| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
insprutning utan retur
|
2 besök senaste veckan (4851 totalt) |
|
insprutning utan retur
insprutning utan retur , det kanske kåter knäppt , men jag tänkte slänga på sprut på min gamla förgasar bil och slippa dra retur , så det jag hadde tänk , förgasaren matas redan av en el förgasar pump , men istället för att mata förgasaren , så ska den mata en catch tank i motor rummet , och efter en insprutar pump till spridarna och därefter retur till catch tanken jag har sökt på divärse forum och inte sett någon med samma ide , det jag har hittat är att vissa som har catch tanken under huven skriver att soppan blir varm , vad säger ni _________________ peter h p andersson |
||||
|
Catchtanken kommer mest att innehålla luft utan retur till huvudtanken. Om du kan lägga tid på att konvertera från förgasare till insprut måste väl besväret att dra en retur vara försumbart i sammanhanget?
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||
|
om man fyller och luftar systemet när man tar det i bruk så borde el förgasar pumpen klara att hålla Catchtanken fyld , el förgasar pumpen har en max kapasitet på 120 l i timmen , bytet från gasare till sprut är väldigt änkelt på cih 2,0 , bilen är en 0pel rekord cupe 76 , förutom lmm så sitter alla givare på insug eller termostathus , det som berättar för sprutet hur fort motorn varvar är - på tändspolen
_________________ peter h p andersson |
||||
|
om du ventilerar catchtanken och har en matarpump som stänger av på nivå istället för tryck så kan det säkert funka, fast då får det nog vara lite volym på catchtanken.
Jag hade alla gg dragit en retur istället. /Janne _________________ Janne Ojanen |
||||
|
Nyare Toyota har ingen retur där sitter tryckregulatorn med i tankarmaturen så den håller rätt tryck i ledningen fram till spridarna. sen är det säker för o nackdelar med allt.
+ soppan slipper pumpas igenom fulerailen o värmas upp. - svårare att sjustera trycket du kan ju prova om du vill att sätta ett T-kors på matar ledningen ifrån tanken sätta tryckregulatorn på en utgången och matning av spridare på andra. Leda ner returen på regualtorn i tanken. _________________ Daniel Mauritzell https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=15860 http://www.TURBOOpel.info.se |
||||
|
Re:
Så fort det skvimpar lite i huvudtanken kommer luft att pumpas in i catchtanken. Det blir med tiden mer och mer luft i tanken och till slut blir det problem. Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||
|
Re:
Vanligt att nyare bilar saknar retur, detta för att sänka utsläppen av kolväten (avdunstning från tanken). Trycket regleras av en tryckregulator i tankarmaturen eller genom att man styr bränslepumpen elektroniskt. Det senare är ganska ovanligt men kommer sannolikt att ersätta dagens pumpar på sikt. |
||||
|
Re:
Det där lät ju högintresant. Skulle det verkligen vara så enkelt? Tank -> Matarpump -> Catchtank -> Huvudpump -> T-kors med 1&2 1. BTR med retur till catchtank (+ retur från catchtank till huvud tank) 2. Bränsleledning till fuelrail Det skulle ju vara lysande om man kunde köra på det viset. Mindre rör/slangar samt mindre gunk framme i motorrummet efterssom btr med retur ligger bak vid tanken. _________________ Markus Gillerstedt Ford Mustang 1975 |
||||
|
En polare gjorde en liten specialare på sin Ascona B för en massa år sen. På den tiden var det 2,0E som gällde.
Han satte insprutarpumpen i motorrummet och satte ett T-kors på matarledningen från tanken. Sen ledde han returen från BTR till T-korset. Bilen gick bra, var aldrig svårstartad så vitt jag kan minnas. Pumpen orkade suga soppa från tanken utan problem. Det är möjligt att soppan värmdes upp lite i onödan, men det verkade aldrig ställa till några problem. Min Rekord som hade likadan motor gick lika bra som polarens Ascona, men jag hade gjort mig besväret med att dra en retur till tanken och satte pumpen bak. Funkade lika bra det, jag använde original plaströr till både tryck och matning. Man ska inte krångla till det!
_________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
|
Re:
I princip kör jag så här. Jag har förvisso BTR i motorrummet, men har bara en ledning till fuelrailen. Så jag hade kunnat ha allting bak om jag ville. Har funkat perfekt i 2 sommrar |
||||
|
Det funkar men tänk på att man behöver en slang för lufttryck till btr iaf om man kör med överladdning. Och då tror jag det blir för långsamt om man har btr bak.
Tips till er som vill köra med bara en slang fram till motorn. På vissa VAG bilar så sitter det ett bränslefilter med inbyggd btr (3bar). Sitter retur och inlopp i botten och utlopp på andra sidan. Har för mig att jag sett dessa på Fabia. Någon annan kanske har större koll vilka modeller som har dessa. _________________ Emil Rehnfors |
||||
|
låter ju väldigt intresant det Anders Karlsson säger ,jag har ju redan en el förgasarpump så skulle man kanske sätta t-korset mellan den och insprutar pumpen , och returen från BTR till T-korset
_________________ peter h p andersson |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
insprutning utan retur
|
2 besök senaste veckan (4851 totalt) |