Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bredbandslamda
4469 besök totalt
SFR Danne
Uppsala
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Bredbandslamda

Hej

Funderar på att köpa en bredbansdalamda
någon som vet en bra till rimligt pris
Funderar lite på denna : Innovate LM-1 bredbandslambda

Något man bör tänka på
vill ha möjlighet att koppla in bärbar pc
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Re: Bredbandslamda

Din första fråga bör vara denna:

Vad skall ja använda den till??

Svar 1: ha koll på vad motorn har för sig i daglig drift = Nej inte LM1 isf. LC-1 + DX16 funkar bättre eller nedan nämda alt.

Svar 2: Mappa upp bilen med = Visst, funkar bra, men sen då??

Svar 3: Behöver du Loggfunktionen? = Ja

Svar 4: behöver ditt styrsystem en bredbands lambda? eller kör den smalband?

Svar 5: denna för halva pengen kanske duger? (den har samma saker som LM1...) = http://shop.vems.hu/catalog/product_info.php?currency=SEK&cPath=1&products_id=101&osCsid=07ffb091473d5bf35387be4adcd2defa

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
SFR Danne
Uppsala
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Re: Bredbandslamda

Jovani skrev:
Din första fråga bör vara denna:

Vad skall ja använda den till??

Svar 1: ha koll på vad motorn har för sig i daglig drift = Nej inte LM1 isf. LC-1 + DX16 funkar bättre eller nedan nämda alt.

Svar 2: Mappa upp bilen med = Visst, funkar bra, men sen då??

Svar 3: Behöver du Loggfunktionen? = Ja

Svar 4: behöver ditt styrsystem en bredbands lambda? eller kör den smalband?

Svar 5: denna för halva pengen kanske duger? (den har samma saker som LM1...) = http://shop.vems.hu/catalog/product_info.php?currency=SEK&cPath=1&products_id=101&osCsid=07ffb091473d5bf35387be4adcd2defa

Svar 1 kör väldigt lite med bilen men är nära gränsen på allt. Vill ha koll på blandningen.
Svar 2 Har en kille som ska mappa bilen med broms bänk har till gång till ett motorlab.
Svar 3 Behöver är kansek inte rätt men skulle vara en fördel att kunna se om den har gått magert m,m
Svar 4 Nej den kör med smalbandslamda.
Svar 5 Ja om den är likvärdig och kan vara till användning för mitt ändamål, så är det klart ett alternativ.

Är det temp på sensorn?

Är lite pissig på engelska
behöver man köpa något extra för att kunna logga till dator?
Får man in RPM med den också?? Vore kanon för det priset?

JA den är nog värd pengarna mer än vad LM-1 kostar
Citera
SFR Danne
Uppsala
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Läste lite mer det värkar vara avgastemp måste man köpa en extra givare för det ?
Jag har en avgastemp sensor monterad, fungerar det med vilken som helst Kanske med min?

Vad kan den kosta totalt med frakt m,m ??
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

för att få riktigt nytat av en bredbanslambda bör man ha en något som loggar varvtal och turbotryck och kanske pedalläge.

allt det går att köpatill till innovate lambdan. genom att köpa en s.k aux box.

har själv en innovate LM1. köpte först bara lambdan, men det dreöjde bara två dagar innan jag beställde en aux box oxå. mkt lättare att få en överblick över hur det lirar.

och lm1 kan man koppla till bärbar pc, dock via com-port, så kanske en adapter behöver inhandlas.

den har även en anaolg smalbnadutgång, den sänder alltså ut en signal som ser ut som signalen från en smalbandslambda, så man kan använda bredbanslambdan till att "mata" styrdonet med lambda signal.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Toffe
Hunnebostrand
Här sen Mar 2004

Vems på svenska

http://www.vems.se/?p=1

/ Toffe

Uppsala
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Re: Vems på svenska

Toffe skrev:

/ Toffe

Tack för den, då slipper jag importera med osäkra betalningar m,m.

Köper nog en sån.
Citera
Rullen
Uppsala
Här sen Sep 2005

en funderign
går det inte att använda en MS II med en bredbandslamda och då får du så du kan logga på en dator med och går det inte att kopla det så man får mer fakta om motorn ? (utan att använda den som styrsystem)

Uppsala
Här sen Feb 2003

Hej!

Det är väldigt svårt att mappa en motor bara med hjälp lambdadisplay.

Eller om man lägger det så här:

1. I daglig drift har man ingen nytta av att glo på AFR siffror. Dom ska förhoppningsvis hålla sig inom mappade värden och så länge vakuumläckor/tryckbortfall uteblir kommer dom att beté sig likadant.

2. Det går inte att göra någon vidare mappning utan att logga MAP, varvtal och AFR. Minst. Helst vill man också logga lufttemperatur, EGT och accelleration (för att få ut vrid). Detta förenklar mappning betydligt då man kan få fram kompensationstabeller som snabbar upp processen.

Med andra ord är en bredbandslambda med loggning att föredra. Vill man bara mappa kan man låna/hyra den.
Själv använder jag Innovative LM1 + AuxBox. Den är lite klumpig för fast installation men har allt man kan önska sig. Jag använnder "sniffer" i avgasröret för snabb montering/demontering.

Man kan köpa billigare display + sond men som sagt, den är till begränsad nytta. Vad man egentligen behöver är varv/AFR/lambda -grafer.

Bor du i Uppsala och bara behöver mappa bilen kan du kontakta mig genom PM så kan vi eventuellt komma överens om något.

Horda
Här sen Nov 2002

Jag har en ny LC-1 till salu. 1995:- + ev.frakt.

Uppsala
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Jag har en kille som ska Bromsa bilen på rullande landsväg samt ev mappa om den .
Han jobbar med FÖRBRÄNNINGSMOTORTEKNIK och är LABORATORIECHEF
Så dem har alla tekniska utrustning som behövs.
Det är också den tidigare ägaren till min bil (Var han som byggde den ) han har även mappat konstruerat sprutet/tändningen.

Så jag tackar för erbjudandet, men låter honom göra det för han har kvar gamla programet m,m.
Så kan han gämnföra med tidigare bromsningar.
Hoppas Effekten finns kvar!!

Men jag vill ha en mätare för att kunna se Bränsle blandningen vid full last.
+ att avgastemp är bra att hålla koll på med högt laddtryck.
så är det kul att kunna logga det.
Citera
Fisåkare
Stockholm-Gotland
Här sen Dec 2005

Re:

beepbeep skrev:
Hej!

Det är väldigt svårt att mappa en motor bara med hjälp lambdadisplay.

Eller om man lägger det så här:

1. I daglig drift har man ingen nytta av att glo på AFR siffror. Dom ska förhoppningsvis hålla sig inom mappade värden och så länge vakuumläckor/tryckbortfall uteblir kommer dom att beté sig likadant.

2. Det går inte att göra någon vidare mappning utan att logga MAP, varvtal och AFR. Minst. Helst vill man också logga lufttemperatur, EGT och accelleration (för att få ut vrid). Detta förenklar mappning betydligt då man kan få fram kompensationstabeller som snabbar upp processen.

Med andra ord är en bredbandslambda med loggning att föredra. Vill man bara mappa kan man låna/hyra den.
Själv använder jag Innovative LM1 + AuxBox. Den är lite klumpig för fast installation men har allt man kan önska sig. Jag använnder "sniffer" i avgasröret för snabb montering/demontering.

Man kan köpa billigare display + sond men som sagt, den är till begränsad nytta. Vad man egentligen behöver är varv/AFR/lambda -grafer.

Bor du i Uppsala och bara behöver mappa bilen kan du kontakta mig genom PM så kan vi eventuellt komma överens om något.

VEMS lamdamätare kan man ansluta till PC, och sedan laddar man ned MEGATUNE från nätet(gratis så klart). I MegaTune kan man sedan logga värdena Lamda, EGT, och RPM, Så jag personligen skulle rekomendera VEMS, bra pris och smarta funktioner som man har nytta av som t.e.x logg. Utan logg så är de ganska värdelöst att mappa bara mot en mätare, precis som "beepbeep" säger.

MVH//Tobbe

Stockholm
Här sen Maj 2003

Viftar liv i en gamal tråd. VIlken blev det Danne? Vemsen? Lite sugen på den själv då jag behöver se min blandningen då jag har för höga avgastemperaturer.

GordonE
Växjö
Här sen Jan 2005

SFR Danne skrev:
Toffe skrev:

/ Toffe

Tack för den, då slipper jag importera med osäkra betalningar m,m.

Köper nog en sån.

Så tänkte jag med en ett par veckor, tills jag upptäckte att reprensentanten i södra sverige inte hade tid/lust att svara på mina mail, även att han ville att jag skulle skicka mail på beställningen när jag ringde till han.

Så det blev direkt från Ungern istället. Det skulle jag rekomendera, och det tog bara ett par dagar innan det kom. Till min förvåning hade de skickat som rek brev. Så visst månar de om sina kunder Ungrarna.

Även mailsupporten från Vems i ungern är superb. Jag fick svar direkt när jag hade frågor. Tror det tog under en timme att få svar.

Så gör dig själv en tjänst, köp från ungern och spara den femhundringen du minst sparar till mat eller nått

Jag är helt och hållet nöjd med min mätare, har haft den i ca tre månader utan problem. Men iofs har jag inte kört med den jätte mycket!

Mvh Gordon

MB 190 2.3-16T-86
Audi A2 1.2 TDI -01
Citera
NEO
Stockholm
Här sen Maj 2003

GordonE skrev:

Så tänkte jag med en ett par veckor, tills jag upptäckte att reprensentanten i södra sverige inte hade tid/lust att svara på mina mail, även att han ville att jag skulle skicka mail på beställningen när jag ringde till han.

Så det blev direkt från Ungern istället. Det skulle jag rekomendera, och det tog bara ett par dagar innan det kom. Till min förvåning hade de skickat som rek brev. Så visst månar de om sina kunder Ungrarna.

Även mailsupporten från Vems i ungern är superb. Jag fick svar direkt när jag hade frågor. Tror det tog under en timme att få svar.

Så gör dig själv en tjänst, köp från ungern och spara den femhundringen du minst sparar till mat eller nått

Jag är helt och hållet nöjd med min mätare, har haft den i ca tre månader utan problem. Men iofs har jag inte kört med den jätte mycket!

Mvh Gordon

Tjaba Gordon. =) Får man fråga vad priset landade på när den kom till Swe och vad som ingick i det priset? Köpte du med avgastempsensorn? Enligt Vems-swe-södra har de någon specialtillverkad?

GordonE
Växjö
Här sen Jan 2005

NEo skrev:
GordonE skrev:

Mvh Gordon

Tjaba Gordon. =) Får man fråga vad priset landade på när den kom till Swe och vad som ingick i det priset? Köpte du med avgastempsensorn? Enligt Vems-swe-södra har de någon specialtillverkad?

Tjena!
Tror den gick på ca 2400 hemma men jag hade tempsensorer, så jag köpte inte till det. Frakten är snuskigt billig iaf. De har en flat rate på frakten, tror det var 5 euro eller nått sånt(om det ens var så mycket).

Har även jämfört tempmätningen med en fluke mätare och det inte 10grader i diff...
Det ända jag tycker är lite kass är att bruksanvisningen och installationsbskrivningen finns på nätet. Sen kan det upplevas jobbigt att man inte kan dimma ner intensiteten på siffrorna om man kör på natten. Men det är inte omöjligt att det går, men jag vet iaf inte hur.

På bilderna ser den också fulare ut än vad den är. Jag köpte den normala med röd text både uppe och nere och med röd täckplast. Man ser iaf inte kretskortet som det ser ut på många bilder.

Iom att jag tyckte det var billigt så köpte jag en extra sond och lite smått och gott samtidigt :P

Mvh Gordon

MB 190 2.3-16T-86
Audi A2 1.2 TDI -01
Citera
skoterjocke
Fjärås
Här sen Jan 2005

www.creatix.se har fått hem AEM-bredbandslamda för 3290:- såg jag. Han håller hus i Göteborg.

Citera
Ronnyo
Alafors, GBG
Här sen Feb 2003

Går ni ihop några styckna så kan vi hjälpa er med gruppsköpsrabatter på bredbandslambda, egt mm.

Mvh Ronny, Racestuff.se

(om detta strider mot några regler så vänligen medela mig dett så plockar jag bort posten)

jol
Luleå
Här sen Apr 2005

Re:

För de som är svängiga med lödkolven (även alla andra ) finns ett till alternativ
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=553286

SFR Danne
Uppsala
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Re:

Ja det blev faktiskt ingen iår, fick spändera pängarna på nya bromsar & bakvagns upphängning istället. har inte kört något ännu direkt heller.
Har haft en massa problem
Ska skruva det sista inför En körning på LundaFlygfält på Söndag! Lite konbana

NEo skrev:
Viftar liv i en gamal tråd. VIlken blev det Danne? Vemsen? Lite sugen på den själv då jag behöver se min blandningen då jag har för höga avgastemperaturer.
Citera
Skruva banåkabil
Bredbandslamda
4469 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande