Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (2147 totalt) |
Jag har för mig att Sport Auto körde runt ringen på 8,12 eller något sånt med en 430hk bil.
Jag har en 993 turbo men håller mig fortfarande en bra bit över 9 minuter, inte så mycket beroende på bilen som på mig... ![]() JAg har inte erfarenhet av så många andra bilar på ringen men jag tycker att den funkar bra på där, bättre än på de flesta svenska banor där den kan kännas lite tung och understyrd. Har provat en Ferrari Modena på ringen och den känns som en mycket modernare bil, den går väldigt stabilt medan min Porsche lever på ett helt annat sätt. Men det är inte så stor skillnad på farten, med 450hk kit, H&R fjäderben och R-däck kör man ifrån det mesta...med rätt förare... ![]() _________________ mvh Anders Andersson 996 GT2 |
||||
Jag har åkt 993turbo på anderstorp. Skjuter på rätt bra men är egentligen lite för tung för att va optimal på bana.
|
||||
Är 993TT gammal ![]() Som alla andra sagt så är det en potent GT vagn egentligen. _________________ Kör cheva numer. |
||||
Dammade av några gamla Sport Auto och hittade lite Hockenheim tider: 1.15.2 för 408 hk och 1.14.3 för 430hk (hittade inga tider för 450hk).
I övrigt kan jag bara hålla med det som sagts. Bilen är en bra kompriss för Autobahnkörning och lite bus på bana och slalom. Har inte provat på ringen men på svenska banor håller jag med om att den känns i tyngsta laget. Dessutom har den ett chassi som är mer åt komforthållet och understyr rätt friskt. Men tro inte att den är en mjuk glidarbil för det. Den exempelvis inte alls så civiliserad som en 996 turbo så allting är relativt. Men om största fokus ligger på banåkning skulle jag nog satsa på en lättare bakhjulsdriven Porsche. Men det är klart motorn i en 993 turbo är klart beroendeframkallande ![]() _________________ Anders T |
||||
Den går väl ungefär lika fort runt våra svenska banor som en RS men jag blir frånåkt av GT3:or. Bra klipp på rakorna och härligt drag ut ur kurvorna....
![]() ![]() _________________ mvh Anders Andersson 996 GT2 |
||||
Får nog hålla med där också, Gelleråsen passar inget vidare för min bil. Mantorp passar mycket bättre men 993 RS kan vara svår där också däremot blir de flesta 964:or tillräckligt långt efter på rakan.
Jag ät i alla fall sugen på att byta min bil mot en GT3, det är trots allt roligare att köra fort när det svänger än rakt fram..... ![]() _________________ mvh Anders Andersson 996 GT2 |
||||
För att vara lite tråkig i den här diskussionen, är inte 993TT rätt dyr att serva? Men har man råd att köpa en dylik, kanske det är sekundärt?
![]() ![]() Tycker själv det är en riktig läckerbit, men i mina planer på framtida uppbyte av hobbybil så har jag aldrig funderat på en 993turbo, däremot finns 993RS ständigt i tankarna. Men det är väl som vanligt tycke, smak och behov som styr vad som känns rätt. _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
![]() ![]() Där klampade man i klaveret ![]() Grejen är den att jag är barnsligt förtjust i just denna bil. Tycker den är såå snygg, ser ut som en FET padda när den kommer åkandes på vägen. Måste dock kolla upp som det skrevs, hur mycket det kostar att äga en sådan bil. Någon som har någon sådan info?? Mvh Viktor Lundgren |
||||
Jag funderade tidigare på att köpa en 993T och göra till banbil. Vill man rejsa så finns ju "klass fri" i Michelin Porsche Challange oxå.
Fyrhjulsdriften gör inte bilen roligare men hellre inte nödvändigtvis långsammare. Man behöver förbättra aerodynamiken, montera helt nytt chassi och rensa en hel del vikt. Pulver finns ju, vilket är en bristvara på 993RS tycker jag. (bilen klarar 50-70 hk till) ![]() Med rätt chafför i bilen på Mantorp är skillnaden mellan 964 o 993 ganska liten. (RS) ![]() _________________ Stefan Larsson |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (2147 totalt) |