Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Honda Civic Hybrid-92
<<   1, 2
8973 besök totalt
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



Barbis:
bild på scottes vrålåk...
http://www.hondaklubben.com/medlemsbilar/1/141_{CC0E1519-7D60-4015-931E-ECBF0F78A18A}_Dsc05444.jpg

_________________
MackeMaehlum
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Tackor och bockar Acke. thumbs up

_________________
Peter Karlsson
Citera
M Scotte
Vellinge
Här sen Jan 2003
Inlägg: 450


Trådstartare
Barbapappa skrev:
M Scotte skrev:
Dags att återuppta tråden nu när hösten är på ingång.

Man får passa på att gratulera till en fin SS-tid. thumbs up Den lär ju inte bli långsammare av de stundande modifieringarna i broms och motorväg misstänker jag. Passar Integramaskinen rätt av?
Du har möjligtvis inte nån liten bild på underverket att förgylla tråden med?

Tackar för komplimangen.
Integran är en förklädd civic, så allt som passar på den passar en civic mellan 92-00. Motorn är rakt i utan några moddar alls.

_________________
Martin Scotte

-Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak.

Honda Civic
Superstage: 1.22.44
Citera
M Scotte
Vellinge
Här sen Jan 2003
Inlägg: 450


Trådstartare
Lite bilder från Hot hatch-duellen den 10/9 2005:




_________________
Martin Scotte

-Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak.

Honda Civic
Superstage: 1.22.44
Citera
M Scotte
Vellinge
Här sen Jan 2003
Inlägg: 450


Trådstartare
Kanske dags för en uppdatering av bilen då en hel del har hänt i vinter.

Körde sista bankörningen för året 2005 på knutstorp och fleväxlade lite grand. Tänkte inte mer på det men efter någon vecka så började motorn knacka lite skumt. Anade vevlagerras och ställde bilen för första gången för vintern.

Köpte på mig ett begagnat block från en japansk Integra Type R och började skrida till verket att få upp hk och volym ngt. Denna motor är på 1.8L istället för 1.6 som tidigare.

Motorn blev jag helt klar med i slutet av Januari och det som inte gick att renovera ersattes med nya saker. Allt balanserades och viktjusterades, men till i princip ingen nytta alls. Samtidigt som jag hade nere den i molekyler passade jag på att få lite roligare komp samt porta toppen. Nya säten och vinklar fick den lille rackaren också. Resultatet blev en pigg liten sak med 12.79 i komp.
http://www.karlstabo.se/honda/pic.php?u=98u3CFh&i=2212

Passade även på att skaffa mig en oljekylare då jag är lite mer rädd om denna motorn än förra.

Första provet den skulle utsättas för var årliga körningen på Mantorp 1 maj med HPC, dock blev den körningen aningen begränsad då mina r-däck var i princip blanka och det hällregnade hela dagen utan ett enda uppehåll. Gatdäcken fick bekänna färg under tre korta varv, men det var inge vidare roligt, så jag förpassade mig själv till depåarbete.

Nästa körning som jag verkligen såg fram mot var en av tre Superstagekörningar som vi i HPC anordnar. Bilsport har som de flesta vet börjat hyra ut Superstage till klubbar och vi passade på att hugga tre tider direkt. 25 maj var första körningen.
Min gamla tid på 1.28.75 var jag mycket nöjd med och den högre motoreffekt jag hade nu kanske skulle hjäpa mig att nå en lägre tid om allt ville sig väl. Dagen började mindre bra, regn, ända fram till 12-tiden då det helt plötsligt sprack upp och banan torkade upp på mindre än en timme.

Ut och köra! Tuffade runt på skapliga 1.30 i de första reporna, lite ovan vid den nya motorn och dess bättre vrid. Efterhand kröp jag ned till mina gamla tider men det gick inte köra fortare hur jag än attackerade konerna. Hyffsat besviken på mig själv.

Det blev min tur igen och jag tänkte att jag skulle testa en ny teknik, inte växla ned på trean efter rakan. Detta gjorde susen. klättrade direkt ned på låga 1.28-tider. Nu hade jag fått ny motivation och nästa repa klarades av på 1.27.03. Sista repan tog jag i allt vad jag orkade och jag lyckades hoppa i mål på 1.26.66.

Denna mannen har nog aldrig varit så glad som efter denna repa! Vilken lycka!

Vem sade att det inte gick att åka fort med framkrafs när det svänger? Inte jag i alla fall!

_________________
Martin Scotte

-Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak.

Honda Civic
Superstage: 1.22.44
Citera
T Ahlqvist
Gislaved
Här sen Dec 2004
Inlägg: 266



Skitkul Martin, hoppas på att få se bilen live nångång

M Scotte skrev:


Vem sade att det inte gick att åka fort med framkrafs när det svänger? Inte jag i alla fall!


Inte jag heller

_________________
Team Ahlqvist Racing
http://www.ahlqvist-racing.se
070-6504953
Citera
mäcen
Veddige, Halland
Här sen Apr 2004
Inlägg: 2009



Grattis till den underbara tiden!

Hur har de gått med bromsarna. Hittat någon bra lösning?

_________________
Marcus Svensson
Mazda RX-7 -95
Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks) 1:25,05 (R-däck)
Citera
M Scotte
Vellinge
Här sen Jan 2003
Inlägg: 450


Trådstartare
Lösningen som jag har nu är betydligt bättre än innan och ger en helt annan pedalkänsla. Kör numera med Legendens 2-kolvsok, men behöver modifiera okhållaren för att få på tillhörande skivor. Då kommer det vara 282mm som tidigare men 28mm tjocka mot 23mm från Prelude. Det bör resultera i mindre risk för slagna skivor.

_________________
Martin Scotte

-Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak.

Honda Civic
Superstage: 1.22.44
Citera
Pelle Sörensson
Limhamn
Här sen Mar 2003
Inlägg: 709



M Scotte skrev:
Lösningen som jag har nu är betydligt bättre än innan och ger en helt annan pedalkänsla. Kör numera med Legendens 2-kolvsok, men behöver modifiera okhållaren för att få på tillhörande skivor. Då kommer det vara 282mm som tidigare men 28mm tjocka mot 23mm från Prelude. Det bör resultera i mindre risk för slagna skivor.

Det blir nog alldeles lysande med dom bromsskivorna o oken, kör själv på enkolvsok men oxå 282mm skivor och 28.5mm. Jag har även bra kylning, för min bil är ju lite tyngre än din så det blir nog lysande till din men om du ska köra aktivt så glöm inte att plocka av biltema beläggen haha. Grattis än en gång till den fina tiden verkligen asbra tid, jäkla hondorna är som gjorda för konbana...

Fika nån dag???

Hörs

Pelle

_________________
________________

Pelle Sörensson
Renault Megane RS -12 7.49min BTG
Citera
M Scotte
Vellinge
Här sen Jan 2003
Inlägg: 450


Trådstartare
Biltemabeläggen funkar utmärkt på gata, kör Ferodo DS2500 på bana.

Gullabo ska köra en repa i SS på fredag, hoppas han kan pusta tiden till en hög 1.25. Dags att finjustera det sista på bilen tills dess. Återkommer med resultat.

_________________
Martin Scotte

-Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak.

Honda Civic
Superstage: 1.22.44
Citera
M Scotte
Vellinge
Här sen Jan 2003
Inlägg: 450


Trådstartare
Dags för den årliga uppdateringen. Bilen förlöste sitt ena ramlager på sista körningen med nya motorn på sturup 1 oktober -06. Bilen förpassades till ett hörn av garagetomten och där fick den stå och skämmas tills jag hade lust att ta tag i den igen. Bilen led av smärre kolvringläckage så den skulle rivas i vilket fall, men hade gärna sluppit att göra om hela motorn från början igen. Saker beställdes hem för att motorn skulle komma tillbaka i bilen till den 1 maj -07. Så blev inte riktigt fallet och kördatum för bilen trycktes framåt.

Dock hade jag ett mål och det var att få ihop den till den 19-20 Juli då www.sodervidinge.se hade hyrt Superstage två dagar och man hade givitvis skrivit upp sig för båda dagarna. Bilen kom ihop till slut, men inte utan min räddande ängel och garageägare Mattias Israelsson.


Annat som ändrats är camberjustering fram och bak samt en uppsättning Direzza 02g 205-50-15 Medium för att kunna sätta en riktigt bra tid under de två dagarnas körning.

Allt stressmekande gav utdelning och jag körde stabila tider under hela torsdagen på mina Re540. Att tillägga var att jag ville se hur fort jag kunde åka på Re540 innan jag testade att skruva in mer negativ camber eller göra någon annan justering av bilens chassi.

När man kör superstage under två dagar och med så pass få bilar (10) kan man för första gången unna sig att hoppa över en runda och skruva lite inställningar istället, vilket jag gjorde under torsdagens sista timmar. Skruvade in uppskattningsvis 3 grader camber bak och och lika mycket fram. Bilen hade innan detta en väldig lust att överstyra brutalt i snabba partiet, mindre kul med en retursladd i den hastigheten man ligger på där.

Efter denna justering kröp tiderna ned ett par snäpp till och min bästa tid blev 1.24.41 under torsdagen, jag gled runt som på moln ända tills jag som vanligt var tvungen att ta obligatorisk provtur med Anders Lundgrens fenomenala Civic VT från 91. Anders har året till ära köpt en snuskigt tungstyrd men exakt Quife styrväxel och de 2.5 rattvarven den ger är väldigt användbart i SS. Bilen hade också fått en ny bromsuppgradering och lite mer pulver under huven.

Efter något övning/uppvärmningsvarv satsade jag stenhårt och lyckades efter några gånger sätta smått otroliga 1.23.56!! Jag trodde inte mina öron när jag hörde det, och hade aldrig i mitt liv trott att det skulle gå att åka så fort.

En ambivalent känsla spred sig, jag var skitglad för tiden men det var ju inte med min egna bil utan en annans, hur skulle jag någonsin kunna straffa den tiden med min egna, jag var ju nästan en sekund efter.

För att göra slutet kort, direzza medium på en civic med mycket negativ camber och tidig morgon(8.15) samt peppad chaufför kan göra underverk.

1.23.36 blev min sluttid för dagen, jag förstår knappt själv att det gick att åka så fort, men däcken har jag i princip allt att tacka för!

_________________
Martin Scotte

-Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak.

Honda Civic
Superstage: 1.22.44
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6672



Helt otroligt vad det går undan i Superstage när du sitter bakom ratten, jag är lika imponerad varje gång det kommer sådana här rekordtider!

Hur mycket anser du att Direzzadäcken står för i tidskapandet jämfört med Re540s? Då jag själv kör på de sistnämnda och de börjar snart sjunga på sista versen är det bra att veta vad man bör köpa

Hoppas bilen och motorn håller nu och inte får för sig att spotta ut ramlager bara sådär.

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
M Scotte
Vellinge
Här sen Jan 2003
Inlägg: 450


Trådstartare
Däcken står nog för en sekund tror jag utan att tveka. Jag kunde hålla fullt i snabba partiet utan att kasa allt för mycket och jag kunde bromsa precis vid inkörsporten till långsamma partiet på tillbakavägen. Dessutom utvecklade jag min vänsterbromsteknik i långsamma partiet under hela torsdagen och det gav rejäl utdelning på fredagen.

Dock kan jag säga att Direzza i medium är inget bankörningsdäck, utan i mina ögon ett rent SS-däck. Jag slet ned i princip halva däcket under fredagen. Min uppskattning är att de hade precis hållit för en hel dags bankörning med lite tur, och det funkar inte för mig, så dessa förpassas till att bara köra SS med. Hade hört innan att medium skulle vara som Soft av andra fabrikat och det stämde verkligen, men greppet i dem var nästan overkligt. Chassit blev på en gång allt för mjukt och jag hade önskat mig betydligt hårdare fjädrar om något skulle ändras på, dock är balansen i bilen enligt mig helt perfekt.

_________________
Martin Scotte

-Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak.

Honda Civic
Superstage: 1.22.44
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Verkligen intressant läsning, och grattis till en finfin tid!
Ang. Dunlopdäcken, trodde inte att dom gick att få tag på i år, vart hittade du dom? Verkar vara poppis bland Hondafolket dom där.

_________________
Peter Karlsson
Citera
M Scotte
Vellinge
Här sen Jan 2003
Inlägg: 450


Trådstartare
Köpte dem i höstas av en kille i sthlm, kommer inte ihåg vad han heter, de var dock körde något varv så de var inte helt nya.

_________________
Martin Scotte

-Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak.

Honda Civic
Superstage: 1.22.44
Citera
krillian
eslöv.
Här sen Dec 2005
Inlägg: 150



hej du

du har kört på meca? har ett svagt minne att en blå civic körde. rätt snabb å högljud. var de denna?

Mvh Kristian

_________________
Kristian Svendsen
Citera
mäcen
Veddige, Halland
Här sen Apr 2004
Inlägg: 2009



Stort grattis till den underbara tiden!

_________________
Marcus Svensson
Mazda RX-7 -95
Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks) 1:25,05 (R-däck)
Citera
Sydbom
Österskär
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet


underbart att läsa om din bil, jag har precis köpt en civic vti-93 själv, har inte ens fått hem den ännu förhoppningsvis imorgon, så att läsa om den potential bilen har är grymt! jag som trodde att jag köpt en billig och välljudande pendlarbil men istället är det en riktig liten potentiell räser :-)
ska bara ge den ny kamrem o kolla över motorn så allt står rätt till sen ska jag se vad den går för.
vet du hur svårt det är att byta kamrem på dessa?
och hur pass hållbara är dessa motorer? verkar ju i varje fall som att man ska akta sig för att växla fel.
Mvh

_________________
Patrik Sydbom
Citera
jeremia
Kalmar
Här sen Mar 2004
Inlägg: 62



Du behöver inte vara rädd de tål de mesta thumbs up

_________________
Jeremia Gadd

Honda civic VT
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Honda Civic Hybrid-92
<<   1, 2
8973 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande