Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Krängningshämmare till BMW 330?
3796 besök totalt
Henrik A
Stockholm
Här sen Jul 2003

Trådstartare

Under sommaren har jag för första gången provat på bankörning ett par gånger med min BMW 330i Touring. Det har verkligen givit mersmak och som glad amatör tycker jag att bilen duger förvånansvärt bra på bana, men jag tror ändå att bilen skulle vinna mycket på:

1. Tåligare bromsbelägg.
2. Styvare (ställbara?) krängningshämmare.

Bromsbelägg har lärt mig massor om bara genom att läsa här på forumet, men vettiga krängningshämmare till BMW E46 är det svårare att hitta. Jänkarna är väldigt förtjusta i UUC:s ställbara krängningshämmare till sina 3-seriebilar (när man läser på e46fanatics.com och bimmer.org) men dilemmat är att UUC inte längre verkar ha någon svensk återförsäljare. Det går visserligen att beställa direkt från USA ($350 för en komplett sats, fram och bak) och priset med frakt, moms och tull borde hamna på ungefär 4900 kr.

Kan någon rekommendera andra fabrikat som passar BMW 3-serien och som ger en märkbar förbättring jämfört med BMW:s original (M) sportchassi?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Man kan nog med "ganska enkla" medel skapa ställbara kräningshämmare själv. Hur bra det sedan fungerar vill jag låta vara osagt.
Men om man tar staget, som i ena änden ansluter till kräningshämmaren och i andra änden ansluter till dämparen, och gängar det i båda ändar. Då borde det gå att genom en enkel vantskruvskonstruktion höja/sänka spänningen?

Mvh /Micke

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

om du har original stötdämapre så ska du byta dem mot bättre grejer innan du funderar på andra ändringar som tex kränghämmare! Tycker jag iaf

Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Rånäs bilfjädrar http://www.ranasbilfjadrar.nu/ kan tillverka krängare efter mått eller förlaga. Jag fick pris på 1300:-/st för två st i ca 25 mm tråd.

om jag förstått ovanstående rätt, så hjälper det inte att ersätta krängarlänken med en vantskruv, det skulle isåfall förspänna och snedbelasta krängningshämmarfjädern.

Inte för jag har provar själv än, men det som verkar mest görbart själv för att få till en ställbar krängare (vet att det är helt fel term) är att göra länkens fästpunkt på krängarens hävstång flyttbar med en klämma runt stången.

Sellholm Tuning har ställbara av svärd-modell som kan anpassas till olika mått. Tor de går på strax under 4000:-

Tänk oxå på att en solid stångs torsionsstyvhet ökar med diametern upphöjt till 4, så det är inga dramatiska diameterökningar det är fråga om. Har man långa hävstänger så kan det inverka att böjstyvheten "bara" ökar med diametern upphöjt till 3.

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

BTG skrev:
Man kan nog med "ganska enkla" medel skapa ställbara kräningshämmare själv. Hur bra det sedan fungerar vill jag låta vara osagt.
Men om man tar staget, som i ena änden ansluter till kräningshämmaren och i andra änden ansluter till dämparen, och gängar det i båda ändar. Då borde det gå att genom en enkel vantskruvskonstruktion höja/sänka spänningen?

Mvh /Micke

resultatet med denna metod blir att kränghämmaren förspänns åt ett håll och får bilen att luta.
nu vet inte jag exakt hur kränghämmaren ser ut på din e46, men är den rund och jämntjock så kan man sätta en glidskarv runt krängaren på ena sidan av bilen som sedan flyttas i länsled för att öka hårdheten.
så har jag själv gjort ett par ggr. det är bara viktigt att tänka på att inte ställa på för hårt så krängaren går sönder.

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Henrik A
Stockholm
Här sen Jul 2003

Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
om du har original stötdämapre så ska du byta dem mot bättre grejer innan du funderar på andra ändringar som tex kränghämmare! Tycker jag iaf

okej. Jag är öppen för alla förslag.
Men jag undrar om det är den bästa uppgraderingen? Jag har ju redan BMW:s sportchassi, alltså styvare dämpare och fjädrar jämfört med standard (var det sportdämparna du syftade på eller menar du 3-seriens standarddämpare?) Dessutom tycker jag att dämparna fungerar bra, men att bilen kränger lite för mycket.

Men jag är som sagt öppen för alla förslag. Jag vill bara inte lägga ned allt för mycket pengar på moddningar eftersom jag inte vet hur länge jag behåller bilen.

Laholm
Här sen Nov 2002

Jag har "hört" att BMW's sportigare nyare modeller ofta har fullt tillräckligt hårda dämpare men för mjuka fjädrar sett ut ett varvtidsperspektiv.

Någon som med säkerthet kan bekräfta det eller dementara det?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Johann bytte ju som första steg bara fjädrar på sin M3 E46... Den var väldigt trevlig o köra :-)

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Någon som har data på fjädrarna på 330i Touring med M sportchassie?

Stockholm
Här sen Jul 2003

Trådstartare
Magnus Thomé skrev:

Ja, det skulle vara intressant att veta.

Lidingö
Här sen Mar 2003

Namndispens
Namndispens

Henrik A skrev:
Magnus Thomé skrev:

Ja, det skulle vara intressant att veta.

Jag har inte värdena i huvudet, men låt mig uttrycka mig såhär: BMW M chassits (som Henrik A har) fjädrar är markant mjukare än t.ex. H&R Sportfjädrar (som för övrigt sänker lite till). Jag TROR att de är ca 50% hårdare, och om man väljer H&R Race så är det typ för hårt för vanlig körning

Det finns folk i USA som hävdar att just H&Rs sportfjädrar tillsammans med M sport paketets dämpare fungerar bra ihop, även om de bakre kan ge upp i förtid. Sedan har vi det eviga problemet med toppmonteringen bak som måste fixas...

Jag har delvis en variant av det som BTG skrev om eftersom mina fjäderben har fästet för krängaren som en justerbar del på gängningen på fjäderbenet (eller dämparen för att vara mera exakt). Fast jag har valt att inte labba för mycket med det... Har nog med alla miljarder parametrar som jag har redan nu bara på dämparna + de utbytbara fjädrarna... Dock en framspoiler / splitter skulle sitta fin-fint just nu

Kanske ett par Öhlinare

BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Hhhmm...det är lurigt det där. Vad vill man åtgärda? Kränging, hårdhet eller något annat - och hur går man bäst tillväga?
En person jag talde med på en banträff som körde just E46 svor på att bilen är ok om man bara fixar k-hämmaren. Origsportchassiet räcker gott hävdade han - bara åtgärda hämmarna. (Tyvärr kommer jag inte ihåg vad han hette men jag tror att han köpt UUC:s)

Jag har kört min 328:a med K&W-fjädrar -40/20 mm och Gula Koni samt min kompis 330i med orig. sportchassie på Kinnekulle minuterna efter varandra.
orig.sportchassiet är mycket bra, men det krängde lite mer än mitt. Delvis för att det var en aning mjukare men också för att bilen iom det blev lite högre än min. (Varvtiderna bilarna emellan skilde mindre än 0,5 sek. när jag körde)

Så om jag finge gissa, Henrik, så tror jag att du är inne på rätt spår - lägg pengarna på hämmare. Sportchassiet är inte dumt som det är.

Mvh /Micke

Sedan spelar väl fler saker in? Har du tänkt åka på gatdäck lr. R-däck?

Stockholm
Här sen Nov 2002

dude skrev:
resultatet med denna metod blir att kränghämmaren förspänns åt ett håll och får bilen att luta.

Men om man gör det på båda sidor?

Mvh/ Micke

huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

BTG skrev:
dude skrev:

Men om man gör det på båda sidor?

Mvh/ Micke

då kommer du bara ändra vinkeln på kränghämmaren eftersom den inte är fixerad i karossen.
hade hämmaren suttit fixerad i karossen, så skulle bilen höjts/sänkts beroende på hur du vred på vantskruven.

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

dude skrev:
då kommer du bara ändra vinkeln på kränghämmaren eftersom den inte är fixerad i karossen.
hade hämmaren suttit fixerad i karossen, så skulle bilen höjts/sänkts beroende på hur du vred på vantskruven.

Ja, just det - såklart.

..och teoretikern återgår till sitt skrivbord...

Mvh / Micke

Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002

Fram borde ju org M-3 hämmare passa , bak kan det nog skilja , men det är ju bara krypa under en och kika

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Varför hårdare krängningsfjäder?????
Varför stoppa dit en stålpinne mellan invidulellat fjädra hjul????
Har man då inte missat grejen med att hjulen kan röra sig oberoende av varandra????
Spelar ingen roll om bilen känger, jaja vist men det finns ju gränser , bara däcken inte losar fästet.

Jag skulle häller ta styvare fjädra än att hänga dit en krängningsfjäder,men det kan ju vara så att man har annat knas så krängsingsfjäder är den enda lösningen eller ha de/dem som finjustering.

ps
Jag vet knapt var jag talar/skriver om men TÄNK vad och varför innan man byter/skruvar dit nya saker.

3796 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande