Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Anglia -54
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (13140 totalt)
Schaedoren
Vinslöv
Här sen Mar 2006
Inlägg: 476


Trådstartare
Har börjat rostlade de gammla åbäket.

Har blästrat på ställen där det är lite svårt att komma till med grovrengöraren.

Har en fråga dock.

Rost har ju en benägenhet att hitta tillbaka.
Men hittade Ett meden som heter Rust master och görs av Turtle wax.

Man ska pensla på de efter att man rengjort och sedan bara låta de vara..
Det skall visst sätta igång en kemisk prosses som utrotat rost.

Är detta bara hockus puckus, eller det funkar?

ha de

_________________
Tobias Ohlsson
Citera
Schaedoren
Vinslöv
Här sen Mar 2006
Inlägg: 476


Trådstartare
Här har jag testat medlet.
När man penslar på det så är det en vit/genomskinlig(färg och konsistens som alla pojkar känner igen.)

Sen mörknar de, den kemiska processen syns klart å tydligt, frågan är bara om det bara är så här.

"vi gör en grej som byter färg så tror folk att det funkar"


_________________
Tobias Ohlsson
Citera
Schaedoren
Vinslöv
Här sen Mar 2006
Inlägg: 476


Trådstartare
Liten teeser jag photoshopat till för att tvinga mig till garaget


_________________
Tobias Ohlsson
Citera
Sticky
Norrtälje
Här sen Jan 2006
Inlägg: 352



detdär rostmedlet funkar nog men är säkert dyrare än det behöver vara, en smörja som funkar bra är citronsyrakristaller från järnaffärn blandat med vatten och sen tillsätter man potatismjöl tills det har en tillräcklig konsistens för att inte rinna bort. låt ligga ett par dar och slipa med roterande ståborst, smågrejjer gör man ett bad utan mjöl till.

asfrän din photoshop teaser, fronten är riktigt snygg

_________________
Micke Lundkvist
Citera
Schaedoren
Vinslöv
Här sen Mar 2006
Inlägg: 476


Trådstartare
Har en liten fråga om golv...

För att få ett plant underrede tänkte konstruera golvet enligt bilden, av fyrkantsjärn och sedan bara fästa alu-plåtar under och över.
Kardantunneln monteras sedan inifrån bilen i de större längsgående som sticker upp längre i coupen.


Det bakre järnet har jag tänkt ha tjockväggigt 45x45 pga av att undre stagen till bakaxeln skall sitta i de.

Men de övriga järnen hade det varit fint att ha i en mindre dimention.
Har för mig att jag sett bilar (lotus 7) som har hela ramen uppbygt i ca 25x25.

Tänkte även ha större dimention på de som enligt bilden går i färdriktningen, antagliten stående 45x70.

Frågorna som tillhör denna info är.

*Är det ett bra sätt att bygga upp ett golv?
och i så fall är det overkill med kryss i alla eller det borde räcka med ett "halvt" kryss i varje?

*Är dimentionerna rätt tänkta?

*Får man ha en sådan kardantunnel?

Tacksam för svar



_________________
Tobias Ohlsson
Citera
Schaedoren
Vinslöv
Här sen Mar 2006
Inlägg: 476


Trådstartare
Ingen som har kolla på liknande?

_________________
Tobias Ohlsson
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565



Ledsen om jag sabbar tråden med en hyllning...
F-N så frän!
Trodde att dom där inte gick att få snygga... nu vet jag bättre!

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5852



En Locost i 25x25x2 mm har ju en form av fackverksram där kardantunneln och sidorna är extremt viktiga för styvheten. Ska du bygga ett plant golv utan de höga sidorna och den relativt höga kardantunneln som är svetsad i rambotten, behöver du gå upp ordentligt i dimension. Du gör ju då något som mer liknar en balkram och då är 50x80x3 mm ställt på högkant som längsgående bärande ramben en vanligare dimension.

Men helt ny ram i botten är det också troligt att bilen klassas som amatörbyggt fordon, om den ska gatreggas...

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Schaedoren
Vinslöv
Här sen Mar 2006
Inlägg: 476


Trådstartare
Tackar..

Jag bygger nog något som man kan kalla för en blandning av båda..

Har 2 mm tjocka plåtar som innertrösklar(125mm höga) och så har jag beställt 70x40x2 att ha som huvud ram.

Borde jag gå upp i dimentionen på huvudramen?

Skall tillläggas att jag skall ha fast kardantunnel över kardanen....

Ha de

_________________
Tobias Ohlsson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5852



Gör du trösklarna som en "box", en bockad plåtkonstruktion som ett upp-och-nedvänt U, kan de ta last, men bara en rak plåt gör det inte.

Det är svårt att bedöma konstruktionen utan att se den (eller en skiss). 70 mm hög ram kanske funkar om bilen blir ganska lätt.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Schaedoren
Vinslöv
Här sen Mar 2006
Inlägg: 476


Trådstartare
okej.. nu kommer det en halvseriös paint bild på golvkonstruktionen..

