla följande krav.

1. Bil med fyrtaktsmotor skall vara utrustad med ett slutet
vevhusventilationssystem. Inga föroreningar får tränga ut till
ytterluften från motorns vevhus eller från ventilationssystemets
slangar, anslutningar etc. Utsläppen i avgaserna vid tomgång får inte
överstiga 4,5 volymprocent kolmonoxid.
2. Bil som är av 1976 års modell eller senare skall vara
försedd med trevägskatalysator, syresensor, samt styrbox. Dessa
avgaskomponenter skall ha sitt ursprung från samma fordon som den nya
motorn. Utsläppen i avgaserna skall uppfylla avgasreningskraven
enligt bilaga 3 punkt 1.1 och 1.2 till förordningen om motorfordons
avgasrening.


Vad innebär detta i praktiken? Jo, att det numera är möjligt att byta
bensinmotor i alla bilar som kan räknas som ombyggt fordon, oavsett
årsmodell. Från och med 1976 års modell måste den nya motorn ha
katalysator och insprutning med lambdasond. Motorn, insprutningen och
katalysatorn måste komma från samma "donatorbil". För ökning av
effekt och vridmoment gäller samma regler som tidigare.

För dieselmotor:
51 § Vid motorbyte till dieselmotor eller modifiering av befintlig
dieselmotor där motorn inte stämmer överens med bilens ursprungliga
motor gäller vad som sägs i andra stycket.

ombyggd bil med dieselmotordrift som är av 1980 t.o.m 1999
års modell får i stället för kraven enligt 3 och 4 §§ förordningen
(2001:1085) om motorfordons avgasrening uppfylla följande krav.

1. Röktäthet i avgaserna vid fri acceleration skall uppfylla
kraven i bilaga 3 punkt 2.1 till förordningen om motorfordons
avgasrening.
2. För bil som är utrustad med köldstartanordning skall
köldstartanordningen vara så beskaffad att den inte kan förbli i,
kvarhållas i eller sättas i funktion sedan motorn startat. Med
köldstartanordning avses anordning på insprutningspumpen med vilken
den insprutade bränslemängden tillfälligt kan ökas för att underlätta
start av motorn.


Vad innebär detta i praktiken? Jo, att det numera är möjligt att byta
motor eller byta till dieselmotor i alla bilar som kan räknas som
ombyggt fordon, till och med årsmodell 1999. Observera att byte inte
är möjligt från och med årsmodell 2000!

För ökning av effekt och vridmoment gäller samma regler som tidigare.

Det roliga är förstås att det här gör det enklare för dem med seriösa byggen även på nyare bilar. Nu skulle man till exempel kunna tänka sig att bygga en Puma -99 med Focus ST170 motor, låda och bromsar...eller en Sierra -92 med Scorpio 24v sexa, Scorpio bakvagn och bromsar.

Ändringen har kommit till stånd genom ett idogt arbete av SFRo. Reglerna är kanske inte perfekta men vi anser att det totalt sett är bättre än förut i alla fall.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
widell
Jönköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 551



Bra jobbat av SFRo och alla inblandade! Verkar enkelt och tydligt utan en massa krångliga tillägg och undantag. thumbs up Det bådar gott för den framtida bilhobbyn!

_________________
Alexander Widell
BMW E30 327iM -88
Opel Kadett coupé -75
Buell XB12S -08
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8320



Kalasbra men en fråga dyker upp som du redan svarat på i ett PM för ett tag sedan men vi tar den igen för att fler ska kunna ta del av svaret.

Fråga: Måste katalysatorn vara från donatorbilen eller går det bra med en ersättningskatalysator från t.ex. Mekonomen eller Biltema?

Svaret förra gången var: Ja, det skulle gå bra med en ersättningskat. Gäller detta fortfarande?


Följdfråga: Det nämns ingenting om kolkanister för avluftning av tank och sånt i den nya lagtexten, vad gäller där?
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1444



Citat:
50 § Vid motorbyte till bensinmotor eller modifiering av befintlig
bensinmotor där motorn inte stämmer överens med bilens ursprungliga
motor gäller vad som sägs i andra stycket.

2. Bil som är av 1976 års modell eller senare skall vara
försedd med trevägskatalysator, syresensor, samt styrbox. Dessa
avgaskomponenter skall ha sitt ursprung från samma fordon som den nya
motorn. Utsläppen i avgaserna skall uppfylla avgasreningskraven
enligt bilaga 3 punkt 1.1 och 1.2 till förordningen om motorfordons
avgasrening.



Innebär detta att man får modifiera en motor så länge kraven ovan uppfylls och maxeffekt och vrid inte ökas över tillåtna gränser?

Låter mycket trevligt i såna fall. thumbs up

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5852


Trådstartare
Reglerna är som sagt så nya att vi inte vet hur allt ska tolkas än. Vissa saker måste "provas", vissa kanske vi kan komma överens om med Bilprovningen. Därför blir en del svar lite tunna, hoppas ni har överseende med det.

Mats: Det står ju att katalysatorn ska komma från samma bil som motorn men den rimliga tolkningen borde vara att en ersättningskat som fungerar borde duga.

Eftersom kolkanister etc. inte är nämnt är det knappast ett krav.

Jonka: Vi vet inte. SFRo vill ha det så men det är ju inte övertydligt skrivet. Ett sätt att ta reda på saken är att testa ;-) Det kan bli lite jobbigt om man inte blir överens med Bilprovningen utan måste överklaga till Vägverket men det kan vara enda sättet att få reda på vad som egentligen menas.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20099



Innebär detta att det nu kommer att gå att regga som ombyggd fordon trots att bilen/motorn är "ny" (dvs såna med EU-intyg mm).
Tex en Honda Civicmotor i en Elise (och resten som behövs för ombyggt fordon)?
Tidigare var det ju tvunget att bli amatörbyggt i ett sådant fall.

Trevligt om gamla sanningar nu måste revideras åt rätt håll

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20099



Är turbokonverteringar (turbo på en motor som aldrig funnits med turbo) fortfarande omöjliga att regga?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Rullen
Uppsala
Här sen Sep 2005
Inlägg: 194



det var bara på ombygda så alla andra rörs inte av detta?

amatör har altså samma som förut ?

och när jag läser detta så antar jag att förgasar motorer blir omöjligt? och får man inte sätta i ett eget sprut ?

och detta gör inte att man får etanolkonvertera bilar som är i övrigt orginal?

bara så det blir klarhet i dett !

_________________
// Mikeal Rylen
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Så avgaskraven är i princip samma, skillnad är att man kan regga nya bilar som ombyggda fordon.

Alltid nåt, låter bra för framtiden.
Bara synd att man inte kan bygga förgasarbilar nyare än -76, men man kan inte alltid få allt man vill... thumbs up

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5852


Trådstartare
Ja, det blir möjligt (eller enklare ska man säga, möjligt var det förut också) att regga nyare bilar - även helfordonsgodkända - som ombyggt fordon eftersom man då kan tillåta motorbyte utan intygskrav.

När det gäller att ändra på motorn eller stoppa i ändrad motor har vi som sagt inte tolkningarna klara. Men reglerna tillåter inte etanolkonvertering.

Förgasarmotor blir i praktiken omöjligt även om det finns vissa skumma förgasarsystem med lambdareglering. Eget sprut, se ovan...

Amatörbyggt fordon har samma regler som förut, för "ändrat fordon" (dvs det som inte är ombyggt fordon utan bara lite ändrat) så gäller det inte heller enligt texten men exakt tolkning återstår.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19030



Det här var ju fantastiskt goda nyheter måste jag säga! thumbs up

Bra Jobbat!

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
sgt_nelson
Stockholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 13



Det låter ju aldeles fantastiskt! då kanske mina ideer går att lösa då....

_________________
Jerry Nelson
Citera
Stingray
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1447



Bra jobbat SFRo

_________________
//Björn Strömberg

BMW Abuser
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



therealpinto skrev:
Ja, det blir möjligt (eller enklare ska man säga, möjligt var det förut också) att regga nyare bilar - även helfordonsgodkända - som ombyggt fordon eftersom man då kan tillåta motorbyte utan intygskrav.


Så dom med "bygga med annan bmw motor i en bmw kaross" kan nu göra så?
Tidigare föll det om jag fattar allt rätt på att BMW vägrade skriva ett enda intyg på minsta lilla utsläppspartickel....typ...

Eller har jag som vanligt missuppfattat reglerna för detta med ombyggt fordon?

oavsett låter ju detta riktigt trevligt. thumbs up

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
peugeot_robban
Ängelholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Mycket bra jobbat! hade nästan gett upp hoppet om att få min Peugeot 205MI16-88 laglig. mycket jublande på peugeotklubben nu då peugeot tokvägrar att lämna intyg på motorn! många fulkonverterade 205or

thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Robert Brink
2 st peugeot 205gti-89 o en 205mi16 som ska reggas nångång när alla papper e klara o jag fått tag på bromsoken som ska sitta fram.
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



peugeot_robban skrev:
Mycket bra jobbat! hade nästan gett upp hoppet om att få min Peugeot 205MI16-88 laglig. mycket jublande på peugeotklubben nu då peugeot tokvägrar att lämna intyg på motorn! många fulkonverterade 205or

thumbs up thumbs up thumbs up


Aaaaaa, dom vägrar oxå...

Fick ett trevligt PM nyss oxå som bekräftade att jag tänkt rätt. thumbs up

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Hotte
Gotland
Här sen Nov 2004
Inlägg: 138



Kan det man då importera en gammal Bmw Hartge H50 och få den laglig på svenska vägar eller är det ännu kört?

_________________
Håkan othberg
Citera
Johan_W
MellanSverige
Här sen Jun 2003
Inlägg: 707



Det borde betyda att det är möjligt att montera en VW 1.8T 20V motor i en golf från 1990 som redan har katalysator. Det var goda nyheter!!

_________________
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8320



JohanWing skrev:
Det borde betyda att det är möjligt att montera en VW 1.8T 20V motor i en golf från 1990 som redan har katalysator. Det var goda nyheter!!


Precis, eller att bygga en Corrado TDI som jag funderat på....
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20099



Men det gäller att komma ihåg att allt annat för ombyggt fortfarande gäller. Drivlina+bromssystem, minst.

Att slippa omöjliga intyg är underbart, men det är inte fritt fram helt och hållet. SFRo's besiktningsmän kommer att vara rejält upptagna när poletten trillat ner (i vinter gissar jag).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Johan_W
MellanSverige
Här sen Jun 2003
Inlägg: 707



Niklas Falk skrev:
Men det gäller att komma ihåg att allt annat för ombyggt fortfarande gäller. Drivlina+bromssystem, minst.

Att slippa omöjliga intyg är underbart, men det är inte fritt fram helt och hållet. SFRo's besiktningsmän kommer att vara rejält upptagna när poletten trillat ner (i vinter gissar jag).


Jag tror det blir tidigare än så, det går ju flera(många?) bilar på gatan idag som inte är godkända som bara behöver en SFRo-besiktning för att bli godkända med de nya reglerna.

_________________
Citera
Skruva banåkabil
Ändrade avgasregler möjliggör motorbyten för fler
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
21 besök senaste veckan (32997 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande