Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Däck för banåka
![]() |
4768 besök totalt |
Mina S-03 efter 18 mil på Kinnekulle Ring...
De två yttersta raderna med klackar på vänster framdäck har rest sig ordentligt - och det verkar vara permanent - vad kan man läsa ut av det? Bilder och mer detaljer finns i tråden om min banåkabil. Vad tror ni? Några rekommendationer till nästa bankörning? _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||
_________________ ![]() |
||
Re: Mina S-03 efter 18 mil på Kinnekulle Ring...
Jag tycker det ser ut som om du hade roligt! ![]() Vill man ändra på hjulvinklarna så är nog inte lite mer camber i fram fel, det ser jag som en generell rekommendation för hårdare kurvtagning. (jämfört med de flesta standardbilars originalvinklar) _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||
Tycker det ser bra ut, mina S03 såg ungefär likadana ut förra året på kinnekulle. Hajfenan vet jag inte hur den uppkommer. Någon?
_________________ Martin Scotte -Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak. Honda Civic Superstage: 1.22.44 |
||
Jag tror att anledningen till att gummit rest sig ("hajfena"?) vid klackarna är att däcken är så nya. Ofta slits standard däck väsentligt mer per mil de första 1000 milen än de därefter, förutsatt att man kör normal svensson körning. Om det är så att de är mjukare i början och så att säga härdar till sig efter ett tag eller något annat vet jag ej.
Annars tycker jag dina däck såg välbehållna ut med tanke på 18 mils bankörning. ![]() /Johan ![]() _________________ Johan B |
||
Jag vill påstå att du kört med för mycket luft och där med inte fått någon hjälp av stommen. Detta däck har dessutom en mycket stabil stomme.
Däcket är trots allt inte nött på "utsidan" som det gärna blir med för standardbetonade hjulvinklar och däck med lite luft/klen stomme. ![]() Att ha mycket luft i ett däck är inget som gör prestandan bättre utan snarare tvärt om. "Lagom" med luft är när slitaget fortfarande är kvar på slitbanan. Börjar man tugga på däckssidan så måste mer luft i som komplement alternativt andra hjulvinklar. ![]() Med tanke på att Miatan inte vägen så mycket och att den är relativt rätt konstruerad tillsammans med S-03:or så skulle jag uppskatta att ett varmtryck borde ligga på mellan 2,2-2,3... ![]() ![]() Annars får du lyda vissa andras råd, kör saktare ![]() ![]() _________________ //Robban Livsnjutare, inte bara med hjälp av bilar... http://robsonsblogg.blogspot.se/ |
||
Jag håller med Robert.
För mycket luft i däcken. Mindre luft ger mer grepp till en viss gräns både avseende trycksänkning och överhettningstid. De bygger upp värme snabbare och ger därför sämre grepp snabbare. Vill man ha tryggare egenskaper med lite längre tid till överhettning och med mindre maxgrepp kör man med kanske så mycket tryck som du har nu. Slitagebilden i övrigt säger väl mer negativ camber. Nya däck snedsliter rätt mycket p.g.a den ökade skjuvförskjutningen som kommer från det djupa mösntret. Förmodligen därför gummit som slits av från klackarna kan lagras på insidan som knappt är i kontakt med backen. _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||
Tack för alla svar och tips
![]() Jag tror att ni som förespråkar lägre tryck har rätt; jag noterade själv att däcken inte slitit särskilt långt ut på kanterna, men det överskuggades i mitt resonemang av att däcken var väldigt varma och av "hajfenorna". Jag har ju bara kört på Toyo Proxes T1-S innan - med samma och även med högre tryck - utan "hajfenor". Å andra sidan har jag aldrig kört så länge utan att gå i depå; nu körde jag säkert 40 minuter i sträck utan att slå av på tempot en enda gång ![]() Däcken var förresten overkligt hala på morgonen - då var de ju nästan helt nya med endast 30 mil landsvägskörning i sig; det blev bättre rätt snabbt... Mer negativ camber... ja, kanske... Jag har ju inte berättat om mina intryck av banan (det här var mitt första besök på Kinnekulle Ring) - kanske bäst att göra det i en annan tråd - kommer strax ![]() _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||
Jag gillade den kurvan - det är kanske det vi ser på däcket ![]() Några rullande korvar var svårt att höra - de överröstades garanterat av däckens "hollywood"-tjutande ![]() ![]() _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||
Jag har en kompis som har hajfena på baksidan av klackarna. Oxå nya däck men vinterdäck då. Det vaerkar vara jämnt med "hajfenor" över hela däcksbredden nån som har nån ide om varför dom uppkommer? Alltså rent tekniskt vad som händer med däcket att han kör hårt är det ju inte så mycket snack om.
_________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||
![]() |
Däck för banåka
![]() |
4768 besök totalt |