Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3796 besök totalt |
Krängningshämmare till BMW 330?
Under sommaren har jag för första gången provat på bankörning ett par gånger med min BMW 330i Touring. Det har verkligen givit mersmak och som glad amatör tycker jag att bilen duger förvånansvärt bra på bana, men jag tror ändå att bilen skulle vinna mycket på: 1. Tåligare bromsbelägg. 2. Styvare (ställbara?) krängningshämmare. Bromsbelägg har lärt mig massor om bara genom att läsa här på forumet, men vettiga krängningshämmare till BMW E46 är det svårare att hitta. Jänkarna är väldigt förtjusta i UUC:s ställbara krängningshämmare till sina 3-seriebilar (när man läser på e46fanatics.com och bimmer.org) men dilemmat är att UUC inte längre verkar ha någon svensk återförsäljare. Det går visserligen att beställa direkt från USA ($350 för en komplett sats, fram och bak) och priset med frakt, moms och tull borde hamna på ungefär 4900 kr. Kan någon rekommendera andra fabrikat som passar BMW 3-serien och som ger en märkbar förbättring jämfört med BMW:s original (M) sportchassi? _________________ Henrik Andersson ![]() |
||||
Man kan nog med "ganska enkla" medel skapa ställbara kräningshämmare själv. Hur bra det sedan fungerar vill jag låta vara osagt.
![]() Men om man tar staget, som i ena änden ansluter till kräningshämmaren och i andra änden ansluter till dämparen, och gängar det i båda ändar. Då borde det gå att genom en enkel vantskruvskonstruktion höja/sänka spänningen? Mvh /Micke _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Rånäs bilfjädrar http://www.ranasbilfjadrar.nu/ kan tillverka krängare efter mått eller förlaga. Jag fick pris på 1300:-/st för två st i ca 25 mm tråd.
om jag förstått ovanstående rätt, så hjälper det inte att ersätta krängarlänken med en vantskruv, det skulle isåfall förspänna och snedbelasta krängningshämmarfjädern. Inte för jag har provar själv än, men det som verkar mest görbart själv för att få till en ställbar krängare (vet att det är helt fel term) är att göra länkens fästpunkt på krängarens hävstång flyttbar med en klämma runt stången. Sellholm Tuning har ställbara av svärd-modell som kan anpassas till olika mått. Tor de går på strax under 4000:- Tänk oxå på att en solid stångs torsionsstyvhet ökar med diametern upphöjt till 4, så det är inga dramatiska diameterökningar det är fråga om. Har man långa hävstänger så kan det inverka att böjstyvheten "bara" ökar med diametern upphöjt till 3. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
resultatet med denna metod blir att kränghämmaren förspänns åt ett håll och får bilen att luta. nu vet inte jag exakt hur kränghämmaren ser ut på din e46, men är den rund och jämntjock så kan man sätta en glidskarv runt krängaren på ena sidan av bilen som sedan flyttas i länsled för att öka hårdheten. så har jag själv gjort ett par ggr. det är bara viktigt att tänka på att inte ställa på för hårt så krängaren går sönder. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
okej. Jag är öppen för alla förslag. ![]() Men jag undrar om det är den bästa uppgraderingen? Jag har ju redan BMW:s sportchassi, alltså styvare dämpare och fjädrar jämfört med standard (var det sportdämparna du syftade på eller menar du 3-seriens standarddämpare?) Dessutom tycker jag att dämparna fungerar bra, men att bilen kränger lite för mycket. Men jag är som sagt öppen för alla förslag. Jag vill bara inte lägga ned allt för mycket pengar på moddningar eftersom jag inte vet hur länge jag behåller bilen. _________________ Henrik Andersson ![]() |
||||
Jag har "hört" att BMW's sportigare nyare modeller ofta har fullt tillräckligt hårda dämpare men för mjuka fjädrar sett ut ett varvtidsperspektiv.
Någon som med säkerthet kan bekräfta det eller dementara det? _________________ Pär Hylander |
||||
Jag har inte värdena i huvudet, men låt mig uttrycka mig såhär: BMW M chassits (som Henrik A har) fjädrar är markant mjukare än t.ex. H&R Sportfjädrar (som för övrigt sänker lite till). Jag TROR att de är ca 50% hårdare, och om man väljer H&R Race så är det typ för hårt för vanlig körning ![]() Det finns folk i USA som hävdar att just H&Rs sportfjädrar tillsammans med M sport paketets dämpare fungerar bra ihop, även om de bakre kan ge upp i förtid. Sedan har vi det eviga problemet med toppmonteringen bak som måste fixas... Jag har delvis en variant av det som BTG skrev om eftersom mina fjäderben har fästet för krängaren som en justerbar del på gängningen på fjäderbenet (eller dämparen för att vara mera exakt). Fast jag har valt att inte labba för mycket med det... Har nog med alla miljarder parametrar som jag har redan nu bara på dämparna + de utbytbara fjädrarna... Dock en framspoiler / splitter skulle sitta fin-fint just nu ![]() Kanske ett par Öhlinare ![]() _________________ Lars H Bamsefar kan vara närmare än du tror.... |
||||
Hhhmm...det är lurigt det där. Vad vill man åtgärda? Kränging, hårdhet eller något annat - och hur går man bäst tillväga?
En person jag talde med på en banträff som körde just E46 svor på att bilen är ok om man bara fixar k-hämmaren. Origsportchassiet räcker gott hävdade han - bara åtgärda hämmarna. (Tyvärr kommer jag inte ihåg vad han hette men jag tror att han köpt UUC:s) Jag har kört min 328:a med K&W-fjädrar -40/20 mm och Gula Koni samt min kompis 330i med orig. sportchassie på Kinnekulle minuterna efter varandra. orig.sportchassiet är mycket bra, men det krängde lite mer än mitt. Delvis för att det var en aning mjukare men också för att bilen iom det blev lite högre än min. (Varvtiderna bilarna emellan skilde mindre än 0,5 sek. när jag körde) Så om jag finge gissa, Henrik, så tror jag att du är inne på rätt spår - lägg pengarna på hämmare. Sportchassiet är inte dumt som det är. Mvh /Micke Sedan spelar väl fler saker in? Har du tänkt åka på gatdäck lr. R-däck? _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
då kommer du bara ändra vinkeln på kränghämmaren eftersom den inte är fixerad i karossen. hade hämmaren suttit fixerad i karossen, så skulle bilen höjts/sänkts beroende på hur du vred på vantskruven. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Ja, just det - såklart. ![]() ![]() ..och teoretikern återgår till sitt skrivbord... ![]() Mvh / Micke _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Varför hårdare krängningsfjäder?????
Varför stoppa dit en stålpinne mellan invidulellat fjädra hjul???? Har man då inte missat grejen med att hjulen kan röra sig oberoende av varandra???? Spelar ingen roll om bilen känger, jaja vist men det finns ju gränser ![]() Jag skulle häller ta styvare fjädra än att hänga dit en krängningsfjäder,men det kan ju vara så att man har annat knas så krängsingsfjäder är den enda lösningen eller ha de/dem som finjustering. ps Jag vet knapt var jag talar/skriver om men TÄNK vad och varför innan man byter/skruvar dit nya saker. _________________ Johan Sjölinder |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3796 besök totalt |