Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bromsar för ringenkörning ??
1513 besök totalt
palm1
GBG
Här sen Sep 2007

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare

Hej,

Jag har för avsikt att åka en del bana med min busbil till nästa säsong men framförallt ska den ner till ringen april-maj, bilen är en toyota starlet rwd med volvomaskin och volvo fram o bakvagn den väger 820 kg och har idag ca 220-230 hk men kommer att ha 300+ till nästa säsong.
Men den stora frågan är vad jag ska ha för bromsar?? har idag 940 turbobromsar runt om som har funkat kanon då bilen väger så lite, men ringen ställer ju en hel del större krav på bromsar än lite buskörning på gatan.
Vad tror ni som har erfarenhet?

Mvh
Magnus

Ryd Småland
Här sen Nov 2002

jag hade kört med bromsarna som du har men skaffat en bra bromsvätska som tål värme och ett par bra bromsbelägg samt kollat över så bromsarna får ordentlig kylning
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Bromsar för ringenkörning ??

palm1 skrev:
men ringen ställer ju en hel del större krav på bromsar än lite buskörning på gatan.
Mvh
Magnus

Intressant bil du har! Måste gå som ett skållat troll.

Ringen ställer förvisso högre krav på bromsar än buskörning på gata. Men ringen är samtidigt snällare mot bromsarna än våra svenska banor.

Göteborg
Här sen Jun 2005

Prova köra den på bana här i sverige om du har möjlighet till det... klarar den dom svenska banorna klarar den nog Nürburgring rätt hyfsat... stålomspunna bromsslangar och rätt vätska är viktigt!

/Magnus

palm1
GBG
Här sen Sep 2007

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Re:

Bert Svensson skrev:
jag hade kört med bromsarna som du har men skaffat en bra bromsvätska som tål värme och ett par bra bromsbelägg samt kollat över så bromsarna får ordentlig kylning

Ja det var min tanke också, ihop med stålomspunna slangar.
Har även hört att en del tar bort bromsservon är det att rekommendera?

GBG
Här sen Sep 2007

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Re: Bromsar för ringenkörning ??

BTG skrev:
palm1 skrev:
men ringen ställer ju en hel del större krav på bromsar än lite buskörning på gatan.
Mvh
Magnus

Intressant bil du har! Måste gå som ett skållat troll.

Ringen ställer förvisso högre krav på bromsar än buskörning på gata. Men ringen är samtidigt snällare mot bromsarna än våra svenska banor.

Ja den är rapp 100-200 på runt 10 sek enligt gps när jag kör på max laddtryck (kanske 240 hk)
Vad brukar det vara för krav på bilen för att få köra på banträffar på svenska banor, är som sagt mycket sugen på att börja köra bana? bur, brandsläckare riktiga stolar med 4punktsbälten osv har jag men hur ses det på besiktning m.m?

Stockholm
Här sen Maj 2004

om bromsarna du har idag inte skulle räcka så är det ju vanligt att man på 940/240 byter till S60R bromsar.

Men med så lätt bil som du har så borde dina bromsar räcka långt. Bra belägg och bromsvätska och dra kylning till frambromsarna ska du klara dig på.

1513 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande