Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Plocka bort styr samt broms servo vad tänka på?
1271 besök totalt
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003

Trådstartare

Hejsan.

Tänkte plocka bort styr samt bromsservo pumpen på min bil och med det då servo assistansen.
Problemet som jag har haft har varit att styrservot hänger inte riktigt med samt att vätskan kokar efter ett tag. Detta när man kör tex lazzat RS challenge. Mycket fram och tillbaka med ratten dvs.

Det jag funderar på med styrningen är helt enkelt att dra slangarna till en catchtank med hydralvätska i. Det som borde hända när man vrider på ratten är då att vätskan pumpas runt runt runt och smörjer då även upp det hela.

Till bromsarna känns det mer som att jag inte riktigt vet hur jag ska göra.
om man fimpar servot så kommer ju ABSn att dö. Så långt är jag med. Jag lär behöva ändra till en annan bromscylinder med mindre diameter (om jag tänker rätt snälla rätta annar). Frågan är ju jag vill ju ha en så stum pedal som möjligt det folk som har bytt säger är att det kan kännas svampigt när man gör så.

Frågan är ju oxå hur fördelningen mellan bak och framvagn funkar? Borde det inte sitta en reduceringsventil på väg bak och isåfall borde det inte vara samma som innan? Eller sitter den i bromscylindern?

känns en smula meckigt o skicka på en bromsvåg även.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

vad väger bilen?

Jag försökte få manuella bromsar på Pontiacen (ca 1500 kg) men fick det aldrig till att lira. Antingen var pedalen stum och man höll på att bryta ryggstödet när man skulle stanna, eller var pedalen svampig och mjuk och slaglängden på pedalen var läskigt lång...

Efter 5 olika huvudbromscylindrar konstaterade jag att Pontiacen nog var för tung för att (gat)köras med manuella bromsar.
Är det dock en renodlad banbil så kan läget vara lite annorlunda när man väl fått upp temperaturen i bromsarna.
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Plocka bort styr samt broms servo vad tänka på?

Gustav Uhlander skrev:
Hejsan.

Tänkte plocka bort styr samt bromsservo pumpen på min bil och med det då servo assistansen.
Problemet som jag har haft har varit att styrservot hänger inte riktigt med samt att vätskan kokar efter ett tag. Detta när man kör tex lazzat RS challenge. Mycket fram och tillbaka med ratten dvs.

Det jag funderar på med styrningen är helt enkelt att dra slangarna till en catchtank med hydralvätska i. Det som borde hända när man vrider på ratten är då att vätskan pumpas runt runt runt och smörjer då även upp det hela.

om man fimpar servot så kommer ju ABSn att dö. Så långt är jag med. Jag lär behöva ändra till en annan bromscylinder med mindre diameter (om jag tänker rätt snälla rätta annar). Frågan är ju jag vill ju ha en så stum pedal som möjligt det folk som har bytt säger är att det kan kännas svampigt när man gör så.

Frågan är ju oxå hur fördelningen mellan bak och framvagn funkar? Borde det inte sitta en reduceringsventil på väg bak och isåfall borde det inte vara samma som innan? Eller sitter den i bromscylindern?

Sätt dit en oljekylare på servokretsen, eller en större om det sitter en löjlig 'tvårör' fram och tillbaka tjosan.
Kanske flytta den så kylarfläkten drar luft genom den.

Fjollträsk
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Re:

Anders Jeppsson skrev:
vad väger bilen?

Jag försökte få manuella bromsar på Pontiacen (ca 1500 kg) men fick det aldrig till att lira. Antingen var pedalen stum och man höll på att bryta ryggstödet när man skulle stanna, eller var pedalen svampig och mjuk och slaglängden på pedalen var läskigt lång...

Efter 5 olika huvudbromscylindrar konstaterade jag att Pontiacen nog var för tung för att (gat)köras med manuella bromsar.
Är det dock en renodlad banbil så kan läget vara lite annorlunda när man väl fått upp temperaturen i bromsarna.

1600 kg vägde den förra året räknar dock kallt med att ha fått bort en 80-90 kg på den till iår.

Låter ju riktigt illa om det skulle vara som du säger dock

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Re: Plocka bort styr samt broms servo vad tänka på?

Rolle Scirocco skrev:
Gustav Uhlander skrev:
Hejsan.

Sätt dit en oljekylare på servokretsen, eller en större om det sitter en löjlig 'tvårör' fram och tillbaka tjosan.
Kanske flytta den så kylarfläkten drar luft genom den.

Mjo det är ett alternativ men det känns som att jag vill ah bort det. Bla så e det skit med fästen. Den sitter på en plats som man vill använda till annat.
Pumpen i sig är känd för att pajja lite då o då.
Pumpen pumpar in i en akumulator tank till bromsarna som har en tendens att pajja.
osv osv
Vill helt enkelt bli av med skiten o bygga om bygga bättre.
Tror dessutom att man kanske kan bli av med en 10-20 kg om man får bort den o det e vikt som ligger absolut längst fram i bilen så det borde ju inte vara helt fel det heller?

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Har framkommit att man kan helt enkelt koppla styrningen till en catchtank utan pump i kretsen.
Du får då en styrning som inte är servo assisterad samt att man har servovätska som smörjer upp det hela.

Frågan är dock fortfarande vad man ska göra åt bromsarna. Ingen som har en tanke.
Visade sig att man behöver en hel del tryck till dem. närmare 110bar vad jag förstår

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

En "enkel" lösning är ju ett vanligt vakuumservo till bromsarna, om du har plats för det. Sierra och Scorpio (till 1994 typ) med ABS har en elektrisk servopumpenhet annars.

Hur du än gör lär du behöva laborera med reduceringsventil till bakhjulen om du tar bort ABS.

/Gustaf

Citera
Skruva banåkabil
1271 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande