Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
I vilken klass kan man rejsa en Seven?
1, 2, 3, 4   >>
6180 besök totalt
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003

Trådstartare

Jag har för mig att Roadsportreglementet förbjudit Sevens med mc-motor?

Finns det någon annan klass man kan köra i? Hellst bland andra glada amatörer?

Eller blir man hävisad till Blackrace på arken

Här sen Nov 2002

SLC GT260

Reglerna i korthet.... 4 hjul och kaross (tak frivilligt) max 2,6 liter

Gripenland
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Fredrik - SLC skrev:
... 2,6 liter

He, he, Då kan man ju faktist ha två Hayabusa motorer

Skämt åsido. Tack för tipset thumbs up

Jag ska ta och läsa på lite om SLC!

Här sen Mar 2003

Trådstartare
Hmmm, killarna i den klassen verkar väl proffsiga.
Jag vill påpeka att jag inte kan köra för fem öre så jag skulle behöva något som liknar en instegsklass. En korp-serie helt enkelt.

Man kan ju alltid åka på banträffar och dyl. tills jag känner mig mer mogen.

Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003

Finns det nån sida där man kan läsa om vilka krav som finns för att göra en Se7en tävlingslaglig dvs krav på bur, huvudbrytare etc? Tänkte bygga in så många av dessa sakerna från början...

MGB GT 1967
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Mattias Gripenland skrev:
Jag vill påpeka att jag inte kan köra för fem öre så jag skulle behöva något som liknar en instegsklass. En korp-serie helt enkelt.

Det vore ju kul med en klass för Seven-liknande bilar med "rimliga" regler, typ max 180hk, min vikt 600kg inkl förare eller nåt sånt där som är relativt lätt för alla att nå. Det är ju en avtagande nöje/kr faktor vartefter effekten ökar och vikten minskar. Jag skulle gärna tävla i en sån serie med typ fyra deltävlingar per år (inte så betungande) med krav att bilen ska köras tur och retur, typ inga "trailer queens".

Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

.

Det finns både och, grejen är att alla oavsett gör det för att det är kul och det finns utrymme för både och.... t.ex så hade vi en av Rejsa-skribenterna som kom och körde med sin Fyndbörsen Clio ett lopp för att testa lite.... Och det funkade utmärkt med.

Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Att mc-motorer skulle blir förbjudet i roadsport är nytt för mig!

Jag är med i MGCC och Hyllinge MS, man kan köra klubbtävlingar i båda dom, i fallet MGCC som Roadsport och i Hyllinge i klass Special. Det är verkligen blandade bilar och ambitioner i dessa klubbtävlingar, man hittar alltid nån att rejsa mot.

Sportvagnsserien är nog inte så mycket "budgetrejsing" längre, ivf inte om man tittar på mängden bantid i förhållande till startavgiften.

Här sen Nov 2002

Westfield skrev:

Det vore ju kul med en klass för Seven-liknande bilar med "rimliga" regler, typ max 180hk, min vikt 600kg inkl förare eller nåt sånt där som är relativt lätt för alla att nå. Det är ju en avtagande nöje/kr faktor vartefter effekten ökar och vikten minskar. Jag skulle gärna tävla i en sån serie med typ fyra deltävlingar per år (inte så betungande) med krav att bilen ska köras tur och retur, typ inga "trailer queens".

Funderar faktiskt på att bjuda in till LOCOST tävling.... såg dom i Norge och det verkar vara en himla vettig klass... sån bil kan man lätta bygga för under 100K thumbs up och fort gick dom med , med riktigt täta och roliga race....

om det är några som är intresserade så hör av till mig så jag vet om det finns intresse för en sådan klass i sverige....

Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Fredrik - SLC skrev:
[

Funderar faktiskt på att bjuda in till LOCOST tävling.... såg dom i Norge och det verkar vara en himla vettig klass... sån bil kan man lätta bygga för under 100K thumbs up och fort gick dom med , med riktigt täta och roliga race....

om det är några som är intresserade så hör av till mig så jag vet om det finns intresse för en sådan klass i sverige....

Berätta mer eller hänvisa till en länk!

Här sen Nov 2002

Pär Hylander skrev:
Fredrik - SLC skrev:
[

Berätta mer eller hänvisa till en länk!

Vet faktiskt inte var det finns på nätet .... men klassen finns både i danmark och norge... så någonstans där borde det gå att hitta....
Ska leta men om det är någon annan som vet eller hittar snabbare så får dom gärna posta här.

FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002

Jag har inte heller hört nåt om att MC-bilar skulle vara förbjudna i Roadsport (att dom borde vara det är en annan sak). Förra året så deltog en Dansk (tror jag) Westfield XTR2 i Roadsport.

Här sen Mar 2003

Trådstartare
Westfields förslag låter utmärkt tycker jag thumbs up

Jag gissar att jag inte kan delta i en Locost serie iom att jag köpt färdig ram mm

Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003

Tycker nog att alla bilar som bygger på Lotus Super Se7en skall kunna få tävla - annars får man ju även begränsa byggkostnaden etc...

(Trist bara att jag tänker använda en uppskrämd Saabmotor, men jag får väl köra med en snällare box om det blir aktuellt )

MGB GT 1967
Citera
Gripenland
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Mats Friberg skrev:

(Trist bara att jag tänker använda en uppskrämd Saabmotor, men jag får väl köra med en snällare box om det blir aktuellt )

thumbs up

Sätts gränsen till 600kg får jag låna 200kg bly från jobbet

Täby
Här sen Dec 2002

Visst får du rejsa i Roadsport med MC motor. Roadsport bygger ju på antal kg per hästkrafty. Eller rättare sagt antal reglements kg per hästkraft. Christer Almqusit körde ju t ex hem Roadsport A på Knutstortp i somras med sin Caterham Blackbird. Han satte visst nytt varvrekord också. 1,06 nånting. Smörgås Nisse hade ju det gamla på 1.07.7

Själv har jag med min 135 hästars K-serie Rover bara kört på 1.08,5 så nog går de fort dedär mc varianterna alltid. Fast då borde ju rattvridaren uppgraderas också en del på min bil... ;-)

Jag tror dock att du i princip blir tvungen att köra med förgasare för att den skall platsa in i reglementet pga uträkningen av reglementshästar.

Som fotnot kan sägas att man i Finland planerar en seven-serie till nästa år. Bilar i Seven-utförande är på förslag vare sig de heter Caterham, Lotus, Locost eller Westfield. Klart intressant klass. Några är redan igång och bygger locost där. Kolla bilderna här tex: http://www.multi.fi/~jsvahn/Throttlebottom/pictures.htm

Att sätta en gräns på 600 kg är (ursäkta att jag inte är politiskt korrekt och nickar instämmande) inte särdeles genomtänkt om vi talar om en seven-klass. En seven SKALL vara lätt. Det var liksom just lättheten som var det fina i Colin Chapmans konstuktion. En Seven som väger över 500 kg och körs på bana är ingen seven för banbruk... Den gode Colin körde ju Lotus bilar i rå aluminium just för att hålla vikten nere.

Nu kan jag vid närmare eftertanke godta Trend-Thomas nya Esther för modsport med Cosworth maskin på 340 hästar. En av de absolut finaste rejs-sevens som jag sett. Den var visst fiktad till 670 kg men det var för att få in den i klassen.

Sen är väl dedär med "locost" också en saning med modifikation. Det finns inget locost i racing. Och skall man börja med att hålla kostnaderna nere med reglemente så blir det väl till att hålla folkrace-auktioner med budgivning och budgivningsbulvaner etc.

"Trailer Queens"... ...men det är ju så bekvämt med trailer... Nä, i ärlighetens namn så måste amn väl ändå säga att man alltid vet att man kommer till banan med en banbil men inte att man kommer hem. En klass som införde trailerförbud skulle nog säkert gör att alla skogsvägar inom 2 kms omkrets från banan var översållade med smygparkerade trailers...

Som sagt Seven är en kul bil. Det är ju mer än en gång som seven utdömts som "too fast to race". Nu senast på Nürburgrings 24 timmars lopp. Så visst verkar en seven serie vara en bra idé.

Kanske att jag själv får tummen ur och tävlar på riktigt nån dag.

Kör så det ryker!

supersonett
Grästorp mellan Flo och Flakeberg
Här sen Jun 2003

Mats Friberg skrev:
Tycker nog att alla bilar som bygger på Lotus Super Se7en skall kunna få tävla - annars får man ju även begränsa byggkostnaden etc...

Har själv tänkt ha samma motor, vi får väl skapa en två bils cup

Ystad
Här sen Feb 2003

Du kan du ju även köra i modsport. Det var ett gäng locost bilar från både Norge och Danmark och körde hos oss på Knutstorp i år. Ta gärna en titt på våran hemsida där finns mer information.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

om man har tummen mitt i handen, vad är de lägsta priserna på fungerande, besiktigade, sevenkopior? och vad är det för nackdelar med de billigaste alternativen?

------

Kan någon också beskriva vad som gör att en bil blir kallad locost och inget annat? Är det en speciell ramritning som man kan bygga utifrån själv? Finns det inte flera olika "gratis" ritningar på ramar? Eller om man svetsar efter eget huvud o foton bara?

Göteborg, så klart. Fast nu LA.
Här sen Nov 2002

Magnus Thomé skrev:
om man har tummen mitt i handen, vad är de lägsta priserna på fungerande, besiktigade, sevenkopior? och vad är det för nackdelar med de billigaste alternativen?

------

Kan någon också beskriva vad som gör att en bil blir kallad locost och inget annat? Är det en speciell ramritning som man kan bygga utifrån själv? Finns det inte flera olika "gratis" ritningar på ramar? Eller om man svetsar efter eget huvud o foton bara?

Tjoho.. Priser är nog helt efter olikas huvud och vad som bjuds. Det som dock är viktigt med biltypen är att man är noggrann och inte har tummen HELT i handen. Ramar kan spricka här och var då och då och behöver hållas efter. Alla skruvförband bör gås över typ hela tiden. Det är väl det vanligaste. Det finns lösningar på det senare med olika typer av låsningar, när man väl lärt sig vad som lossnar när. I övrigt så beror det ju på drivlinans kvalitet hur mycket man får att göra med bilen.

Nackdelar med de billigaste är de som använt "fel" komponenter, då blir det tungt och följdaktligen rätt dyrt att få till väghållning värdig en Seven. Sen är det just det med ramen, att ägaren vet var svagheterna finns och kan överföra kunskapen.

I övr bland det roligate som finns att köra, alla kategorier.

En Seven-baserad serie i SLC? Låter som en riktigt hit! Kostnader ska nedhållas för stora startfält.

Förslag till reglemente
Krav:
Hel bur
Minvikt 550 kg inkl förare & vätskor
R-däck, enhetsvariant, tex 205 14" med lämplig profil.
Max slagvolym 1600cc, max 8000rpm (så blir det inte bara MC-motorbilar), eller ngn variant med enhetlig restriktor
Utsatt maxbredd resp längd (DAX/Rush mfl ska klara sig)
6st 90-minutersrace med fönster för förarbyte från 35-55 minuter.

Aerodynamik skulle nog bli ganska avgörande, så därför krävs nog ngn regel om det också...

Peter S, idéer?? AL brukar också vara vaken när det kommer till tekniskt finlir... låt höra!
Citera
Carl R
Göteborg, så klart. Fast nu LA.
Här sen Nov 2002

[/img]
Citera
Allmänt banåkaforum
1, 2, 3, 4   >>
6180 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande