Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Säkerställa oljesmörjningen
1498 besök totalt
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Trådstartare

Har nu sökt och donat här på forumet om oljeförsörningen.
Resultat:
*Används slicks/r-däck krävs det torrsump eller svalpplåtar i sumpen
*Accusump är ett hyffsat alternativ till ovan
*oljetrycksmätare ska monteras i toppen

Vad vill jag nu då? Jo hur ska jag realisera det ovan nämda på en saab 900??

*Skvalpplåtar är inte lätt att fixa pga att ovandelen av växellådan fungerar som oljetråg. Går det att svetsa in plåtar då?

*Dom exempel på torrsumpar jag sett använder minst två oljepickuper. Klurade lite på en egen lösning. Varför inte använda en sugpump som tar olja från originalpickupen? Konstruktionen med tråget gör ju att det blir svårt att ordna nån annan variant. En enstegspump är ju inte så fruktansvärt dyr. Sen kan ju originalpumpen sköta trycket i motorn.

*Säljs accusump i sverige?

*Hur ska jag kunna montera in oljetryckgivaren i toppen?

Hoppas frårna är någorlunda klara...

Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

För att upptäcka om oljepumpen suger luft istället för olja behöver du knappast ha oljetryckkontakten i toppen. I så fall räcker det ju med att den sitter i direkt anslutning efter pumpen. Fast på Saab kanske det är samma sak som att den sitter i toppen?
Jag skulle ha satt den i så nära anslutning som möjligt före "första oljekonsumenten" i motorn. I så fall märker man ju även om tryckledningen från pumpen till förbrukaren skulle ha fallerat av någon anledning.

Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Ja det du skriver låter ju onekligen vettigt. Får ta och titta lite på konstruktionen senare.

Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Re: Säkerställa oljesmörjningen

DanneT16 skrev:
Har nu sökt och donat här på forumet om oljeförsörningen.
Resultat:
*Används slicks/r-däck krävs det torrsump eller svalpplåtar i sumpen

*Dom exempel på torrsumpar jag sett använder minst två oljepickuper. Klurade lite på en egen lösning. Varför inte använda en sugpump som tar olja från originalpickupen? Konstruktionen med tråget gör ju att det blir svårt att ordna nån annan variant. En enstegspump är ju inte så fruktansvärt dyr. Sen kan ju originalpumpen sköta trycket i motorn.

Det beror väl helt och hållet på hur resp motors sump och oljepickup ser ut. Tror att många rejsar med helt orginal våtsump.

Intressant tanke med en extra pump, men att ta det från orginalpickupen verkar ju verkningslöst så att säga, suger det luft så lär ju den nya separata pumpen göra det också. Eller menar du att låta elpumpen pumpa upp oljan till en reservoar som vanliga oljepumpen sen suger ifrån?

Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Trådstartare

Pär Hylander skrev:

Eller menar du att låta elpumpen pumpa upp oljan till en reservoar som vanliga oljepumpen sen suger ifrån?

Ja precis så tänkte jag. En pump pumpar upp oljan i en extrern tank och oljepumpen i motorn suger från tanken. Eller ska man göra tvärt om kanske..

Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

DanneT16 skrev:
Pär Hylander skrev:

Eller menar du att låta elpumpen pumpa upp oljan till en reservoar som vanliga oljepumpen sen suger ifrån?

Ja precis så tänkte jag. En pump pumpar upp oljan i en extrern tank och oljepumpen i motorn suger från tanken. Eller ska man göra tvärt om kanske..

Alt 1 låter väl säkrare. Motorns vanliga oljepump går alltid tilsammans med motorn. Sätter du en extern pump som drivs av el eller rem så kan den ju stanna. Av den anledningen känns det rimligt att ha en nivåvakt i externa kärlet.

Bromma
Här sen Feb 2003

DanneT16 skrev:
Pär Hylander skrev:

Det stora problemet är tråget. Ska man ha torrsump så tycker jag man ska göra det ordentligt. Annars rekomenderas som du säger accusump.
Ett riktigt torrsumpsystem har så många andra fördelar paralellt som man missar annars. Man kan tänka sig en 3 stegspump, två sug och en tryck. Det blir billigare än t,ex 4 sug och en tryck.

Med fler stag kan du evakuera olja på fler ställen. t,ex topplocken, så den slipper rinna ner efter väggarna i motorn och fångas av veven å bilda skumm. Man kommer också ifrån att tråget måste handskas med all olja.

Vidare producerar en bra torrsumpspump ett fint vevhus undertryck. Bra för ringtätning och olja i förbränningsrummen. Samt ventilation.

Jag har en kanonfin accusump om du vill ha.

Göran Malmberg.

Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Göran jag pm:ade dig

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Vissa bilar har väl flera pickuper/oljepumpar från tråget? Eller är jag helt ?

Bromma
Här sen Feb 2003

Magnus Thomé skrev:

Visst, har man fyra evakueringssteg så kan man lägga ett i vardera toppen och två i tråget. Eller hur nu motortypen påbjuder. Det hela går ut på att få bort oljan ur motorn snabbast möjligt när den lämnat smörjstället.

Andra fördelar.
om man får motorhaveri så rinner inte oljan ut på banan.

Göran Malmberg.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Även med våtsump alltså?

Laholm
Här sen Nov 2002

Göran Malmberg skrev:
[quoteVidare producerar en bra torrsumpspump ett fint vevhus undertryck. Bra för ringtätning och olja i förbränningsrummen. Samt ventilation.
.

Hur är mekanismen som gör det fördelaktigt för ringtätning och olja i förbränningsrummen med undertryck i vevhuset?

mvh, pär

Uppsala
Här sen Jan 2003

Göran Malmberg skrev:
Magnus Thomé skrev:

Visst, har man fyra evakueringssteg så kan man lägga ett i vardera toppen och två i tråget. Eller hur nu motortypen påbjuder. Det hela går ut på att få bort oljan ur motorn snabbast möjligt när den lämnat smörjstället.

Andra fördelar.
om man får motorhaveri så rinner inte oljan ut på banan.

Göran Malmberg.

Nej men attans vad med olja det blir när slangarna brister Har sanerat efter en rsr 911 som behagade spruta ut all olja. 12 liter?150 meter!

EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Tre frågor på rad.

Ett övertryck gör att oljan leter sig förbi ringar,ventiltätningar, kommer in i insugningsrör, läcker ut på utsidan av motorn via vevaxeltätningar mm.

olja på banan blir det med våtsump eftersom oljan ligger kvar i motorn om tråget går hål i eller en stake letar sig ut ur blocket.

Jag har inte studerat Porsches oljesystem närmare. Vad jag förstår så används oljan även till kylning.
Annars så ser vi att åka omkring med en massa olja är fel.
Det är läge för att ha en tryckgivare som antingen bryter tändningen eller täder den STORA rödlampan framför föraren om oljetrycket försvinner.
Annars kloggar man ner banan OCH förstör motorn.

Göran Malmberg

Här sen Jan 2003

Bevaka det här ämnet för svar  

Är det inte dumt att suga olja från toppen den vill man väl kyla ganska väl?

Bromma
Här sen Feb 2003

Re: Bevaka det här ämnet för svar  

Esa skrev:
Är det inte dumt att suga olja från toppen den vill man väl kyla ganska väl?

Du tänker att själva topplocket behöver kylas ned av oljan? oljan rinner ner till tråget via kanaler på dom lägsta punkterna i toppen-arna.
Där låter man den gå direkt till oljetanken, i stället för att försöka ta vägen förbi veven som ligger på 8000 varv/min.
oljan har så att säga redan gjort sitt i topplocket när den når avrinningskanalerna. Man kan lägga uttaget på en högre nivå i venilkåpan om man har skäl att behålla en nivå av olja i toppen. Poängen är att man slipper att den går förbi vevaxeln.

Göran Malmberg.

1498 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande