Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2757 besök totalt |
Storlek på "rejsdojjor"?
Jag har en liten tid gått i tankarna att skaffa mig ett par vettiga skor att köra bil i. Kanske inte nödvändigtvis för turerna till affären och hem, utan mer avsett för dom där lite extra uppiggande rundorna. Har tittat lite närmare på bla Sparcos alternativ. Både höga och låga. Nu till frågan, hur "stora" är storlekarna på dessa skor? Är dom små i storlekarna? Kanske är dom smala framtill? Jag har inte möjlighet att vända mig till en lokal affär för utprovning vad jag vet. Att få höra era erfarenheter tillsammans med eran normala storlek på skor vore mycket värt innan jag köper något. PS. Jag gjorde lite sökningar här på forumet innan jag valde att posta min tråd. Blev dock inte så klok av det, då jag inte fann någonting om ämnet i fråga. DS _________________ /Anton Lillsund |
||||
Re: Storlek på "rejsdojjor"?
Hej Anton Sparcos är bara att prova ut i rejsshop. Med det priset så vill man ha skor som passar som en handske Själv har jag ett par sparco + ett par som jag köpte på stadium för 400 kronor. De ser ut som ett par rejsskor och framförallt är de smala vilket hjälper till bär man villl hantera pedalerna med precision. andra paret är en storlekstörre än sparcosarna och är helt ok att använda dagligdags! _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
Jag har också köpt ett par på Stadium, likadana som dina cat7even kanske?
Smala och lite rejsiga. Nackdelen är att folk har frågat om jag börjat med brottning. ![]() Jag? Brottning? ![]() _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
Trevligt med svar.
![]() Jag har inte tillgång till någon rejsshop vad jag vet. Eller vet ni om någon i västeråstrakten? Däremot fick jag en idé, att prova ut rätt storlek på tex Stadium måste fungera bra. Då är det bara att beställa sen. Jag har fått för mig att skorna på Stadium inte riktigt är i samma klass som dem jag kan köpa i en rejsshop. ![]() _________________ /Anton Lillsund |
||||
Framför allt så är ju Stadiumskorna inte godkända om du skall tävla. Jag gillar mina Stadiumdojjor iallafall. _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
Stadium har även Puma-dojjor som kostar 900 spänn. Köpte ett par i helgen faktiskt. Frågan är om de är godkända. De går ju över anklarna och är i mocka (bl.a. dock)?
_________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
om jag inte missminner mig helt, så behöver skor ej vara fia-godkända för att tävla i.
kraven är nog att dom inte skall vara i brandfarligt material. vet att en vän till mig kört i slc med sina gamla cowboyboots ![]() ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Såna här har jag:
![]() http://motorsport.puma.com/products. Jag fick faktiskt gå upp en storlek mot normalt, från 39 till 40. OBS! Det är inte Nomex i dessa skor! _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
http://motorsport.puma.com/products.
Dessa var det jag köpte och det står ju faktiskt på sidan att de är "full FIA fireproof protected". Låter ju bra. _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
Vad kostade dom? _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
899 kronor på Stadium i Borås. _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
Får korrigera lite. http://motorsport.puma.com/products.
Dessa var det, men även dessa skall vara godkända enligt Puma. Lite annan färg var det också. Svart på hälen. Annars exakt samma modell. Det är jag säker på nu. ![]() _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
Jaha, efter allt det här blir det till att dra sig mot Stadium imorgon. Främst för att "provköra" storlekarna. Beroende på om skon är godkänd eller inte så kanske det blir affär.
Jag tackar ödmjukast för info och tips. ![]() _________________ /Anton Lillsund |
||||
för säkerhetsskull Stadiums billigaste ovandel i läder
innertyg nylon? sula gummi Duger mao gott till vanligt landsvägs åka plus enklare bankörning samt att ha på sig och gå omkring i Med restriktionen att innertyget kan smälta vid brand. MAo kör du med underställ och riktig overall så är det en svag punkt. Med vanliga kläder skyddar lädret längre än kläderna. Viktigast av allt är att det är en bättre sko än dina vanliga. Jämfört med dagens träningsskor som bara består av plast PUMA? (Ej godkända för race)? Sparco ovandel läder innertyg nomex sula gummi _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
Jag har precis fått det första exet i Sverige av Pumas nya modell Repli Cat Mid Leather.
Underbara dojjor! Dom är "not flameproof equipped", men läderskor brukar väl i allmänhet va godkända? Inte för att det spelar mej nån roll, men ändå. Sen måste jag bara rekomendera Intersport som din "rejsshop"! Även om jag är lätt partisk. _________________ S a m u e l S Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl |
||||
Racingförare ska vara småväxta! ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2757 besök totalt |