| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Mäta däcktemp Michelin Cup-däck
|
2717 besök totalt |
|
Mäta däcktemp Michelin Cup-däck
Vilka punkter skall man mäta tempen på?
Vad är de rek tempraturerna vid respektive referenspunkt? / från Lomma
_________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||||
|
_________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||||
|
Lite temp från ett pass på Sturup, 1 augusti
Efter tredje passet vf hf (yttre) 38 43 50 48 47 44 (yttre) vb hb (yttre) 46 57 51 48 48 43 (yttre) tryck efter 5 min 2,05 2,05 1,95 1,98 Efter andra passet vf hf (yttre) 37 39 41 38 39 36 (yttre) vb hb (yttre) 42 45 47 45 47 40 (yttre) Hade 2,2 fram o 2,1 back strax efter målgång Efter första passet vf hf (yttre) 36 46 48 37 41 44 (yttre) vb hb (yttre) 36 45 51 41 37 39 (yttre) Köpte en liten tempmätare på Jula. _________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||||
|
Re:
är ju snigeln från Lomma
_________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||||
|
Re:
lite långsammare varv och några minuter stillastående, dvs stänga av motorn, koppla loss selar och ta av hjälm. _________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||||
|
sedan vet jag inte hur bra mätaren är, men mäter man med samma så borde man få lite koll.
_________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||||
|
Re:
Då ska jag vara så elak att jag säger att du ska slänga den lappen med dom siffrorna för dom säger dig inget av nytta.
Tester visar att om man åker som en idiot genom sista kurvan och allt för fort in i depån och slänger sig på hjulen så kan tempen ha hunnit minska med ca 30 grader mot den verkliga i kurvan...om man inte har ngn som kan mäta direkt när man kommer in utan ska dricka kaffe osv innan så blir det enbart fel.
Så se till att ha en kompis som haffar dig nästa gång och återkom. Har du inte med dig ngn brukar det aldrig vara svårt att instruera en intresserad person vid depåräcket hur man gör...ofta brukar (rätt)folk bli jätteglada om de får hjälpa till på en racebil.
Så än säger jag inte att du sniglar för mkt...iaf inte på banan...i depån måste du dock lägga på en rem.
Lycka till. |
||||
|
Re:
För jag säger så.. och för att du ska ha nått att alltid ifråga sätta..
Probe versus Infrared Choosing a pyrometer? What is better probe type or Infrared? The answer really depends on the application. Most tire engineers prefer the probe type for tires as the probe gets down to the cord. At the cord, the tire heat is un-affected by out side factors and the surface rubber insulates the heat for long enough for you to take readings. There is also an elastic stretching of the rubber near the cord that creates heat as well. The bottom line is that probe type pyrometers are best for specific applications such as tires. on the other hand, Infrared pyrometers are versatile and can be used to check just about any kind of surface temperatures. You can find sources of heat which will affect the driver, locate dead engine cylinders, check track temperatures, brakes and just about anything. You can even use them on tires. However, this is a bit of a compromise. You will be getting a surface reading that will be 10-40 degrees cooler than temps taken with a probe type pyrometer. You will also get variances from the engine and brake heat. Further, the track temperature will cool off the surface very quickly. A tire with camber in it will ride on the inside edge when the car is rolling back to the pits. The area that is in contact with the track will cool down at a different rate than the rest of the tire. Your readings will not be as relative as compared to probe readings. If you accept the limitations, the Infrared pyrometers will work for tires but will not be relative to probe readings nor will the delineation be as good. Using the right tool for the right job always produces better results. Just as the probe type is better for tires, the infrared type is better for most other surface temps. The probe type is designed to be submerged in rubber and does not work well for things like track temperatures. For rubber, probe type is best. For surface measurements, the infrared stands out. NÖJD...? _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||
|
Inte helt värdelöst med en laser.....
Allra viktigast är ju kankse trots allt skillnaden mellan inner mitt och ytter ( eller, alltså helst inte för stor skillnad )...och då funkar lasern bra, och är snabb och smidig.......
_________________ / Martin Spetz Racern: |
||||
|
Re:
Sanning med modifikation En laser är ruskigt kännslig för strålnings värme, så missvisning är lätt att få Tex på min bil där det hänger 2 glödade turbos vid bakhjulen, eller på liknade bilar.. Mäte på en e36 där avgassystemet gick när och värmde upp massa också, men visst man får ett hm _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||
|
Med nål mäter man tempen i stommen och stommen svalar betydligt långsammare än ytan.
Men mäter direkt/snabbt så funkar det även med ytmäting. Men båda fallen ger missmach, hälst skall man mäta under köring. Nu vart det knöligt och DYRT. Så Rickard, det lilla ordet VARFÖR. Inte bara häva ur sig något utan komma med lite fakta också om vad och varför. Kanske är det för mycket bejärt, eller? _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Re:
Du har faktan ovan sen om du inte vill ta in den är det upp till dig Så fråga på du varför......Men det kanske är för mycket begärt att du ska förstå _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||
![]() |
Däck för banåka
Mäta däcktemp Michelin Cup-däck
|
2717 besök totalt |