Skall kanske tilläggas att buren kommer byggas så att den fästs i golvet på en tredje pungt mellan huvudbågen och a-stolpen.


_________________
Tobias Ohlsson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5852



Hmm...tja...det skulle fortfarande bli bättre om du gjorde "trösklarna" som en box istället, i någon form.

Golvet behöver du egentligen inte kryssa med rör, en svetsad plåt funkar i praktiken lika bra, speciellt om den görs lite profilerad ("rillor").

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Schaedoren
Vinslöv
Här sen Mar 2006
Inlägg: 476


Trådstartare
Jaha. nu har jag kanske missat att säga att jag skall svetsa trösklar i 2 mm plåten.

Tack för hjälpen..

_________________
Tobias Ohlsson
Citera
MarcusG
Hässleholm
Här sen Dec 2005
Inlägg: 79



Riktigt coolt bygge, lycka till vet hur mycket jobb det är med ett så omfattande bygge....

_________________
Marcus Gunnnarsson
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Riktigt härligt bygge!

Jag är på din sida när det gäller motorn
Roligare med en maskin med lite mos i om man ska ha kul men inte tävla.
Dessutom tror jag att det blir billigare att bygga den motorn du prtara om istället för att börja trimma en sugmotor thumbs up

_________________
Jonas Edling
Citera
Schaedoren
Vinslöv
Här sen Mar 2006
Inlägg: 476


Trådstartare
Re:

MarcusG skrev:
Riktigt coolt bygge, lycka till vet hur mycket jobb det är med ett så omfattande bygge....


Tackar...

Jasså byggt nått skoj själv?

Har inget emot att det ot:as här inte.. inte när det är folk från hässleholm iaf

_________________
Tobias Ohlsson
Citera
Schaedoren
Vinslöv
Här sen Mar 2006
Inlägg: 476


Trådstartare
Re:

M3Jonas skrev:
Riktigt härligt bygge!

Jag är på din sida när det gäller motorn
Roligare med en maskin med lite mos i om man ska ha kul men inte tävla.
Dessutom tror jag att det blir billigare att bygga den motorn du prtara om istället för att börja trimma en sugmotor thumbs up


Presis..

Pengar är ju det som styr mitt bygge mest av allt..

Tänkte att jag skulle bygga upp motorn från grunden så de blir ju en slant, bara att hoppas att slanten inte är orimlig..
Laddtryck is the shit. kompressor är mums mums..
"Enkel" väg att få mos och ha de direkt..

Ha de

_________________
Tobias Ohlsson
Citera
Schaedoren
Vinslöv
Här sen Mar 2006
Inlägg: 476


Trådstartare
Re:

therealpinto skrev:
Gör du trösklarna som en "box", en bockad plåtkonstruktion som ett upp-och-nedvänt U, kan de ta last, men bara en rak plåt gör det inte.

Det är svårt att bedöma konstruktionen utan att se den (eller en skiss). 70 mm hög ram kanske funkar om bilen blir ganska lätt.

/Gustaf



Siktar på 900-950 kg..

hoppas att det räknas som lätt

_________________
Tobias Ohlsson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5852



Med trösklar som boxar in plåten borde det kunna funka. Men det bedöms ju vid SFRo-besiktningen också, svårt att göra över nätet.

När vi pratar vikter, kom ihåg att titta på vilken tjänstevikt som krävs för att regga bilen (med tanke på effekten) och vilken totalvikt man får. En tomvikt på 900 kg blir lätt 1000-1100kg i tjänstevikt och 1250-1300 kg i totalvikt. 1300 kg är inte så lätt ;-)

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
klabbe.p
Skåne
Här sen Apr 2006
Inlägg: 148



Tjena
var har du köpt din rörbock?
samt hur grova rör kan du bocka med den?

Ser ut att kunna bli ett trevligt projekt!
När hade du tänk få ut den?

Mvh//ola

_________________
MvH
Klas-Göran Winqvist
Citera
Schaedoren
Vinslöv
Här sen Mar 2006
Inlägg: 476


Trådstartare
Re:

klabbe.p skrev:
Tjena
var har du köpt din rörbock?
samt hur grova rör kan du bocka med den?

Ser ut att kunna bli ett trevligt projekt!
När hade du tänk få ut den?

Mvh//ola


Hallå.
Bocken som är tidigare i trådan var så mycket flopp som de kunde bli..
Visade sig att den var till för plattjärn...

Rörbocken som jag använder är lånad av min svärfar..
Hittade den på garagevinden 1800-tals grejer men funkar..

Tid på när bygget skall vara klart är inte sagt..
Naturligtvis så snart som jag orkar och kan.
Men det ligger år iväg..

Ha de

_________________
Tobias Ohlsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Anglia -54
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (13140 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande