Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Snabbaste tiden i Superstage med "gatdäck?"
<<   1, 2, 3   >>
5112 besök totalt
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002

Re: Gatdäck

Jon80 skrev:
Qvarnis skrev:
Anders Dauner skrev:
Qvarnis skrev:
Anders Dauner skrev:
Qvarnis skrev:
Med gatdäck tror jag mig veta Erik menar ett normalt vanligt däck som levereras på 99.99% av alla personbilar, må vara i hög tum och lågprofil. Återstår tre andra sorter: Slicks som inte är godkänt på gata, R-däck vilket är godkänt men inte menas i detta fallet och däck ämnade för dragracing.

Ja, men var går gränsen mellan ett gatdäck och ett R-däck egentligen? Vad är definitionen för ett R-däck? Mönstret? Gummiblandningen? Stommen?

Tycker du det är svårt att se skilnaden mellan ett "vanligt" däck och ett R-däck?

Nej, skrev jag det?

Det gjorde du inte. Men om du ser skillnaden så förstår jag inte problemet.

Anders har en stor poäng här. Tex PCS-slalomen har reglemente där ett däck som inte klassas som R-däck, ändå går som R-däck, just för att däcket har egenskaper som är betydligt närmare R-däcks än gatdäcks. Så åter till frågan.. vart går gränsen? Är det en utseende grej menar du?

om man inte vet vad som är "ett vanligt däck" i normalfallet är det inte stor ide att diskutera det. Klyva hår kan vi göra hur länge som helst, men sunt förnuft fäller avgörandet här. Om man anstränger sig lite?

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Jag letade efter ett ord "Treadwear" (jag viste vad det hette men kunde inte stava till skiten )
Så sökfunktinen är bra.
Här är en lite förklaring,fingervising, för R-däck kontra gatdäck, se

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5275

Åkersberga
Här sen Nov 2002

Qvarnis skrev:
om man inte vet vad som är "ett vanligt däck" i normalfallet är det inte stor ide att diskutera det. Klyva hår kan vi göra hur länge som helst, men sunt förnuft fäller avgörandet här. Om man anstränger sig lite?

Jocke, jag är ganska övertygad om att du förstår vad jag menar (men kanske inte vill...). Det jag undrade var om det fanns en vettig definition. Om Bilsport nu delar in sin lista efter gatdäck, r-däck och slicks så förmodar jag att man har något dyl. Annars är det ju som upplagt för tjafs. Det finns ju trots allt däck som landar någonstans i gränslandet.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Re:

Y-Maleky skrev:
Gatdäck? Jag har kört R-Däck på min bruksbil de senaste 3 åren och samt även besiktad och blivit stoppad av Polisen, aldrig fått nån anmärkning.
Är mina däck inga gatdäck ändå

Inte enligt Bilsports definition, men var inte orolig för de delar inte ut böter.

Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare

Qvarnis skrev:
Jag tror att det är med en GT3 MK1 -00 av Gullabo, 1:28,8.

Ja, den tiden finns också med i listan. https://rejsa.nu/superstage/?Klass=1 (100% originalbil, gatdäck)
Den sattes på gamla asfalten och hur mycket det ger vet väl ingen.
Jag är mest förvånad över hur jag som aldrig kört 911 på bana kan slå Gullabos tid, men det är väl bara att vara nöjd även om jag inte var det just då.

Qvarnis skrev:
Med gatdäck tror jag mig veta Erik menar ett normalt vanligt däck som levereras på 99.99% av alla personbilar, må vara i hög tum och lågprofil. Återstår tre andra sorter: Slicks som inte är godkänt på gata, R-däck vilket är godkänt men inte menas i detta fallet och däck ämnade för dragracing.

Precis, det är Bilsports definition som gäller. Bara titta på de länkar jag angav i första inlägget, och det är väl ganska logiskt om man ska kunna tävla på någorlunda samma villkor. Ingen lär köra sin bil snabbare på gatdäck än på r-däck än på slicks.

Ett r-däck är naturligtvis ett gatdäck det också, men vi vet ju alla att de skrapar av tid när man kör och därför har Bilsport en egen klass för det (med undantag för de bilar som numera levereras från fabrik med r-däck som kör klass 1.)

Att det sedan finns däck som befinner sig i gränslandet är inte mycket att göra åt, man får väl använda sunt förnuft?

De däck jag körde på befinner sig knappast där så jag har fått svar på min fråga.

Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002

Det är tydligt att nya asfalten gör ganska ordentligt mycket tid på varvet. Exakt hur mycket är däremot svårt att säga. Det är ju bara riktigt trångsynta som fortfarande inte accepterar detta faktum. Det är ju bara att jämföra tider på likvärdiga bilar. I tidningens värld är det ju ingenting dom skyltar med eftersom referensvärdet mot gamla bilar då skulle omintetgöras.
Bara lite OT..

/pete

Erik B skrev:
Qvarnis skrev:

Ja, den tiden finns också med i listan. https://rejsa.nu/superstage/?Klass=1 (100% originalbil, gatdäck)
Jag är mest förvånad över hur jag som aldrig kört 911 på bana kan slå Gullabos tid, men det är väl bara att vara nöjd även om jag inte var det just då.

.

abd

Här sen Feb 2003

Det visar sig den 9e, eller?

/A

Puppan skrev:
Det är tydligt att nya asfalten gör ganska ordentligt mycket tid på varvet. Exakt hur mycket är däremot svårt att säga. Det är ju bara riktigt trångsynta som fortfarande inte accepterar detta faktum. Det är ju bara att jämföra tider på likvärdiga bilar. I tidningens värld är det ju ingenting dom skyltar med eftersom referensvärdet mot gamla bilar då skulle omintetgöras.
Bara lite OT..

/pete

Erik B skrev:
Qvarnis skrev:

.

Horda
Här sen Nov 2002

Listan som finns här på Rejsa är ju inget som bilsport står bakom. Det är vi själva som lägger in våra bilar där. Så där är det upp till var och en att avgöra vad som är R-däck eller gatdäck. Men det funkar rätt bra. Bara i något undantagsfall som det dyker upp ej helt korrekt information.
Vad som isåfall är svårare att avgöra är vad som är en gatbil. Ex. Audin som numera ploppat upp i listan på modifieradegatbilar. Det stod på bilsports hemsida att det va en tävlingsbil. Tiden är körd med slicks och en stoor mastodont vinge bak som jag då aldrig sett på en gatbil för. Så man får tydligen ta uppgifterna med en nypa salt.

El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002

Gulp... ehhh
Eller så får vi se hur kass jag är på att köra

/Pete

abd skrev:
Det visar sig den 9e, eller?

/A

Puppan skrev:
Bara lite OT..

/pete

Erik B skrev:
Qvarnis skrev:

.

Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare

Puppan skrev:
Det är tydligt att nya asfalten gör ganska ordentligt mycket tid på varvet. Exakt hur mycket är däremot svårt att säga. Det är ju bara riktigt trångsynta som fortfarande inte accepterar detta faktum.

Ja, jag har heller ingen susning vad det kan göra men att det är skillnad förstår jag. Säkerligen är det ingen konstant vi letar efter heller, lär dessutom skilja från bil till bil och däck till däck.
Typ ju mer jag letar efter bra exempel ju mer konfys blir jag för det är alltid något som ställer till det, olika förare, däck, underlag osv.

ovetenskapligt verkar det som om "de flesta" verkar tycka att asfalten gör 1-2 sekunder och r-däck 1-2 sekunder(?) om det är rätt eller ej har jag ingen aning om, men jag skulle gissa att r-däck gör större skillnad än underlaget.

RallyStacke
Skillingaryd
Här sen Mar 2004

Jag har kört 1.25.5 med gatdäck (standarddäck från fabrik). Tiden bekräftad av Bilsport och med i Bilsport.

Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Re:

Rallystacke skrev:
Jag har kört 1.25.5 med gatdäck (standarddäck från fabrik). Tiden bekräftad av Bilsport och med i Bilsport.

Lägg in tiden i listan på rejsas lista!

Men det var med modifierad bil, eller hur?

Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003

Erik B skrev:
ovetenskapligt verkar det som om "de flesta" verkar tycka att asfalten gör 1-2 sekunder och r-däck 1-2 sekunder(?) om det är rätt eller ej har jag ingen aning om, men jag skulle gissa att r-däck gör större skillnad än underlaget.

och hur stor skillnad tror "de flesta" att slicks gör jämfört med R-däck?

RallyStacke
Skillingaryd
Här sen Mar 2004

Re:

Erik B skrev:
Rallystacke skrev:

Lägg in tiden i listan på rejsas lista!

Men det var med modifierad bil, eller hur?

Man kan väl inte ha 2 tider med samma bil? Har en tid på 1.24.66 med r-däck i listan...
Ja, bilen var modifierad. Men ändå billigare än en Porsche GT3
När jag körde då hade jag Öhlins Road & Track + ca 400-450hk

Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Re:

Rallystacke skrev:
Man kan väl inte ha 2 tider med samma bil? Har en tid på 1.24.66 med r-däck i listan...

Varför inte? Det är ju rätt stor skillnad i förutsättning med andra däck, och det kan ju onekligen ge ledtrådar till en del frågor som ställs i den här tråden.

1.24.66 med r-däck
1.25.5 med gatdäck

Samma bil/trim, samma underlag, samma förare, liknande förutsättningar?

Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare

Kenson skrev:

Eftersom ingen annan gissar så gissar jag på att "de flesta" tycker ytterligare 1-2 sekunders förbättring mot r-däck.

Naturligtvis öppet för diskussion, för jag är ute på verkligt djupt vatten.

Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003

Re:

Erik B skrev:
Rallystacke skrev:

Varför inte? Det är ju rätt stor skillnad i förutsättning med andra däck, och det kan ju onekligen ge ledtrådar till en del frågor som ställs i den här tråden.

Jag har för mig att den gamla tiden tas bort när du lägger in den nya. Så gjorde den på min när jag hade en tid med originalbil och sen lade in en annan tid på samma bil men att den då var modifierad.
Det är alltså en teknisk begränsning i listan, ingen mental.

Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002

Erik B skrev:
Kenson skrev:

Eftersom ingen annan gissar så gissar jag på att "de flesta" tycker ytterligare 1-2 sekunders förbättring mot r-däck.

Naturligtvis öppet för diskussion.

Beror ju visserligen på vilka r-däck och vilka slicks man jämför. Men Magnus körde 2,05sek snabbare med slicks under samma förutsättningar. Man kan ta närmare 1sek bara på ett nytt slick och ett som är kört med någon tävling.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Re:

Joakim Winkler skrev:
Jag har för mig att den gamla tiden tas bort när du lägger in den nya. Så gjorde den på min när jag hade en tid med originalbil och sen lade in en annan tid på samma bil men att den då var modifierad. Det är alltså en teknisk begränsning i listan, ingen mental.

Hmm, det var inte så optimalt. Men det kanske blir en väldigt lång lista annars?
Jag hade en gammal tid i en Audi som inte finns kvar (tur det ).
Trist att gamla tider man satt försvinner. Man kan ju trots allt byta bil också.
Bäst vore ju om man kunde redigera sina tider, dvs. ta bort gamla om man förbättrat tiden med samma förutsättningar men också ha kvar om man byter märke eller klass.

Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003

Re:

Erik B skrev:
Bäst vore ju om man kunde redigera sina tider, dvs. ta bort gamla om man förbättrat tiden med samma förutsättningar men också ha kvar om man byter märke eller klass.

En biltråd är ju bra att ha då!

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Re:

Karl Birgander skrev:
En biltråd är ju bra att ha då!