Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
4379 besök totalt |
Kommer inte ihåg om någon skrev något vettigt i den här tråden:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||||
Jag skulle sätta en slant (högst en selma då) på att det är för att få LIKA längd på insugen...annars går det emot all teori som jag läst...obalans är ordet...men jag är bara en glad amatör
![]() _________________ Per Larsson. Kör Volvo 855 TURBO. |
||||||||
Med insugstrattens längd styr man momentkurvans lutning. Långa trattar ger högt vrid på låga varv och med korta flyttar man upp kurvan. Mer avancerade motorer, typ F1, har variabel längd på trattarna och får då effektivaste längden i förhållande till varvtalet.
Den typ som du ser där är ett Crower insug för Chevrolet och de har kompromissat fram den här lösningen för att sprida momentkurvan över ett större varvtalsregister. State of the art på 70-talet. Janne |
||||||||
Re:
Även sent nittiotal på en japansk motor, Hayabusan har olika längder på trattarna. 2 långa och 2 korta. ![]() |
||||||||
Ska man dra det till sin spets så kan man studera uppbyggnaden av en "vinkelrak" 6 motor från en tysk fordonstillverkare...
Motorn har x flow men mellan cylinderbankarna skiljer det 15grader så varannan cylinder har kort/ lång väg på insug resp. avgas kanal, dock sitter det 1! topplock på denna motor som sammanbinder båda cylinder bankarna ![]() Motorn blir väldigt kompakt och får plats i en "golf" klass bil. ![]() Insuget har inbyggd kompensation för dom olika långa insug/avgas kanalerna men effektiviteten slår inte världen med häpnad. Dvs vill man stämma av motorn för ett visst vartal så satsar man på lika långa kanaler på ALLA cylindrar _________________ Mathias Hellqvist |
||||||||
Re:
VR6an verkar iaf inte vara byggd för max sugeffekt eller racing som främsta designmål. ![]() |
||||||||
Re:
den har väl dessutom utöver det, 2 olika insugslängder som styrs via en vacuumklocka. (rulle som snurrar i insuget och ger luften olika lång väg till cylindern) _________________ Andreas Nyström |
||||||||
Re:
Menar du att inte längden på runners har betydelse på en turbobil? Isf hållar jag inte med dig. _________________ Joachim Qvarnström |
||||||||
Re:
Men skall du optimera en turbolösning så gäller det väl att vända på alla stenar som vid all annan optimering. Turbon är ju en dynamisk historia (Rotrex är lite mer statisk). Skruvkompressorlösningar påstås visst vara ganska okänsliga, men det är väl relativt som allt annat. |
||||||||
Re:
Vi ökade våra runners från korta till väldigt långa utan att gå in på detaljer och bilens körbarhet och respons blev som natt och dag, liknande faktiskt en rapp sugmotors. Bilen gick efter detta lika fort på strippen med 1.2 bar som tidigare med 2.0 bar. _________________ Joachim Qvarnström |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
4379 besök totalt |